Gå til innhold
Arkivverket

[#66641] Hvor var det mest vanlig å utvandre til på 1890-tallet?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har mange slektninger som drog til USA på 1890-tallet, men en del av min slektninger kan jeg ikke finne igjen i USA og derfor lurer jeg på om det også var andre steder man utvandret til på 1890-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg tror ikke at du skal tro at du ikke har slektninger i USA selv om du ikke har funnet dem. Du finner dem over hele Midtvesten og over til Vestkysten. Så var det Canada da. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jo, jeg har da funnet en del slektninger i USA, men det er en del personer som har reist fra Norge, men som siden ikke har dukket opp i USA. Derfor unders jeg på hvor det var vanlig å utvandre til på 1890-tallet.Jeg vet at noen utvandret til Now Zealand, men kanskje det var litt tidligere, noen til Sør-Afrika og noen til Madagaskar. Og sikkert til en rekke andre steder. Derfor vil jeg vite hvilke land som var mest akutelle å reise til på 1890-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Og du har operert med de riktige stavemåter med varianter der i USA ? Jeg lette i 15 år etter søster til oldemor mi og gikk ut fra at det eventuelt var Ronning eller Running, men så viste det seg til slutt at det var Rynning --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Terje, har du sjekket skipslistene for den aktuelle perioden? I de listene har nok slektningene dine fremdeles den norske versjonen av navnet sitt, selv om det kanskje ble endret etter at de kom fram.Hvis du oppgir navn på slektninger som utvandret, samt fødselsår og hvor de kom fra, kan vi hjelpe til med å lete. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har etterlyst ei dame i årevis, både her på nettet og i USA, men har ennå ikke kunne finne helt presise opplysninger som kan overbevise meg om at hun har utvandret. Det vi vet er at hun ikke er å spore i FT for 1900 og da antar jeg at hun kanskje har reist til USA eller hvor som helst.Selvsagt kan de sies at når man er fastlåst i en sak, så kan det være nyttig å ta denne opp igjen og starte fra begynnelsen. Jeg kan gjøre det og vise til en link om alt det andre som har vert gjort.Jeg har egentlig to saker jeg ikke er i stand til å finn ut av. Den ene gjelder kusinen til min mormor og den andre gjelder bror til min morfar.For å begynne med kusinen til min mormor. Så ble hun født i Bergen den 20. april 1873 foreldre var Ingeborg og Mons Andras Larsen. Den 2. juni 1873 ble hun døpt i Korskirken i Bergen og fikk navnet Mathilde Heleen Larsen. Familien flyttet til Kristiansand i mellom 1873 og 1875. I slutten av 1878 døde Ingeborg, men ved St. Hanstider 1979 giftet Mons Andras seg på nytt med Signe Sofie Sigbjørnsdtr fra Randesund. I april 1881 døde Mons Andreas og etterlot seg kone og en datter fra første ekteskap. Mathilde flytter inn på Christiansand Børnehjem like etter farens død og er der fremdeles da hun ble konfirmert den 28. april 1889. Der stopper alle spor.Jeg har forsøkt å finne ut om hun har utvandret og har funnet at det er et par damer ved navn Mathilde Larsen som har utvandret fra Kristiansand, men fødselsår stemmer ikke overens med de data som jeg har for fødselsår. De jeg finner har utvandret fra Kristiansand har blitt fødd i 1875 og ikke i 1873. (kan være feilskrift)Mathilde hadde ei tante i Nord Dakota som het Maria Abrahamson. Jeg antar at Lars Andreas og søsteren har hatt en del kontakt både før og etter at hun reiste til Amerika. Så det er ikke utenkelig at Mathilde hadde med seg disse brevene og adressen til tanten da hun flyttet til barnehjemmet.En fjern slektning av meg i USA har fortalt at moren hans var i 1936 på gjennomreise fra Canada til Wisconsin og på veien var de innom Minneapolis og besøkte en slektning som visstnok het Mathilde Larson. Vel, det kan ha vert denne dama som jeg søker etter, men det kan like gjerne være en annen. Jeg har aldri klart å finne ut av hvem denne dama var. Jeg har fått oppgitt at denne dama aldri var gift og hadde heller ingen barn.Det merkelige er at det ikke lar seg gjøre å finne en dame ved dette navnet som kan ha dødd i USA etter 1936 og som har fødselsdata som stemmer overends med den jeg søker etter.Før jeg kan være sikker på at dette er den rette Mathilde, burde jeg kunne fått en bekreftelse på at hun virkelig har reist fra Norge til USA.Den neste personen jeg søker etter er bror til min morfar som reiste til USA 24. mai 1888. Utreise fra Bergen. Hans navn var Jakob Olsen Hevrøy f. 9. april 1867. (i daværende Sund prestegjeld)Broren Nils Olai Olsen f. 9. mai 1878 reiste til USA 11. juni 1897 angivelig til samme sted. Nils O, bodde i Adams i Minnesota frem til 1918 da han og hans familie flyttet til Oklahoma. Den tredje broren til morfar Hans Olai Olsen, drog over til USA 26. mars 1902. Hans Olai bodde i alle sine dager i Adams i Minnesota. Jeg har kontakt med både etterkommene etter Nils Olai og Hans Olai.Både Nils Olai og Hans Olai tok etternavnet Olson i USA.Da Nils Olai reiste bort til USA, skulle hans bilett være betalt av andre eller at han fikk den tilsendt. Jeg tror ikke at Nils Olai noen gang bodde hos broren Jakob. Jeg har fått oppgitt at Jakob døde i ung alder, men aldri funnet ut når tid han døde eller hvor han er begravet. Hans Olai og hans kone er begravet fra Little Cedar and Marshall Lutheran Church i Adams i Minnesota.Det som hadde vert interessant å vite er når tid Jakob Olson døde og om han etterlot seg familie.Håper at noen kan hjelpe meg med dette. Jeg vil også legge med en link for de sakene jeg har om dette, slik at en kan unngå å søke opp igjen alle de datane som jeg har funnet [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=66272&sok=Terje>Lenke Aarland&nr=5&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#ankerMathilde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.