Gå til innhold
Arkivverket

[#66668] Siste publikasjoner fra http://wangensteen.net/


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

På grunn av forferdelig mange usaklige innlegg og diskusjoner i den forrige tråden, oppretter jeg en ny som jeg håper blir fredfull.Jeg kommer til å fortsette arbeidet med skanning av slekthistorisk materiale i 2009, og jeg mottar gjerne ønsker, enten her på tråden eller til low1954@gmail.comI dag har jeg publisert:'Galtungernes ældste Historie indtil 1660' av O.Olafsen 1910Mvhhttp://wangensteen.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Koll-ætti fra Ryfylke' av Asgaut Steinnes 1925'Sak om arv og vergespørsmål i slekten Bratt''Bjølstad' (noen transkriberte diplomer)De to siste er håndskrevne notater fra Spangens Privatarkiv.Ellers kan jeg opplyse om at jeg har fått et skriftelig krav fra NSF om å fjerne Ovenstads Militærbiografier fra min hjemmeside innen 20 januar. Alle kan vel se hvordan jeg reagerte på det kravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Du skal ha takk for at du bruker tid på å gjøre tilgjengelig slikt materiale. Og skulle noen finne på å utgi det i bokform, noe jeg betviler, så er jeg sikker på at din avfotografering ikke vil gå på bekostning av salget. Ingenting er som en bok.Så stå på.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg forstår det slik at NSF har bedt Wangensteen.net fjerne Ovenstad FØR foreningen selv får somlet seg til å legge ut verket.Bortsett fra en form for ren furting som jeg håper er et nivå foreningen holder seg for god til, ser jeg ingen annen bakgrunn for dette enn at vi kan glede oss til Ovenstad på NSF's side i løpet av noen ganske få dager???I motsatt fall lurer jeg på hvilken forening jeg er medlem av eller om det finnes andre (REELLE) motiveringer enn de som har et islett av svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Vel.Jeg har ikke til hensikt å fjerne Ovenstad fra hjemmesiden da jeg ikke har mottatt noen som helst dokumentasjon på de rettighetene NSF påstår de har.Jeg er totalt uenig i NSFs tolking av lovverket, så dette havner nok i rettsapparatet, noe vedlagte 'klipp' fra brevet jeg fikk fra NSFs styre også bekrefter.

bilete6386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

GeirJo brevet er på 1 1/5 side det, så kravet er begrunnet, men jeg (og flere med meg) er totalt uenige i hvordan loven i denne saken er fortolket av NSF, og jeg ønsker ikke å diskutere dette her på brukerforumet.Denne saken havner i retten, og jeg vil først etter kjennelsen gi dere en orientering.Inntil videre fortsetter jeg med publisering :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Lars Ove! Jeg er sikker på at det er mange utrolig takknemlige folk rundt omkring som er glad for at du uselvisk deler dine scannede dokumenter med oss. Det er ikke selvsagt at du bruker tid og krefter på å gjøre denne jobben for så å legge alt ut slik at folk kan laste ned. Personlig har jeg nå lastet ned Koll-ætti, en hjørnesten i den eldre slektshistoriske litteraturen for Rogaland. Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kjell Arne, Jonny og Karin :-)Takk for oppmuntring. Det er hyggelige tilbakemeldinger som er min drivkraft, men også motstand fra de jeg trodde var interessert i, og som jeg trodde hadde som formål at folk flest ble tilbudt informasjon som kunne medvirke til å heve nivået innen slektshistorie.Så jeg fortsetter uten bekymring for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (7): Jeg synes denne henvendelsen fra NST hadde vært grei hvis NSF hadde sendt brevet etter initiativ fra Ovenstads arvinger, men jeg antar at dette ikke er tilfelle, da hadde nok Lars Ove opplyst om det.I likhet med min navnebror i (4) synes jeg den beste utfallet av denne saken hadde vært om NSF selv, evt. med tillatelse fra Ovenstads arvinger, hadde lagt ut bøkene på nett. Det finnes nok en del personer som evt. kan hjelpe til med utleggingen, hvis det er det som er flaskehalsen.Med forbehold om at jeg ikke kjenner hele innholdet i brevet, må jeg nok si at jeg er skuffet over NSF (som jeg har vært medlem av i mange år) sin måte å løse denne saken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg publisert nok et 180 år gammelt kart.'Nordre Hedemarken'(Mellem-Hedemarken publiserte jeg 10 januar)Disse kartene er på papir limt på lerret. Dette er sjeldne og ganske detaljerte kart fra 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er jo fantastisk godt nytt for alle som driver med slektshistorisk arbeid i Norge.Og jeg har lyst til å kommentere noe av det som står skrevet på NSFs hjemmeside. Jeg har også brukt mye tid på å oppspore arvinger, uten å lykkes. Derfor var den eneste 'hindringen' den påståtte forlagsrett, som jeg fortsatt er uenig i, men som jeg avstår fra å diskutere mer.Jeg var fullstendig klar over at jeg provoserte når jeg publiserte Ovenstad, men jeg hadde bare et mål, og det var å få NSF til å ta til fornuft, og publisere selv.Derfor er jeg meget tilfreds med NSFs beslutning, og jeg føler at all den kranglingen og motstanden jeg har møtt har resultert i en slags 'seier' for meg og hele slektsforsker-miljøet.Den dagen Ovenstad er publisert på NSFs hjemmeside, blir den fjernet fra www.wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Best mulige utfall av en sak som fikk dimensjoner den aldri skulle hatt.Mine egne spørsmål til foreningen faller selvsagt bort med den beslutningen (eget tema).PS. Hvorvidt Ovenstad eller hans arvinger hadde noen rettigheter i det hele tatt, er fortsatt et uavklart, men nå uinteressant spørsmål i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg skulle ønsket at NSF heller hadde tatt initiativ til skanning av noe som hadde vært langt mer interessant enn en bok som tross alt foreligger på en rekke bibliotek. Jeg tenker på Ovenstads kartotekkort i Riksarkivet, som jeg riktignok ikke selv har sett, men som etter sigende inneholder langt flere faktaopplysninger enn boka (for det jeg vet, kanskje også kildehenvisninger?) Med disse originalkortene ville man også kunne sette fingeren på alle de feil som nødvendigvis oppstår ved overføring til et bokverk (enkelte er allerede påpekt i dette forum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Eg vil berre seie tusen takk til Lars Ove, dette er eit kjempefint tiltak - som har kome mange til gode! Det skulle vore synd om du skulle verta straffa for dette friviljuge arbeidet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Sten (16)Kan du ikke sende en forespørsel til NSF om dette? Hvis du får et negativt svar skal jeg selv vurdere å skanne og publisere disse kortene.Atle (17)Bare hyggelig :-), og jeg har ikke hørt noe mer om rettslige skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har i lang tid, og med stigende forundring, fulgt 'Wangensteen-debatten' her i brukerforum.- Men først i dag forstår jeg, at det er jeg som har vært treg i topplokket. Ja, ja. Bedre seint enn aldri! Det er nemlig først i dag jeg oppfatter at NSF hele tiden har ment å si et rungende JA til nettpublisering av slektshistoriske kilder, der rettighetsspørmålet er avklart. FLOTT!Jeg er i dag et lykkeligere NSF-medlem! La oss glede oss over at NSF nå tar steget inn i den nye tid!Det er flott å være medlem av en forening som utnytter de mulighetene nettmediet gir oss. Det er flott å være medlem av en forening som gjør slektshistoriske kilder (primære og sekundære) mer tilgjengelig for folk. Og HELT uten ironi: La oss bejuble utfallet av denne saken!Tusen takk til Lars Ove (min magefølelse sier meg nemlig at 'Ovenstad-stuntet' ditt har fungert som drahjelp.)- Og takk til NSF for at de også føyer seg inn i rekken av de som er med på å gjøre slektshistoriske kilder tilgjengelige for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg vil slutta meg til gratulantane både av Lars Ove og av NSF ved Carsten Berg Høgenhoff m.fl., og eg må slik som andre seia meg svært glad for utfallet av denne usemja. På ein måte har vi som i hovudsak berre har vore tilskodarar, fått både i pose og sekk. For det første har Lars Ove gjeve oss gratis tilgong til ei mengd med nyttig historisk stoff som for dei fleste er meir eller mindre utilgjengeleg og no ser vi at også NSF endeleg har 'fått ut fingeren' og skal gje oss tilgang forhåpentlig til endå meir vanskeleg tilgjengeleg stoff. Eg vil hermed takka begge partar og gler meg til ei endå meir spanande framtid med små og store problem innan slektsgranskinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er jeg medlem av NSF, og jeg har fått en hyggelig mail fra redaktør Høgenhoff hvor han ønsket meg velkommen.Samtidig ble jeg tilbudt 'jobb' til noe registrerings-arbeide, noe jeg takket ja til.Jeg oppfordrer derfor alle til 'ta i et tak' for NSF. Det er nødvendig for at planene skal gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har hele tiden sagt at den dagen NST publiserer Ovenstads Militærbiografier, så fjerner jeg den fra min side.Nå har NST publisert bokstav A til og med bokstav H på Genealogi.no Lenke, så da er dette fjernet fra min side.Bokstaven I til og med Å er å finne på siden min inntil NST publiserer dette i løpet av kort tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Ja e det no problem? Det var bra det løst seg på dette viset. Fint for oss som har lest sidene dine med en liten følelse av å ha gjort noe uanstendig . Lykke til vidre. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg publisert:Stamtavle over familien DORPH. Samlet av F.E. HundrupHERAMB. En opprinnelig norsk slekt overført til Danmark. Skrevet av Spangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg startet skanningen av:Biografiske data over 330 norskfødte eller for nogen tid i den norske arme ansatte GENERALPERSONER 1628-1885. Av C.J.Anker 1885.Dette vil ta litt tid, så jeg har i første omgang skannet'Personregister' (slik at dere får et inntrykk av hvor mange personer denne boken omhandler på en eller annen måte) og'Innhold, forord, arbeidets plan, kilder og armeens bestanddeler'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.