Gå til innhold
Arkivverket

[#66651] Ole Roell og Berithe Olsdatter gift i Stange 29. april 1814 - opphav?


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Ole Roell Corporal Tronhj: Inf. Reg copulert 29. april 1814 Stange m. Pige Berithe Olsdtr Sørum, Tjenestepige - nr 12 høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513130333.jpg>LenkeParet flyttet en del - fikk barn i Levanger både i 1816 og i 1819. Senere finner vi dem igjen på gården Skaalvær i Vefsn - Ole omkom trolig på sjøen der i 1832 og Berithe dør i 1852 - se tema 66567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Dette blir kanskje litt på siden av hva du spør om, men dog:Om dette er slekten Roll, så er den kjent tilbake til tidlig 1600-tall i Christiania. En gren av denne slekten holder i dag til i Drammen, bl.a. en urmaker. Om jeg ikke husker helt feil, så var Roll det oppprinnelige navnet til artisten vi kjenner bedre under navnet Herodes Falsk.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tror helst at han var fra Trøndelag - og at han kanskje tok navnet fra gården Roel på Inderøya. Hva med Ole Wolan som var f 25.5.1786 på Inderøya, med foreldre Johannes Olsen og Olava Pedersdtr. Det kan være den samme som kalles Ole Johannesen Hustad ved en konfirmasjon på Inderøya i 1801. Han kan seinere ha vært dreng på Roel og tatt navnet derfra da han begynte i det militære. Det er den eneste aktuelle jeg finner på Inderøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det synes som om Ole Roll var i 1. Trondhjemske nasjonale Infanteriregiment (dersom jeg leser riktig). Det fantes et 1. Trondhjemske nasjonale Infanteriregiment’s Ytterøiske kompani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 1811 var det en musqet. Ole Johnsen f 1787 med tilhold i Inderøens Compagni Lenke - bare så synd at ikke gårdsnavnet er med på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er han vel:Rulle for hovedlegd og ungt mannskap for dragonkompaniet i Inderøy 1788-1810:Ole Johansen f 1786 - tjener på Øvre Roel Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dette var storartet Arnstein - her har du nok funnet riktig Ole. Dessuten - den Ole Wolan du nevner i innlegg 3 - så må han være identisk med konfirmant Ole Johannessen Hustad - se LenkeHer bor nemlig Ole Johannessen 15 år sammen med mor Olava Pedersdatter (enke) på Hustad øster i 1801 tellingen for Inderøe. Mye taler for at dette er den Ole jeg er på jakt etter.Vet noen om det finnes skifte etter Johannes Olsen eller Olava Pedersdtr. ?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er LITT betenkelig at 'din' Ole konsekvent benytter Johansen, mens denne på Wolan/Hustad benytter Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fant også ei i går - utenom ekteskap - i kirkeboka for Stange 1788 - far: Ole Simensen, mor: Kirsti Olsdr Hammerstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da hun giftet seg, opplyste hun at hun var 26 år. Når man er så ung, har man ganske god kontroll på alderen sin. Hun skulle etter dette være født 1787 eller 1788. Alderen ved folketellingen burde da bli 13 eller 14. Jeg tror derfor at hun du har funnet som er 10 år i 1801, kan nedprioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det ser ut til at begge forloverne er militærpersoner. Det er også litt spesielt at de ikke gifter seg i kirka. Kanskje hadde de en militær tilstelning - kanskje på sjefsgården?Fra 1792 er Vestre Hammerstad sjefsgård for Stangeske infanterikompani (jfr mitt innlegg nr 12).På ØSTRE Hammerstad het de Ole Simensen og Simen Olsen i generasjoner, så han som ble far i innlegg 12 er vel kanskje også fra Hammerstad - i likhet med barnemoren, som kalles Kirsti Olsdtr Hammerstad.Bygdeboka for Stange er digitalisert, du finner den her: http://www.hedmarkslekt.no/Bokindex/sbindex.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk igjen til Arnstein for flott hjelp. Det hadde vært hyggelig om vi hadde klart å identifisere Ole Johansen Roell - enten som identisk med Ole Wollan eller med andre foreldre!Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Den Berte som er nevnt i innlegg 12 er en Madsdatter og ikke en Olsdatter. Det er den første fadderen som heter Ole Simensen. Faren heter Mads Hansen.Det er ingen Berte Olsdatter døpt i Stange i 1787-1788, så søket må nok utvides noe. (Jeg ville ikke stolt på at 26 år er riktig alder.) Det er en i 1783, en i 1784 og en i 1790. Geografisk er det Berte Olsdatter, dpt 7.3.1790, født på Hemstadeie som passer best. Hemstad er nabogård til Sørum. Jeg har imidlertid ingen holdepunkter for å avgjøre dette. Har Berte og Ole flere barn slik at vi kan se om navneoppkalling kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Steinar for hjelp. Berithe ble konfirmert i Stange i 1804 som Berithe Olsdtr. Sørum (er hun Steinar nevner i innlegg 12 for ung?). Kanskje den 13 år gamle Berithe som bor sammen med ugift mor (mitt innlegg 11), er født et annet sted enn Stange og kan være en aktuell kandidat?Jeg kjenner tre barn av Ole og Berithe:1. Karen Oline døpt 14.7.1816 i Levanger [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16941&idx_id=16941&uid=ny&idx_side=-5>Lenke 2. Gstava døpt 24.1.1819 i Levanger Lenke 3. Johan Olaus døpt 16.9.1821 Tjøtta, Nordland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Joy Sundrum

Hei. Jeg er interessert i temaet ditt. Min tipp-tipp-oldefar er Ole Johansen Roll. Temaene 66651 og 17786 er om ham og Berit. Jet må lese alt her bedre og lære om du har fant ut. Min fetter (3rd cousin once removed på engelsk!) som bor i Herøy, Nordland, drev med slektsforskning i mange år gav masse om familien til meg, men han er ikke på data'n. Nå skal jeg lese opplysninger her bedre. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Unnskyld. Temaene er 17786 og 68010. Det første barnet til Ole og Berit var Johan Olaus f. 4 feb 1815 i Levanger, dåp 11 feb 1815, Levanger i Skogen og død 27 feb 1815 Levanger. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Odd, du spurte om hvor Ole og Berithes opphavet. Jeg vet litt mer om ham hvis du er interessert. Ole hadde fem søsken men to eller tre døde unge. Hans far var Johannes Olsen f. 11 apr 1749 Vardal, Inderøy, og d. 28 nov 1800 Tangen under Hustad, Inderøy. Hans mor var Olava Pedersdtr g. 30 aug 1757 Quamshougen, men jeg har ikke dødsåret. Har du det?Johannes Olsens foreldre var Ole Larssen og Ingeborrig Joensdtr. Hans søsken var Rasmus, Maritte, Anne og Anders.Olava Pedersdtrs foreldre var Peder Olsen og Giertrud Jacobsdtr. Andre barn var Anne b. 1749 og Beritte b. 1753.Ole Rolls datter Karen Oline g. 8 spe 1842 Skolvær, Alstahaug med Petter Jacob Benonisen. De fikk åtte barn om emigrerte 24 may 1882 til Chippewa fylke i Minnesota med alle barn, svigersønner, og barnebarn. Karens son Nils betalte billet for min bestefar for å emigrere også i 1901.Oles datter Gustava g. 9 oct 1840 Herøy, Nordland m. Hans Erichsen og fikk ni barn men fire døde da de var barn og en annen ugift 30 år gammel. Deres dtr. Nikoline g. 6 sep 1874 Alstahaug m. Andreas Olson f. 31 aug 1848 Ellingen, Fosnes, Nord-Trøndelag. De fikk 12 barn men fem døde. Familien emigrerte til Minnesota i 1904 etter eldste sønn, Edvard, min bestefar, emigrerte i 1901.Det er masse mer om dem hvis du er interessert. Er du i slekt med meg? MVH Joy Andreas nå Sundrum. Bestefar tok navnet Andreas som surnavnet da ha ble US borger i 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - og takk for nyttig informasjon. Jeg hjelper en kjenning med å oppspore aner - jeg er derfor ikke i slekt med deg. Derimot er min kjenning det og jeg skal videreformidle dette til han.Har du mer opplysninger om Ole og Berithe, kan du kontakte meg på epost: odd.bredealfakrøllc2i.netOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Odd. Jeg prøvde å sende en epost til deg men adressen virket ikke. Du kan kontakte meg: joysundrum at(symbol) hotmail.com. Her er beskjeden: Hei Odd Takk at du svarte min beskjed på Digitalarkivet.Uheldigvis har jeg ingenting mer om Ole og Berithe enn jeg skrev. Jeg også har lyst til å finne Berithes fødselssted. Da hun giftet seg med Nils Ørum, står det i kirkeboka at hans far var Ole Olsen og hun ble født i Hedmarken. Av og til er det litt forskjellige opplysninger i klokkersbok istedenfor prestens, men jeg har ikke sjekket begge--hvis det er begge typer.Det er interessant å dele opplysninger og lære om andre linjer/ledder i familien. Hvis slektningen ville, kan han kontakte meg. Vet du litt mer om Oles søsken? Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en lenke her til ditt andre tema om samme paret:LenkeLurer på om ikke det er lsøning her på Berthe Olsdatters opphav?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.