Gå til innhold
Arkivverket

[#66652] Sørkedalsveien i Aker/Oslo - hvilken kirke?


Gjest Harald Valstø Eikland
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Sørkedalsveien er svært lang, og strekker seg fra Majorstuen og vestover. Bare ved Majorstuen var det bygårder, ellers var det villabebyggelse. Slik er det stort sett fremdeles. For dem som bodde på Majorstuen, var den såkalte Prestenes kirke i Kirkeveien den nærmeste. Den kalles nå Majorstuen kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Stig. Du har jommen meg rett, og her er en side fra menigheten som også sier 1926 LenkeJeg ser nå i ettertid at jeg har sett på 'En ny Majorstuen menighet ble opprettet 1/1 1957'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå har vel Berit litt rett allikevel all den stund det skrives ca. 1950. Frem til 1.1.1948 lå vel Sørkedalsveien (om jeg husker rett) i sin helhet i Vestre Aker (uten at dermed sognegrensene alltid ble fulgt slavisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Ja, her er jeg paa hjemmebane:Majorstua i alminnelig talemaate er vel paa begge sider av Kirkeveien, men egentlig bare paa vestsiden, og Soerkedalsveien var/er absolutt i Aker.Dermed blir det henvisning til Vestre Aker kirke. Men livet er ikke alltid saa enkelt: Prestenes kirke ligger paa vestsiden av Kirkeveien. litt ovenfor Majortuen og var derfor teknisk sett i Aker...inntil 1948. Hvordan dette var kirkemessig organisert vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det opprinnelige spørsmålet var hvilken kirke det var naturlig å bruke hvis man bodde i Sørkedalsveien i ca. 1950. Den naturligste måtte vel være den nærmeste, som er Prestenes kirke. Den ble oppført av Oslo Småkirkeforening med bidrag fra norske prester. Den har 700 sitteplasser, og er såvisst ingen liten kirke. Under kapellet er (eller var) den gresk-ortodoks kryptkirke, innviet 1940. Jeg gikk selv på Majorstua skole på 1950-tallet. Den grenser til sørsiden av Sørkedalsveien. Det var alltid Prestenes kirke (Majorstuen kirke) elevene var i til gudstjeneste i forbindelse med julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Husk at man ikke kan bruke Kirkeveien som konsekvent grense mellom Oslo og Aker før 1948, f.eks. Frogner Stadion lå i Oslo kommune selv om den lå på 'den gale siden' om ikke hukommelsen min har tatt ferie for godt. Kart har jeg dessverre ikke for hånden, men de finnes i en flyttekasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Valstø Eikland

Takk for all info vedr. disse kirkene. I går leita jeg i lysn.pr. for begge kirkene - dessverre uten positivt resultat. Det slo meg - men jeg har ikke notert nøyaktig - hvor få som bodde i Sørkedalsvn av dem som var notert. Kan det finnes et tredje alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.