Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Dag Søpler

[#66661] Anders Larsen Finnhuset d.1790. Tyding

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Hva står det i forbindelse med Anders Larsens Finnhusets død på Lytomt i 1790?begr.14.11.1790 (høyre side)Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Var visst litt av fest for stakkars Anders.....Kan bare delvis tyde dette:'Anders Larsen Finhuuset under Torper (skal være TORP) østre Tambour død i Bryllupet paa Lytomt * han * paa *, efter * Syn ved Fæsten d. 27 okt. befandt (?) han død af Brenneviin men * mangler' .....Hovedsaken er vel klar... ? Men noe ang. omstendighetene får jeg ikke helt tak på ....Egil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

... Brændeviin ... selvfølgelig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Det jeg tolket som 'Fæsten' skal vel heller være noe som:FOGHTN ... ? d.v.s. fogden ... ? men rimer det ... ?Egil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Søpler

Hei, Egil,og takk for svar.Det var et fuktig brylluo, med andre ord.Klarer noen å fylle inn det som mangler?Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Forsøker igjen:'A.L.F. ... Tambour 28 Aar død ... på Lytomt hvor (?) han sad (?) på ???, efter tagen Syn ved Foghtn befandt han død af Brændeviin, men Bevis (?) mangler.'Egil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Jeg leser det slik:Anders Larsen Finhuuset under Torper forhen Tambour, døde i Bryllupet paa Lutomt som han sad paa Hesten, efter Sage Syn ved Fogden d. 27 Oct. befandtes han død af Brændeviin men uvis ......?Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Under oppdatering av slekts-data'ene mine dukker Anders Larsen Finnhuset opp, og jeg finner ut at han kommer fra Tutturen i Eidsberg, og at det må være noe feil med alderen i KB. ang. begravelsen i 1790. Det står vel ganske klart innført at han er 28 år når han dør?Han er omtalt i Eidsb. gårdshist., bind V, s. 263. Iflg. den omtalen var han f. 1743 og bodde på Finnhuset da han døde i 1790. Må altså ha blitt 47/48 år ...Gårdhist. har også forklaring på hvordan han som odelgutt på en stor gård til slutt havner på den lille plassen Finnhuset. Skal også ha bodd på en S. Rud-pl. i Trømborg etter at han måtte oppgi Tutturen.Han blir i 1771 far til mie ganske så fjerne slektning Larine Andersdatter som ble gift til Fladberg i Rakkestad.Egil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive