Gå til innhold
Arkivverket

[#66677] Jens Olsen 1679 og Margrete Nilsdatter, Leiranger, Steigen


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Jens Olsen fra Steigen er min 6.tippoldefar. I Ministerialbok, Steigen 1686 - 1712, side 681 nederst og side 682 øverst, døper Jens Olsen og kona Margrete Nilsdatter sin datter. Jeg klarer ikke å tyde dette navnet. Kan noen hjelpe meg?Jeg lurer også på om noen vet noe om Jens Olsens 2. ekteskap med Johanna Nilsdatter? Var Johanna og Margrete søstre?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei. Refererer fra M.B.Hansen's 'Folk og slekter i Leiranger og Steigen' Side 106 LUND2. Jens Olsen g.m. a.Margrete Nielsdtr. b. Johanna Nielsdtr a.1.Kristen 1710(5).-b.2.Sara 1712(Mål.10).-3.Svend 1713 Går vi så til Lund 5. finner vi:5. Jon Olsen(Som. 1,6) 1714-1802,g.m. a.Kirsten Jensdtr.(2,1) 1710 b.Lisbet Greisdtr. (Så følger en oppramsing av Jon og Lisbets barn.) Det er tydelig at det er en datter han fødte i 1710 og at navnet var Kirsten. Det nevnes ikke noen etterkommere etter Jon og Kirsten. Heller ikke om Kirsten og Johanna var søsken.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei! Det kan være en mulighet for noen feil her hos MB Hansen. I følge DIS Salten sin skifte CD (som selvfølgelig også kan inneholde feil og mangler) er følgende nevnt:Skifte etter Jens Olsen, Lund i Ledingen (1755):* Margrethe, død før 1755. Fire barn nevnes ( Jens, Nils, Enoch og Sara). Farsnavnet deres viser at hun var gift med en Peder.* Kirsten, gm. Jens Olsen, Lund i Ledingen* Sara, gm. Lars Andersen, Måløya* Siri, gm. Jon Olsen, Lund i LedingenSom tidligere innlegg viser er det ikke samsvar med MB HansenI skiftet opplyses det ikke om noe tidligere ekteskap.Johanna var datter av Niels Hansen Slangerup og Sara Pedersdatter Holch. I Dahls 'Geisteligheten i N-Norge' opplyses det forøvrig at Johanna hadde en eldre søster( f. 1671) som heter Margrethe. Oppkalt etter deres mormor med samme navnIngenting av dette er sjekket opp mot kirkebøkene. Jeg er forøvrig etterkommer gjennom Johanna og Jens sin datter Kirsten.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei igjen! Glemte forresten å nevne at i skiftet oppgis Johanna Nilsdatter som Jens sin (eneste) ektefelle.S.T.Dahl skriver om henne, sitat: 'Nevnt i kirkeboka som døpt i 1677. Lind har henne som gift 15/7 1708 med Jens Olsen, flyttet til Lund i Steigen' sitat slutt.MB Hansen oppgir Jens sine barn til å være født 1 1710 og utover. Han kan naturligvis ha vært gift med en Margrethe Niledatter først, slik Hansen skriver, men deres korte ekteskap har da vært barnløst. Giftet seg så med hennes yngre søster?Forøvrig er det feil med Lund i Steigen, skal være Lund i Leiranger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiJens Olsen (døpt 29/12 1679) er også en av forfedrene til mine barn. Jeg har også Steigenboka, men det er dessverre masse feil i denne boken så jeg stoler ikke helt på den.Iflg. Slektsboken og gårdshistoriebøkene for Kjerringøy var Jens Olsen ikke fra Steigen, men sønn av storbonde, skipper og lensmann Ola Hansson (f. ca 1602 – gravlagt 1/4 1681) og hans 2. hustru Siri Jensdtr. (f. ca 1641 – gravlagt 11/9 1707) på Strandå i Kjerringøy.Johanna Nilsdtr. f. 1677 var datter av presten Nils Hansen Slangerup (ca. 1618-5/8 1687) og Sara Pedersdtr. Holch (ca. 1642-1723) som bodde på prestegården på Rørstad.Det ble lyst til ekteskap mellom Jens og Johanna [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16646&idx_id=16646&uid=ny&idx_side=-119>Lenke og 15/7 i 1708 ble de viet i Rørstad kirke Lenke Når Kirsten blir døpt står det i KB Margrete Nilsdtr. som mor Lenke men det må være feil, for når hun blir introdusert kalles hun Johanna (v.side) Lenke Litt lengre ned på siden er hun fadder og nevnt som Johanna Lund. Mor til Sara er også Johanna Nilsdtr. (øverst h.side Lenke og til Sven i 1713 (h.side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takke til Terje Grete og Hill-Gunn. Dere er bare fantastiske. Ingen tvil-, - mine litt vanskelige herver går å nøste opp. Forresten,- det er jo ikke bare jeg som nyder gått av kunskapen deres. Kanske sitter det andre rundt omkring med samme floke. Nå stuper jeg ned i materien. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Grete Steigberg (4) skriver følgende:'Johanna var datter av Niels Hansen Slangerup og Sara Pedersdatter Holch. I Dahls 'Geisteligheten i N-Norge' opplyses det forøvrig at Johanna hadde en eldre søster( f. 1671) som heter Margrethe. Oppkalt etter deres mormor med samme navn'For meg ser det ut som det skulle vært mulig at Jens Olsen kan ha vært gift med Margrethe Nielsdatter også. Dersom Margrethe dør like etter at datteren er født, kan det tenkes at søsteren trer inn i familien som en hjelpende hånd og sener hustru. Dette er ren tankegymnastikk, men hvem vet??Desverre har jeg ikke tilgang til skifter og annet derom det ikke er digitalt.Skulle vært interessant å finne ut hvordan Margrethe Nielsdatter levde og døde. Er det noen som kan finne noe om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

hei. Er dette familien til Jens Olsen f ca 1823 i Steigen.Gift med Indiana Dorthea Thorsdtr på Loppa???? Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Mitt innlegg (8) er jo helt uberettiget. Jens Olsen gifter seg med Johanna Nielsdatter 15/7 1708 slik Hill-Gunn sier i innlegg (6). Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

hei. Lettere forvirret må jeg si jeg er.Prøver å følge trådene , men ramler ut. Blir anelinjen sånn?: Jens Olsen f 1822, far Ole jensen F 1788 Farfar Jens Joensen F 1755 , og der ramlet jeg ut.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei LindisHmm…det er ikke lett å følge trådene nei, ramlet litt ut jeg også :-)Er det denne Jens Olsen f 1822 du siktet til som jeg finner i Steigenboka under Skånland 26. Ug. Ole Jensen og Pernille Jensdtr.: Jens 3/3.1822 (som siden ender på Loppa?)Mon tro om denne Pernille Jensdtr. er fra Skranstad og datter av Jens Pedersen ca 1754 (Bogøy 1,1) g.m. A. Ingeborg Edisdtr. d. 1793?Henne finner jeg gift på Steigen gård 25. Johan Peder Arntsen 1801-92 (19,2) g 1828 m Pernille Jensdtr. 1791-1876 Skran.13,4) 1. Jens Andr. 28/9.1830 (65) – 2. Karl Berteus 27/9.1832-1910 (90) – 3. Ingeborg 10/11.1828-1910 (62)Ole Jensen er vel den jeg så finner under Sund i Ledingen 19. Ole Jensen (Skånl. 20,2) 1788, g. m. Maren Joensdtr. (11,3) 1785. 1. Anne Johanna Lochert 1817. — 2. Jens Peder 1820.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei og takk for svarene! Jeg skal forsøke å samle sammen trådene mine og mener det kan se slik ut bakover fra Jens Olsen 1822, døde på Loppa 1882 g.m. Indiana Dorothea Thoresdatter 1826.1. JENS OLSEN, født 03.03.1822 i Steigen, Nordland, Norge. Gift 16.04.1851 i Hammerfest, Finnmark, Norge, med INDIANA DOROTHEA THORESDATTER, født 01.05.1828 i Hammerfest, Finnmark, Norge.Foreldre2. OLE JENSEN, født i Skaanland, Steigen, Nordland, Norge, folketelling 1801 i Skaanland, Steigen, Nordland, Norge. Han giftet seg med PERNILLA JENSDATTER.3. PERNILLA JENSDATTER, født 1791, folketelling 1865 i Stegen øvre, Steigen, Nordland, Norge. (1) Hun giftet seg med OLE JENSEN, født i Skaanland, Steigen, Nordland, Norge, folketelling 1801 i Skaanland, Steigen, Nordland, Norge. (2) Gift 21.08.1828 i Steigen, Nordland, Norge, med Johan Peter Arentsen, født ca 1803.Besteforeldre4. JENS JOENSON, født på Lund, Leiranger, Steigen, Nordland, Norge. (1) Gift 3.11.1784 i Schaanland, Steigen, Nordland, Norge, med INGEBORG OLSDATTER, født i Skaanland, Steigen, Nordland, Norge, folketelling 1801 i Skaanland, Steigen, Nordland, Norge. (2) Han giftet seg med Karen Stephensdatter.5. INGEBORG OLSDATTER, født i Skaanland, Steigen, Nordland, Norge, folketelling 1801 i Skaanland, Steigen, Nordland, Norge. (1) Gift 11.11.1780 i Steigen, Nordland, Norge, med Anders Greison. (2) Gift 3.11.1784 i Schaanland, Steigen, Nordland, Norge, med JENS JOENSON, født på Lund, Leiranger, Steigen, Nordland, Norge.6. JENS PERSON. Han giftet seg med INGEBORG EIDESDATTER.7. INGEBORG EIDESDATTER.Oldeforeldre8. JOEN OLSEN, født 1714 på Sommernes, Steigen, Nordland, Norge, folketelling 1801 i Lund, Leiranger, Steigen, Nordland, Norge. Han giftet seg med SIRI JENSDATTER.9. SIRI JENSDATTER, født 1710 på Lund, Leiranger, Steigen, Nordland, Norge.10. OLE JOENSEN. Han giftet seg med MAREN ARNTSDATTER.11. MAREN ARNTSDATTER.Tippoldeforeldre16. OLE PEDERSEN. (1) Han giftet seg med MAREN CHRISTOPHERSDATTER. (2) Han giftet seg med Marit Jensdatter.17. MAREN CHRISTOPHERSDATTER.18. JENS OLSEN, født 1679 på Strandå, Kjerringøy, Nordland, Norge. Han giftet seg med Lever.Tipptippoldeforeldre36. OLE HANSEN, født 1602 på Strandå, Kjerringøy, Nordland. (1) Gift 27.09.1671 i Kjerringøy kirke, Nordland, Norge, med SIRI JENSDATTER, født 1641 på Strandå, Kjerringøy, Nordland. (2) Han giftet seg med Berit Karlsdatter.37. SIRI JENSDATTER, født 1641 på Strandå, Kjerringøy, Nordland.38. NILS HANSEN SLANGERUP. Han giftet seg med SARA PEDERSDATTER HOLCH.39. SARA PEDERSDATTER HOLCH.3. tipp-oldeforeldre72. HANS LARSEN.Jeg vil på nytt takke dere som har fulgt meg så trofast i denne oppgaven. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei fjerne slektninger:)Det ser ut for meg som om det ble en liten feil i aneoppsettet.Ad. nr. 9, innlegg (14)Siri Jensdatter f. ca. 1710 gm. Joen/Jon Olsen. Bosatt på Lund, Leiranger. Mener at foreldrene hennes (Jens Olsen 1679-1755 og Johanna Nielsdatter Slangerup 1677 - d. etter 1755) er blitt borte' i aneoppsettet, eller er det jeg som blingser?Sara Pedersdatter Holch( 1642-1723) er forøvrig datter av Peder Jensen Holch, prest i Rørstad/Folda og Margrethe Knudsdatter. Margrethe var visstnok gift med tre prester, og Peder var en av dem.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Tusen takk Hill-Gunn! Kjempebra å få rettet opp slike feil. Det skal sies, at jeg har strevet mye med å få frem de riktige opplysningene. Godt at noen følger med. Takk igjen. Skal se på dette når morsdagsfeiringen er over. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

I pairene mine har jeg satt opp Pernilla som ikke gift med Ole Jensen. Jeg benytter Brothers Keeper og vet ikke hvordan jeg setter opp disse ugifte parene. Hittil har jeg måttet føre dem som 'ektefelle eller partner'. Denne føringen blir helt feil på pairet. Eneste måten jeg har funnet for å kunne sette opp et anekart. Tydligvis bør jeg finne ut hvordan jeg skal gjøre det riktig. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.