Gå til innhold
Arkivverket

[#66681] Morten Christensen, f.c. 1701, br. i Reløya, Lurøy.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Er det noen som har opplysninger om Morten Christensen og hans kone Berith Hansdr., f.c. 1723 ? - Hvor kom de ifra ? -- De overtok bruket i Reløya ca. 1744, etter forrige bruker her, Hans Olsen fra Hestmoen som det var sk. etter 1750. - Denne Hans hadde ingen egne barn, slik at hverken Morten eller kona er barn av Hans. -- Takknemlig for opplysninger som kan løse denne gåten. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Alv - Ved søk på Rootsweb, fant jeg antageligvis personene du søker. Morten Christensen f:1720 Reløy Lurøy-d:1778.Hans kone Berith (Britha)f:1722 Sandøy Trenen,vielse 1743. Mortens far:Christen Mortensen f:1690,hustru ukjent. Beriths far:Hans Jørgensen f:1692-d:1721?hustru ukjent. Barn av Morten og Berith:Joen Mortensen f:14 mars 1748-49 Reløy Lurøy.Han giftet seg med Ane Larsen f:1749-d:Lurøy. De ble viet i 1773.Far til Ane var Lars Enge f:ca 1725 Rødøy Trena.Joen og Anes barn:Morten Joensen f:1778 Lurøy,og Malena døpt:4 juli 1773 Lurøy.Morten giftet seg med Olava Jørgensen 1780 Sandøy Lurøy.Deres sønn Jørgen Johan Mortensen f:1805 Lurøy -d:17 mai 1865 Lurøy.Han giftet seg med Ane Elisabeth Christoffersdatter f:1818 Glein Dønna,vielse 1 okt 1837.De fikk 12 barn,dette blir rent for mye å skrive ned.Du får gå inn å se selv.worldconnect.rootsweb.ancestry.com Gå inn på Morten Christensen norway God fornøyelse Mvh Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har forsket for noen andre tidligere hvor jeg kom inn på Morten Christensen Reløen. Jeg kom vel ikke noe sikkert videre bakover, men fant Morten og kona Berethe Hansdatter som trolovet i Træna kirke 4.p.trinit(17.06)1742 i Træna kirke. Forloverne var Jon Nilsen Husøen og Hans Jørgensen Sandøen. Den siste forloveren her kan jo være far til Berit. De ble gift i Træna kirke 03.11.1742. Så jeg tror at enten Berit eller Morten eller begge kom fra Træna.Det varierer ellers med opplysninger om når Morten skal være født, og da han ble gravlagt 1.p.paascat(26.04)1778 er han oppgitt å være 77 år(født ca 1701). Ved innrulleringen 1769 i Reløen er han oppgitt å være 57 år(altså født ca 1712). I boka om Solværøyan av Harry Danielsen er Berit og Morten ført under Hokleppen i Reløen, og er første gang nevnt der ved matrikkelen 1744. Ifølge Harry Danielsen var det skifte på Berit 19.august 1799, og da var hun holdskvinne. Gravlagt ble hun Fer 2 paascat(25.03)1799. De fikk 8 barn sammen.Også en annen Hans Jørgensen enn han som var forlover ei 1742 kan være aktuell som far til Berit. Det er skifte etter en Hans Jørgensen i Husøen i 1724, og kona het da Anna Andersdatter. De hadde barna Ole, Sidselle og Berethe, og deres formynder var Jens Jørgensen Husøen. Det er vel samme Anne Andersdatter som det var skifte på i Husøen i 1767, og hun har da datteren Berethe som var gift. Anne var da gift med Hans Olsen, og de hadde datteren Dorthe som også var gift.Årsaken til at jeg tror at dette kan være Berethes foreldre er at Berethe som var gift med Morten Christensen Reløen hadde en datter som het Anne. Hun skal ifølge Harry Danielsen være født ca 1745, men jeg fant henne ikke som døpt i Lurøy for perioden 1745-47. Hun kunne ikke bli født i 1744, siden broren Hans ble døpt 21.06.1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg leste ikke nok på innlegget på Karl Johnnys innlegg, og ser at teorien min om Hans Jørgensen som far antageligvis stemmer. Men Morten Christensen og kona hadde langt flere barn enn det nevnes her. Jeg har:1)Hans Mortensen Reløen døpt i Lurøy kirke 4.søndag etter trinit(21.06)1744. Ifølge Frode Holthes hjemmeside døde han i 1755.2)Anne Mortensdatter Reløen født ca 1745-47 ifølge Harry Danielsen. Gift 1 med Paul Paul Knutsen, som det var skifte på i Husøen på Træna i 1774. Jeg har skrevet at de fikk barn fra ca 1765 og utover. Gift 2 med Jens Jensen som det var skifte på 1777. Gift 3 med Salomon Helgesen som det var skifte på i 1787. Gift 4 med Peder Augustinussen som hun var gift med ved morens skifte i 1799.3)Anders Mortensen Reløen født ca 1746. Han døde 03.03.1823. Han var også gift 3 ganger. Gift 1 den 05.07.1781 med Berethe Rasmusdatter, gift 2 med Mille Danielsdatter og gift 3 med Lava Jensdatter eller Jonsdatter 13.p.trinit.1804. Han fikk bygsel i Reløya i 1779.4)Joen Mortensen Reløen døpt 25.05.1749 i Lurøy kirke5)Christen Mortensen Reløen som det var skifte på i 1796. Trolovet 26.p.trinit(16.11)1788 med Ane Margrethe Jonsdatter Lunderøen som han ble gift med 04.01.1789.6)Iverise Mortensdatter som ble konfirmert i Lurøy kirke 9.post trinit(27.07)1766. Jeg har skrevet at hun ble gift 2 med Ole Jensen i 1784, men jeg har ikke funnet ut hvem hun først var gift med. Jeg har skrevet at hun skulle være født ca 1745, men hun ble ikke døpt i Lurøy eller Træna i perioden 1745-47.7)Marit Mortensdatter som skal være født ca 1749 ifølge Harry Danielsen. Trolovet med Mons Arntsen festo trinit(22.05)1785, og de ble gift i Lurøy kirke 11.09.1785.8)Olava Mortensdatter døpt 8.p.trinit(12.07)1761. Trolovet Festo trinit(18.05)1788 med Jacob Nilsen Solvær. De ble gift senere i 1788, og det var muligens 9.p.trinit(20.07)1788 i Lurøy kirke.9)Christen Mortensen som ble døpt Die Viridum som var skjærtorsdag(19.04)1764 i Lurøy kirke.Jeg har også mer om barna til Jon Mortensen enn det som kommer frem i Rootsweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lenke til tidligere debatt om noe av det samme:LenkeLegg spesielt merke til mitt innlegg(18) der jeg skriver om Hans Jørgensen Huusøen som var 7 år i 1701 med Jørgen Paulsen eller Pedersen som far. Jeg mener det står Jørgen Povelsen, men er usikker. Han har iallefall sønnene Jens 17 år og Hans 7 år. Da jeg forsket på dette for en mann i sommer torde jeg ikke å skrive Hans Jørgensen som far til den Berit som var gift med Morten Christensen, fordi jeg var usikker. Det burde jeg jo gjort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og tusen takk. - Alle barna til Morten og Berite hadde jeg fra før. Det var nærmest å finne opphavet til foreldren som det var av interesse å finne ut av. - Fant jo den Hans Jørgensen i Husøen som det er sk. etter i 1724. Altså daden formodede far til Berte. -- Hadde jeg nu også fått plassert Mortens far, hadde det vært 'toppers'. -- Har grugget en del på disse og vært inne på om det var slektskap med forrige bruker, ettersonm de kom in på bruket mens de enda levde. -- Men det eneste er vel kanskje ved hjelp av mantall i 1701. -- Vel tusen takk. --M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner ingen Christen Mortensen i manntallet 1701 for Lurøy. Ellers lurer jeg på om denne Jens Jørgensen(bror av Hans) kan være den samme som senere var i Sandøen og ble gift med Karen Haagensdatter(ca 168-1694, og gravlagt 01.01.1765). Denne Jens Jørgensen var det skifte på i 1746 i Sandøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja det er nok en del pussel enda for å få dette riktig. - Jens Jørgensen, g.m. Karen Haagensdr., får jo tilknytning til denne fam på en annen måte. -- Nu var det en Jørgen Hansen, f.c. 1653, fra Longseth i Nesna og som var 'inderst' i Reløya i 1701. - Jens er åpenbart ikke hans sønn. - Denne Jørgen Hansen, hadde en søster, Mette Hansdr., som var g. i Sandvær m. Morten Johansen, f.c. 1649, men de hadde åpenbart ingen sønn som hette Christen. -- Hva jeg synes er snodig, er at gamle Jørgen skulle sitte som inderst i Reløya, når han hadde en sønn som tok over gården i Longseth, uten at det var noen slektsforbindelse med folket i Reløya. -- Nei, dette er ikke enkelt. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei - Hvor bør man,kan man søke på Morten Christensens alternative fødselsår?Dvs 1701 - 1717 - 1720,alternativer funnet ved søk på family search.Lurøy på DA starter på året 1767.Gikk inn på 1778 og fant en Morten Christensen død 77 år gammel.Det er kaskje ikke så spessielt at Morten var ca 20 år eldre en Berith,men det mest vanlige var vel at de var nogenlunde jevngamle?Kan presten /klokkeren,skrevet feil døds alder.77år i steden for 57år. Denne dødsalder kan jo harmonere med fødsel ca 1720.Frode Holte har døds år 1775,noe jeg ikke kunne finne i nevnte kirkebøker(mulig jeg har oversett noe).Christen Mortensen er innført som hans siste barn,f:1764,om Morten C.var født 1701,må han ha vært ca 63 år ved dette barns fødsel?Hvor bør jeg søke? Dette er vel kanskje et såkalt skudd i blinde.Mvh Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Karl Johnny: Jeg har skrevet i innlegg 4 når Morten Christensen døde. Han kan jo ha vært gift før han var gift med Berith, og da kan jo alderen ved dødsfallet stemme. Ved innrulleringen 1766-69 viser jo et tredje alternativ når det gjelder fødselsår. Han er da oppgitt å være 57 år(født ca 1709-1712).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar set litt på skiftene fra Husøy og kommet til følgende om Hans og Jens JørgensenJørgen Jensen skifte 1746, de hadde barna 1. Jørgen (skifte 1796), 2. Karen og 3. Sidsel. Hans enke ble gift med Christopher Nilsen Todahl skifte 1750, de hadde ikke barn.så til Hans Jørgensen og hans kone Anne Andersdtr, som etter at jeg har ryddet litt opp i noen slektsforhold viser seg å være tiptiper.her er et oppsett1. Generasjon1. Anne Andersdtr, d. ca 1767 i Husøy, Træna, skifte 1767 i Husøy, Træna. (1) Hun giftet seg med Hans Jørgensen, d. ca 1724 i Husøy, Træna, skifte 1724 i Husøy, Træna. (2) Gift i Træna kirke, NO, med Iver Johnsen, d. 1745 i Husøy, Træna, skifte 1745 i Husøy, Træna. (3) Hun giftet seg med Hans Olsen. Barn med Hans Jørgensen: 2. i. Berit Hansdtr. ii. Ole Hansen, f. i Husøy, Træna, d. før 1767 i Husøy, Træna. Trolig dør han tidlig, kanskje bare kort tid etter faren. iii. Sidselle Hansdtr, f. i Husøy, Træna, d. tidlig. Barn med Iver Johnsen: 3. iv. Dorthe Iversdtr f. 1721. 2. Generasjon2. Berit Hansdtr, d. 1799 i Reløy, Lurøy, NO, skifte 1799 i Reløy, Lurøy, NO. Hun giftet seg med Morten Kristensen, (sønn av Kristen Mortensen) d. 1778 i Reløy, Lurøy, NO, skifte 1778 i Reløy, Lurøy, NO. Barn: i. Anne Mortensdtr, f. 1735 i Reløy, Lurøy, NO, d. i Husøy, Træna. hennes 4de ægteskab. Hun giftet seg med Peder Augustinussen, f. 1758, d. i Husøy, Træna. 4. ii. John Mortenssen f. 1745. iii. Iverrissa Mortensdtr, f. 1745 i Reløy, Lurøy, NO, d. i Solvær Sør, Lurøy, NO. Hun giftet seg med Ole Johnsen, f. 1735, d. i Solvær Sør, Lurøy, NO. iv. Anders Mortensen, f. 1746 i Reløy, Lurøy, NO, d. 3 mar 1823 i Reløy, Lurøy, NO. Bonde bruger jord og driver fiskerie, han var gift 2. gang. (1) Han giftet seg med Berit Rasmusdtr, f. ca 1718 i Hauknes, Nesna, (datter av Rasmus Pedersen og Marit Mogensdtr) d. 1790 i Reløy, Lurøy, NO, skifte 1791 i Reløy, Lurøy, NO. (2) Han giftet seg med Milla Danielsdtr, f. 1751, (datter av Daniel NN) d. i Reløy, Lurøy, NO. 5. v. Marit Mortensdtr f. 1754. vi. Sara Mortensdtr, f. 1761 i Reløy, Lurøy, NO. 6. vii. Kristen Mortensen f. 1763. viii. Olava Mortensdtr, d. i Solvær Sør, Lurøy, NO. Hun giftet seg med Jakob Nilsen.3. Dorthe Iversdtr, f. 1721 i Husøy, Træna, d. etter 1801 i Vågeng, Rødøy. Hun giftet seg med Ole Jensen, f. i Flatøy, Rødøy, (sønn av Jens Johnsen og Synnøve Hansdtr) d. før 1795 i Ytteringen, Rødøy. Barn: 7. i. Anne Helene Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Jeg hadde ikke fått med meg dette ektesk. m. Iver, så det var da greit å få med. Takk skal du ha. -- Da spørs det om det er mulig å finne denne Christen Mortensen som ang. skulle være far til Morten Christensen i Reløya. -- Han må jo da være f. omkr. 1670 eller der omkring. Eller ca 25 - 35 år ved 1701 tellingen. -- Jeg har forsøkt å se igjennom Nesna og Hemnes, men fant ingen der, så han har vel bodd et annet sted. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.