Gå til innhold
Arkivverket

[#66671] Hjelp til tyding


Gjest Tom Brubak
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brubak

hei, er det noen som kan hjelpe meg å tyde det som står under 21 mai 1848 her: Lenke Det skal ha vært et stort fremøte i kirken denne dagen og 8 stykker, deriblandt min kones tipp tipp oldefar skal ha blitt trampet ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Tom!21. (4. Sønd. eft. Paaske) paabegyndtes Gudstjenesten, men standsedes: ved den Forvirring, som opstod, idet Mængden, greben af en panisk Skræk, styrtede ud af Kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du finner begravelsesinnførselen om de åtte som omkom i kirken, under ''Begravede'' på fol.331b i den samme kirkeboken (nr 30-37).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brubak

Hei Tore, takk skal du ha. Er det ikke litt rart at det ikke blir skrevet mer om en slik tragedie? Jeg har lest litt i Osloavisene fra tiden etter, men har ikke funnet noe der. Ikke vet jeg grunnen til at så mange var i kirken den dagen heller. Det var på en søndag. Feiret de '17 mai' på Søndag? Vanse Kirke ble ombygget i 1848. Kan tragedien ha noen sammenheng med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

På denne siden - [url="http://arkeologi.blogspot.com/2005/11/kirkeferd-p-vestre-agder.html>Lenke - kan vi lese følgende om Vanse kirke: ''Etter den store ''forstyrrelsen'' i 1848, da de fullspekkede pulpiturene sviktet og styrtet ned i et like fullspekket kirkerom og etterlot seg åtte døde mennesker, ble alt det gamle inventaret i kirken fjernet.''Her er forresten en lenke til begravelsesinnførselen som jeg nevner i innlegg 4 - Lenke .Og her er den samme innførselen i klokkerboken -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.