Gå til innhold
Arkivverket

[#66635] Forfedrene til Anne Hansdtr. født 1813 på Mindvær i Nordland


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

Det gjelder en av mine tippoldemødre: Anne Hansdtr. som skal være født på Mindvær i Nordland i 1813. Hennes far het Hans Johnsen. Mindvær er en bitteliten øygruppe rett sør for Mindlandet som igjen ligger sør om Tjøtta. (Se vedlagte kartutsnitt). Anne, eller Ane tok huspost på Horn i Brønnøy. Hun fikk et barn, Edvard Christian Raphaelsen, født i Brønnøy 05.01.1838. Anne og barnets far, Raphael Larssen, ble ikke gift. Anne giftet seg 52 år gammel med Karl ”Svenske” Andreasen som var fra Jämtland og bodde på Horn i Brønnøy. De flyttet ca. 1868 til Sebruska i Russland og endte sine dager der. Spørsmålet er hvem hennes mor og hvem hennes besteforeldre på begge sider var. Finner man dem kan vel folketellingene gi en del svar. Jeg vil være takknemlig om noen, som er kyndigere enn meg, klarer i finne ut mer om Annes forfedre. Steinar Sandvik

bilete6372.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kirkeboka for Alstahaug prestegjeld for 1801-1819 er delt etter i de forskjellige sognene, men det kommer ikke fram i innholdsfortegnelsen til den skannede versjonen.Barn født på Mindvær kunne bli døpt i Tjøtta kirke eller Vevelstad kirke.Jeg har ikke funnet Ane, men jeg har ikke leita så mye heller.Her finner du de forskjellige sognene.Tjøtta 1813: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-86>LenkeVevelstad 1813:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Bingo! Først til Grete Flood: Ja, det er riktig funn i folketellingen for 1865. Anne Hansdatter og Karl Andreassen bodde en kort tid i Sandvik i Brønnøy før de flyttet til Russland-Så til Anna Tonby: Imponerende! Jeg, og flere med meg, trodde at Anne, som ofte hendte, kom til Brønnøy som hushjelp. I og med at hun er konfirmert i Brønnøy og står med adresse Stor Horn tyder det på at hun var fosterbarn der. Jeg har ikke tenkt på å lete etter hennes konfirmasjon i Brønnøy. Min konklusjon er at Anne Tonby har truffet rett både hva angår dåp og konfirmasjon. Navnet til Annes far fant vi i forbindelse med hennes giftermål i Brønnøy. Hjertelig takk for innsatsen til dere som har sett på mitt spørsmål. Nå har jeg grunnlag for å lete videre etter Annes forfedre. Steinar Sandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I skifte etter Joen Stephensen på Løknes 1800, er Brynhild Olsdatter ektefelle, Hans Joensen 23 år sønn, Stephen Joensen 8 år sønn, Ane Penilla Joensdatter 26 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Brynhild Olsdatter er ikke Hans Joensen sin mor.I skifte etter Margretha Knudsdatter på Løknes 1789, er Joen Stephensen ektefelle, Hans Joensen 12 år sønn, Anna Petronella Joensdatter 14 år datter. I tillegg hadde hun tidligere vært gift med Wernich Hansen, og hadde døtrene Else Wernichsdatter gift med Daniel Johansen, Taavæhr, og Marithe Werichsdatter gift med Ole Mortensen, Høivaagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I skifte etter Wernich Hansen på Løknes 1773 er Margrethe Knudsdatter ektefelle, Johan Wernichsen 12 år, Else Wernichsdatter 17 år Hestun, Marithe Wernichsdatter 15 år Horn i Brønø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Halvbroren Stephen Joensen i FT1865: LenkeSkifte etter Steffen Jonsen på Løknes 1869, Marit Andersdatter ektefelle, Andreas Steffensen sønn, Christine Steffensdatter datter, Johan Steffensen sønn død, Cella Johansdatter barn av Johan, Johanna Katrine Johansdatter barn av Johan gift med Hans Andersen Løknes, Karolina Johansdatter 6 år barn av Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I et skifte etter Ingebrift Pedersen på Opland, Tjøtta 1780, Else Jensdatter ektefelle, Lars Christian Ingebrigtsen 7 år sønn, Berithe Ingebritsdatter 13 år datter, Else Maria Ingebrigtsdatter 5 år datter, Anna Ingebrigtsdatter 2 år.Dette er muligens Hans Joensens kone. Stemmer med navn og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I et skifte etter Stefen Joensen på Lakselv i 1752, Ane Torstensdatter ektefelle, Sissel Steffensdatter 18 år datter, Maria Steffensdatter 17 år datter, Ragnel Steffensdatter 16 år datter, Joen Steffensen 6 år sønn.Denne Joen Steffensen er kanskje en mulig kandidat som far til Hans Joensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

NB! Ane Torstensdatter er ikke mor til Steffen Joensens døtre, det er hans tidligere kone Ragnelle Christophersdatter, som det er skifte etter i 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra innrulleringsmanntallet for Helgeland 1769:-På Løchnes (Løknes/Lauknes) er tjenestedrengen Joen Steffensen 22 år født på Laxelven. Oppgitt som 'liden og frisk'.-Ingebrigt Pedersen Opland, oppgitt til 37 år og født på Øvre Hundal, og er 'svak til sin helse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Til Hanne Line Osberg Eide: Hjertelig takk for innsatsen. Du har jo brukt masse tid og funnet mange biter som kan settes sammen til et bilde av Anne Hansdatters familie og slekt. Send din e-postadresse til stesan@online.no slik at jeg kan gi deg tilgang til de slektsdataene jeg arbeider med. Steinar Sandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Tror ikke jeg kan hjelpe deg så mye mer med disse. :)Du bør nå sjekke det jeg har funnet, opp mot kirkebøkene.Men har du flere spørsmål, så legger du det bare ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Steinar, Jeg har funnet samme foreldre til Anne Hansdtr. Hans Jonsen Løknes giftet seg med Else Maria Intebrigtsdtr. Remmen i 1800 i Vevelstad. Første fire barn var Jon f. 1802 Høyholm, Inger Dorthea f. 1804 Løknes, Stephina Maria f. 1808 og Anne f. 1812 Minvaer. Inger Dorthea ble konf. 1824 Horn lille Brønnøy og hun g. 1831 med Steffen Nilsen. Bosted Tilrem som hsm. Stephina Maria ble konf. 1826 Sandvika og Anne konf. 1826 Sandvika.Kan du si meg da Carl og Anne døde? Vet du foreldrene til Carl August? Jeg hadde Anders Nygren som far. Var det Andreas? Han skal vaere f. ca. 1823 Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for vinflaska, det var en kjempeoverraskelse. Til og med samboeren min, som av og til synes jeg bruker for mye tid på daue folk, sa at jeg bare skulle fortsette å hjelpe.Gleder meg til å smake på den, tror det blir allerede i kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Hei. Hvorfor ble hun født på Mindvær? Jeg er etterkommere etter en del som har vært bodd der. Jeg var på mindvær for noen år tilbake. Det stemmer att det en liten øy. Utroligt at man kunne leve der ute. Det går enda an å se grunnmuren etter huset som en gang sto der. Veldigt morsomt. Skulle gjerne vært der ute en gang til - da med fotoapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Hei Hans Egil! Jeg klarte ikke å finne deg i telefonkatalogene. Gi meg din e-postadresse så skal jeg sende deg mer informasjon om Anne fra Mindvær. Steinar: stesan@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Jeg er etterkommer av Erik Pedersen og Nikoline Kristine Kristensdatter som bor på Mindvær i 1852. Hennes familie kommer hovedsakelig fra Tjøtta, hans fra Lom.Jeg har ei grein av familien som 'svinger innom' på 1800-tallet på Brastad også.Min Oldefar Adolf Kristian Eriksen flyttet ca 1915 og satte opp huset på Brastad (Lenke). Hans datter Klytia giftet seg med Benjamin Hansen fra Rødøy. Da kjenner du kanskje barna? Jeg er altså sønn av Liv Hansen som flyttet til Mosjøen.På Brastad har jeg mange gode minner fra sommerferier gjennom mange år. Nå er det en onkel av meg som har huset og bruker det som hytte.Send meg gjerne en epost på hansenhansegil#gmail.com #=@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg er etterkommer av Erik Pedersen og Nikoline Kristine Kristensdatter som bor på Mindvær i 1852. Hennes familie kommer hovedsakelig fra Tjøtta, hans fra Lom.Jeg har ei grein av familien som 'svinger innom' på 1800-tallet på Brastad også.Min Oldefar Adolf Kristian Eriksen flyttet ca 1915 og satte opp huset på Brastad (Lenke). Hans datter Klytia giftet seg med Benjamin Hansen fra Rødøy. Da kjenner du kanskje barna? Jeg er altså sønn av Liv Hansen som flyttet til Mosjøen.På Brastad har jeg mange gode minner fra sommerferier gjennom mange år. Nå er det en onkel av meg som har huset og bruker det som hytte.Send meg gjerne en epost på hansenhansegil#gmail.com #=@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hans Egil: Dette var artig. Din tante Bjørg var nære naboer til oss. Det var mine foreldre som hadde butikken på Mindlandet.Tror ikke våre slektsgrener krysses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.