Gå til innhold
Arkivverket

[#66668] Siste publikasjoner fra http://wangensteen.net/


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Takk til Arnfrid, men det meste av det du lenka her finn ein jo lenker til allereie her på forumet. Mesteparten finst på framsida (Sjå heilt til venstre nedst på denne sida). Til venstre på framsida i det grå feltet finst ein post som heiter digitale bøker. Ved å gå inn der finn ein svært mykje nyttig trykt kjeldemateriale. Under nyttige lenker nedst på denne sida til høgre får ein m.a. tilgong til DN og RN (Sjå dokumentasjonsprosjektet), samt O. Rygh med meir. Men kva med ei lenke til dei digitale bøkene til Nasjonalbiblioteket m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Ove,Ludvig Daae har også denne, som ikke synes å være skannet:Tittel: Matrikel over nordiske Studerende ved Universitetet i Köln i det sextende Aarhundrede Forfatter: Daae, Ludvig 1834-1910 Årstall: 1875 Trykt: Kristiania : Sidetall: 11 s. Noter: Særtrykk av: Norsk historisk tidsskrift, B.IIIDen finnes på tre biblioteker iflg BIBSYS. Kanskje en ide å skanne den og legge den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ArnfridJa denne har jeg tilgang til, men jeg synes det kanskje er litt synd at verkene til Daae er spredt rundt omkring på forskjellige nettsteder. Det blir rimelig uoversiktlig både for de med litt erfaring, og nesten umulig for nybegynnere.I går gikk jeg med tanker om å samle alle verkene til Dae (jeg har alle tilgjengelig) på min hjemmeside, men jeg orker ikke flere diskusjoner og meninger om hvor de bør og skal ligge, så derfor fjernet jeg det jeg hadde publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Det er klart at det ville være en fordel for brukerne at alt var samelt på et sted, men slik blir det jo uansett ikke, ser det ut for.Google Books samarbeide med flere aktører kan det synes som, men ikke med NB, tror jeg. Slik finner vi enkelte titler både på NB og hos Google Books eller hos deres samarbeidsaktører.Jeg tror kanskje det vil være lurt å få oprettet to nye fora her på DA, et for oppslag i papirkilder (bygdebøker, NST, biografier a la Carsten Sckanke etc) og et for digitale kilder (Wangensteen, Google Books, digitale aviser, NB, etc).Hva tror du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ALT kan jo ikke bli samlet på et sted, men at EN forfatters trykte verker ligger spredd synes jeg er synd.Noen av Thomles verker ligger i dag på min hjemmeside og på NSFs hjemmeside (ikke noe dobbelt). Den dagen NSF velger å legge ALT på sin hjemmeside, sletter jeg selvfølgelig det jeg har, eller så må man bli linket videre. Det er uoversiktlig nok som det er i dag mener nå jeg.Jeg kan, hvis jeg vil, skanne alle Daes verker og publisere de på min side, men hvis det medfører kritikk eller diskusjoner rundt min rett til å gjøre det, så gjør jeg det ikke.Når det gjelder ditt forslag om nye fora, er ikke det en dårlig ide, men da skulle kanskje 'middelalder' også opprettes? Send YN er forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Ove,Jeg skal gjøre en henvendelse til Ybgve og Jan, om han har noe med det å gjøre, gjennom AF.Jeg er enig i at det er dumt at Daaes, eller for den saks skyld andre forfatteres, arbeider gjøres tigjegelige via ulike nettsteder. Men så lenge ingen har et overordnet ansvar for dette, vil det vel bli slik. NB bør vel være den instansen som evt kunne koordinere dette. Jeg vet ikke om der har vært noen kontakt mellom dem og Google Books, som vel er den største aktøren innfor skanningsarbeidet.Jeg har så langt funnet flere titler som både ligger hos NB og som er tilgjengeliggjort via Google Books digitaliseringsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg synes du skal skanne de 11 sidene som 'Matrikel over nordiske Studerende ved Universitetet i Köln i det sextende Aarhundrede' består av, nå når vi likevel er i gang med dette. For der er vel ingen som kan påberope seg rettigheter, da særskriftet ble utgitt i 1875 og Ludvig Daae døde i 1910.Her fant jeg igjen lenken til de som studerte i Italia:[url="http://www.dkinst-rom.dk/nemi/scand/>http://www.dkinst-rom.dk/nemi/scand/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Lars Ove.Kunne du ikke likevel tenke deg å legge inn materialet til Daae på hjemmesiden din. Du har helt rett i at det er synd at dette finnes så spredt. Jeg går ut fra at du ikke slettet den mye omtalte matrikkelen. Skal det ikke være en oversikt over norske studenter i København også ett eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har nå bestemt meg for å skanne og publisere ALT relevant materiale skrevet av Dr. Ludvig Daae.Jeg er blitt gjort oppmerksom på at det ligger artikler fra Daae på mange forskjellige nettsider, men det vil ikke ha noen betydning for min beslutning. Materialet er uansett frigjort i forhold til åndsverkloven.Det er opp til hver enkelt hvor man vil lese/laste ned hans artikler, men jeg gjør dette bare fordi jeg mener alt bør ligge på ETT nettsted.Derfor republiserer jeg det jeg slettet i går. Det er tilgjengelig i løpet av noen minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finn (59) det finnes noe her;H.F. Rørdam, De danske og norske Studenters Deltagelse i Kjøbenhavns Forsvar mod Karl Gustav, København, 1855 Lenke Deltagelse Kjøbenhavns Forsvar&as_brr=3&ei=2FCcSaq5HIyuyATCpsm8Dg&hl=no#PPA221,M1Studentene presenteres fra s 157, samt register fra s 221.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 59:Den oversikten over norske studenter i København som det refereres til er nok:'Københavns Universitets Matrikel, Udgivet av S. Birket Smith.' Kjøbenhavn, Gyldendalske Boghandels Forlag (F. Hegel & Søn).Jeg tok i sin tid kopier på Nasjonalbiblioteket (dengang UB) av noen få sider i 1. bind (utgitt 1890), som dekker perioden 1611-1667. Den viser både navn på professorer ved de enkelte fakulteter, studentenes deponeringssted (f.eks Bergen, Stavanger, Nideros) og når uteksaminert (bacc. og doctores/mag.)Det ville jo vært helt topp om denne kunne scannes og gjøres tilgjengelig på nettet, Lars-Ove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Videre til 63: Mulig jeg husker feil, at jeg leste Matrikkelen i København og ikke i Oslo. Ser forøvrig på en nettside at bd. 2 dekker perioden 1667-1740. Flere enn 2 bind tror jeg ikke det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ChristianFår jeg tak i disse bøkene, så skanner jeg de. Skal sjekke på SAH i morgen. Ellers skal jeg uansett starte skanningen av Daae i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kjempefint Lars Ove.Jeg hadde også problemer med versjonen til Nasjonalbiblioteket, da øynene virker noe dårligere enn tidligere ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Den estisk-danske arkivar ved Rigsarkivet i København Vello Helk har skrevet bøkene: Dansk-norske studierejser fra reformationen til enevælden, 1536-1660: med en matrikel over studerende i udlandetDansk-norske studierejser: 1661-1813En bokanmeldelse av den siste er her: LenkeDisse virker svært interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er den lukkelege eigar av B I av dette verket og kan absolutt tilrå den. Eg trur det skal finnast ein omtale av denne boka i NST også, - truleg kring 1990. Problemet med desse er jo at dei er så nye at det utan tvil er knytt copyrettar til dei.Om nokon vil ha oppslag så kan eg sjå kva eg kan finna ved høve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I mitt prosjekt 'Matrikler over nordiske studenter ved utenlandske universiteter fra 13-1700-tallet', så har jeg i dag publisert: Nordiske Studerende i Køln på 1600-tallet. Av Ludvig Daae Danske og Norske Immatriculerede ved Kølns Universitet 1389-1466 Av Julius Høyer) Danske og Norske Studerende ved Universitetet i Køln 1476-1559. Av Ellen Jørgensen Danske, Nordmenn og Holstenere immatrikulerede ved Højskolen og Pædagogiet i Herborn. Av C.E.A.Schøller Danske og Norske immatrikulerede ved Univeristetet i Groningen 1615-1762. Av K. Caröe Et bidrag til Studentermatriklen før 1661. Av K. Caröe Nogle bidrag til Studentermatriklen før 1661. Av K. Caröe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ellers kan jeg opplyse at jeg har fått sporet opp S.Birkel-Smiths 3 bind av 'Københavns Universitets Matrikel', og de skal jeg skanne i løpet av en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke om du har lagt ut denne (avvikelde tittel i forhold til hjva som står ovenfor): L. Daae : Matrikel over nordiske studerende ved Universitetet i Köln i det sextende aarhundrede, Historisk tidsskrift III (Kristiania 1875), s. 481–491.Et svært viktig bidrag er: Christian C. A. Lange: Matrikel over norske Studerende ved Rostocks Universitet 1419-1690, Norske Samlinger, I (Christiania 1849-1852), s. 72-94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

to til: A Hofmeister : Rostocker Studentenleben von 15. bis ins 19. Jahrhundert, Archiv für Kultur-Geschichte 4 (Berlin 1906), særlig s. 175–87.L. Daae og H. F. Rørdam : Danske og norske Studerende ved Universitetet i Greifswald, Kirkehistoriske Samlinger VI (Kjøbenhavn 1899–1901), s. 340–378, 498–507.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore(73)Jo det er den samme artikkelen, jeg bare forkortet den litt, men det skal jeg rette opp(74)Og jeg skal publisere det jeg kommer over av matrikler etterhvert, så dine forslag er mottatt med en stor takk, og de vil bli publisert etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.