Gå til innhold
Arkivverket

[#66623] Utfordring i Kongsberg, løsning på Hamar?


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ole Eriksen Døhl dør en gang i august 1764 og begraves på Kongsberg 30. august, 56 år gammel. Han var altså født rundt 1708. Skiftet etter ham åpnes 5. sept samme år:ForretningID Dato År Prot. ref. Side Forretning merknad 1051 7397 05.09 1764 Skifteprotokoll 6 - 1762-1766 466a Skiftet sluttet 24.07.1766 Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Stilling Merknad 7468 arvelater Ole Erichsen Døhl paa saakaldet Nyemoen død; etterlot ingen livsarvinger; det ble holdt tingsvitne på Midtvold Tingstue i Gulbrandsdahlen 05.10.1764, ang. hvor mange utarvinger arvelateren etterlot (dette ble ikke gjengitt, men det skulle være til sammen tre søskenbarn [enken kjente kun et 7469 arving ektefelle Iohanne Lorensdtr i løpet av skiftebehandlingen g.m. Christopher Schrøder 7470 arving søskenbarn Anders Soelseet Søndre Gulbrandsdahlen Sorenskriveries District 7471 lagverge svoger Iacob Lorentsen enkens bror 7472 andre Christopher Schrøder bergsmedmester i løpet av skiftebehandlingen g.m. enken Iohanne Lorensdtr 7473 andre nestsøskenbarn Gunnild ? Kongsberg enke etter Anders Iacobsen 7474 andre Anders Iacobsen død; vært g.m. GunnildSom det fremgår av kommentaren til skiftet var arvingene tre søskenbarn i Gudbrandsdalen, den eneste som enken kjente av dem må være Anders Soelseet (Anders Jonsen Solset i Østre Gausdal) som er nevnt i skiftet.Ole Eriksen Døhl er også nevnt i et skifte fra et halvt år før:ForretningID Dato År Prot. ref. Side 959 7305 26.04 1764 Skifteprotokoll 6 - 1762-1766 136a Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Stilling Alder Merknad 6716 arvelater Nils Olsen Post paa saakaldet Svabe Moen og Dyremyhr Gaards Grund død; stervbohuset ble oppført av hans foreldre 6717 arving ektefelle Maren Fingersdtr Green 6718 arving datter Maren Dorthea Nilsdtr Post 1/2 år 6719 verge Ole Erichsen Døhl arvelaterens Nermeste paarørende 6720 lagverge Anders Gren obereinfahrer enkens farbrorNils Olsen Post ble begravd 7. april 1764, 40 år gammel.. Det mest interessante med dette skiftet fra mitt ståsted er at begge foreldrene til Nils Olsen Post må ha vært bosatt i Kongsberg.Min interesse i disse skiftene er i første rekke Ole Eriksens nestsøskenbarn Gunhild. Hennes fulle navn var Gunhild Gulbrandsdatter, og mannen skrev seg egentlig for Andreas Jacobsen Mosgaard, Mosgaard hadde han tatt etter sin stefar. Jeg har indisier på at Andreas kan ha vært beslektet med Ole Eriksens enke Johanne Lorentzdatter, og at Gunhild derfor er nevnt i skiftet fordi hun var informant om det ene søskenbarnet enken kjente til - trolig Anders Solset som er nevnt i skiftet.Jeg håper derfor at noen regulære gjester på Statsarkivet i Hamar har anledning til å sjekke tingbøkene for Søndre Gudbrandsdalen og se hva som står i referatet fra Midtvold Tingstue 05.10.1764. Med maksimal flaks vil det referatet også gi hint om Guhild Gulbrandsdatters bakgrunn.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis dette forholdsvis lett kan finnes i tingboken (noen er nesten uleselige og ikke datert ordentlig), så skal jeg avfotografere dette og legge det ut i denne tråden.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei PerJeg tror jeg fant saken, men den ble på noen sider, så send en epost til low1954@gmail.com, så sender jeg direkte. Legger inn side en her.

bilete6382.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Lars Ove,Jeg er også interesser i denne saken. Vil du være så snill og sende sidene til meg også? Adresse bjlu4 krøllalfa online punktum noPå forhånd takk.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Magne Bårdslien

Hei!Angående Gunild Gulbrandsdatter, hun er antagelig datter av Gulbrand Andersen Solset.Gulbrand er nevnt som 'boende' på Kongsberg i et skifte etter sin fetter Ole Baardsen Bratland i 1721. Gunild og Ole Eriksen Døl blir på den måten tremenninger,Oles mor Sigri Amundsdtr Brettingen er søskenbarn med Gulbrand Andersen Solset.Oles mormor er Randi Gulbrandsdtr Ruud, født Solset ca.1638,død 1724,86 år. Gunilds farfar er Anders Gulbrandsen Solset,født ca.1645, død 1693.De var søsken. Håper dette er av interesse. Mvh Magne Bårdslien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Da tror jeg kanskje at jeg finner Gunhilds far i Sølvverkets manntall fra 1732:Gulbrand Andersen 37 år gml., fra Oppland, Hauer ved 'Schurff bey Hyttebacken', 17 år annsettelsestid, gift, har 1 sønn (som er ansatt ved verket), og har eget hus på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Hjertelig takk til begge. Ferie er en flott tid, da dukker løsninger opp når du holer på med helt andre ting.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Ferien er over, og jeg kan begynne å jobbe videre. Her er litt høyttenkning.Det ser, ut fra jordebøkene her på Digitalarkivet, ut til at far til Anders Gulbrandsen Solset, fc 1645, het Gulbrand Andersen, og også drev Solset, og det må faren hans også ha gjort. Om Anders den eldre opprinnelig var fra Solset har jeg ingen formening om. Så foreløbig er jeg kommet svært kort her.Gulbrand Andersen skal være være kommet til Kongsberg rundt 1715 (eller litt tidligere om han ikke skal ha blitt ansatt umiddelbart). Gunhild Gulbrandsdatter gifter seg i 1738, så jeg tviler på at hun kan være født særlig senere enn 1720, mens den sønnen som er nevnt i live (og i farens husholdning) i 1732 kan godt være født så sent som 1726. Hvor lenge Gulbrand og sønnen levde, og om de ble på Kongsberg, vet jeg foreløbig ikke, men i 1764 var Gunhild eneste slektning Ole Eriksen hadde i byen. Et svakt indisium på at Gulbrand kan ha flyttet er at det ikke finnes noe skifte etter ham, og i 1732 er han oppført med eget hus.Med disse forutsetningene har jeg sjekket giftemål i Kongsberg fra ca. 1715 til 1724, og en liten titt på dødsfall.Gulbrand Andersen gifter seg med Marthe Eriksdatter 5/5/1714. Gulbrand Andersens qv, item parets ufødte barn begraves 9/9/1718.Gulbrand Andersen gifter seg med Kirsten Larsdatter 29/12 1718.Gulbrand Andersen gifter seg med Ingebor Olsdatter 25/5/1720.Om det er snakk om en, to eller tre Gulbrand Andersen er helt umulig å si foreløbig, magefølelsen min går i retning av at nummer en og nummer tre er den samme - september til desember 1718 virker som en noe kort sørgeperiode.Jeg har ikke rukket å gå løs på dåpsoppføringene ennå, de kan selvfølgelig oppklare mer.For ordens skyld, en Anders Gulbrandsen Kjennerud begraves i Kongsberg 8/12/1759, men han er 51 år og derfor for gammel til å være sønn til 'min' Gulbrand Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Gausdal er ukjent mark for meg, og i håp om hjelp til å komme videre går jeg litt dypere inn på hvordan jeg leser jordebøkene etc.I 1615 er det to brukere på Solset med tilnærmet like store eierandeler. Oluf har 1 1/2 hud i Solset i tillegg til 1 hud i Jørstad, mens Anders har 1 1/2 hud 3 skinn i Solset og 3 1/2 skinn i Opsal. Likevel betaler Anders dobbelt så mye skatt som Oluf.Går vi til 1624 (godsmengden står i tillegget) har Anders sin part i Solset økt til 2 huder 3 skinn, mens Oluf bare sitter med 1/2 hud. Hvor den siste halve huden er blitt av, har jeg ikke funnet ut. I tillegg har jeg merket meg at en Svein Brettingen er oppført med 1/2 hud i Brettingen.I 1647 er Anders sin part blitt redusert til 2 huder (det kan bety at verdien er blitt nedskrevet). Men det står en viktig opplysning til, han bruker med sine loddseiere. Dette er siste gang Anders opptrer. En Peder bruker 1 hud som er eid av Simon Heggen. Størrelsesforholdet mellom partene er fra nå av permanent forskjøvet til ca. 2 til 1. Jeg fant ikke Brettingen oppført i 1647, kan gården stå under et annet navn?Så er vi så heldige at en jordebok for 1657 eksisterer. I den oppføres Gulbrand Solset med 2 huder 2 skinn (kan nedskrivningen i 1647 være reversert?). I tillegg eier han 1/2 hud i Brettingen - mistenkelig likt den huden Sven hadde i 1624.I 1665 er Gulbrand borte, og Anders (20) sitter på det ene bruket på Solset. Brettingen er oppført som en gård på 1 1/2 hud 3 skinn skyld, og Poul Olsen (46) er oppført som bruker.Ut fra dette ser vi at Anders Gulbrandsen fc 1645 overtar bruket som en ung mann. Holder min gjetning/hypotese fra innlegget over, døde Gulbrand en gang mellom 1657 og 1665, helst mot slutten på intervallet. Tilsvarende må Anders ha dødd en gang mellom 1647 og 1657. Gjennomgang av skattelister kan kanskje bestemme tidspunktene mer eksakt.Ut fra det jeg kan se så langt, vil jeg da gjette på at Gulbrand er født en gang rundt 1620, og at Anders den eldre er født rundt 1590. Jeg ser ikke bort fra at Anders den eldre og Oluf kan ha vært brødre. I så fall er det verd å lufte tanken om Anders den eldre kan ha vært gift med ei jente fra Oppsal, og tilsvarende at Gulbrand kan ha vært gift med ei fra Brettingen.Jeg er litt usikker på hvordan vi skal forstå lottseierne i 1647. Det kan være brødre av Anders, men det kan også ha vært sønner, dvs at Gulbrand må ha hatt minst en bror i live på det tidspunktet, - eller det kan ha vært noen helt andre.Antydningene mine her må oppfattes som muligheter, ikke som påstander. Til det vet jeg alt for lite. Men jeg håper antydningene kan inspirere noen til å suplere eller korrigere det jeg har skrevet i innlegget mitt.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.