Gå til innhold
Arkivverket

[#66650] Laurvig, Finnmark - finnes det?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiJeg har en Mikal Jakobsen født 1814 Laurvig, gift med Christiane Larsdatter, Loppa, Finnmark.Jeg vet at Larvik også er Laurvig, men finnes det også et Laurvig i nord ?Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Spørsmålet er muligens enklere å besvare dersom du viser til hvilken kilde som angir at Mikal Jakobsen er født 1814 i 'Laurvig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Riktig Jon Erik!-og jeg ser ikke for meg at en fisker fra Finnmark kommer fra Larvik. Ikke umulig, men lite sannsynlig kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Kan det evt. tenkes at Mikal og foreldrene flyttet nordover da han var barn, slik at han vokste opp i Finnmark?Gården der han bor (3) er vel konas odelsgård, jeg ser at den eldste felles sønnen er oppkalt etter morfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk allesammen.Et godt eksempel på at man ikke skal trekke forhastede konklusjoner. I 1840 var det langt fra Larvik til Troms, men likevel endte han opp i Nord-Norge.Litt rart med etternavnet. Han har jo tatt både fornavn og etternavn til faren ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.