Gå til innhold
Arkivverket

[#66698] Alma Josefine Johansdtr. til Iowa fra Christiania med skipet Montebello 1900


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Alma Josefine, datter av Lina Andersdtr. f. 1861 og Johan Andersson Shäff f. 1850 i Värmland, Sverige.Jeg har hele historien om foreldrene, men Alma Josefine som var f. 22/10-1882 på Örbäk, har jeg ikke funnet ut om kom fram til USA, Iowa som du ser i vedlegget her under.De fikk en sönn som döde under födselen, og en datter med navnet Agnes Johanne f. 4/2- 1881, henne finner jeg ikke noen steder etter dåpen. Bostedet til Lina var da Fossumhagen. Om noen kan hjelpe meg er jeg veldig glad for det! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Denne tok ikke Word document, så vedlegg ble det ikke. Men Alma Josefine står oppfört som passasjer på skipet Montebello 19/10-1900 fra Christiania. Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Har värt inne på Ellis Island og forsökt med forskjellige intialer, men kommer ikke videre der.Kanskje noen av dere som er flinke å finne fram i de Amerikanske nettverkene kan hjelpe meg?? Konfirmasjonen til Alma Josefine i Eidsvoll 17/10-1897 står navnet Julsrud i tillegg til etternavnet Johansdtr.?? Foreldrenes navn er jo de samme, så hun kan jo ikke väre adoptert? Ikke kan hun väre gift heller i en alder av 17år. Dette er jammen litt av en nött! Håper at jeg ikke må gi meg enda. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Alma Josefine er födt på Örbäk i Eidsvoll. Jeg skrev visst ikke det, bare at hun ble konfirmert der. Lina(hennes mor) er også födt i Eidsvoll, hun giftet seg med Johan som var svensk, og jobbet ved jernbanen. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Kurt! Det står Alma Josefine Johans. i Emigranter og Kristiania 1871-1930 (136944 side 377-linjenr.24)eksp.dato 18/10-1900 og reisedato 19/10-1900 Heimstad Eidsvoll, reisemål Iowa, Linje Höhnke, skip Montebello, Bet. opplys. Prp., löyve Prästeattest. Da jeg sjekket på Ellis Island sto det at Montebello bare reiste 1898...eller noe slik! Har ikke fler ideer om hvor jeg skal lete, så tar imot alle råd!! Takk Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Almas innreise til USA.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Alma Johanson Arrival Date: 4 Nov 1900 Estimated Birth Year: abt 1883 Age: 17 Gender: Female Port of Departure: Southampton Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: St Paul Port of Arrival: New York, New York Line: 10 Microfilm Serial: 15 Microfilm Roll: T715_157 Page Number: 210Skal til Des Moines, Iowa. Skal til onkel. Muligens en Peder Tollefson (er usikker på om Peder Tollefson skal kopieres fra linja over eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ser ut som dette er rett Alma, tusen tusen takk! Men jeg lurer på hvor kom navnet Peder Tollefson opp? Almas mor Lina, hadde en bror som het Peder og han emigrerte noen år för til Iowa, Des Moines! Men vår Peder brukte Skraarud på skipet da de reiste over til USA, men hette opprinnelig Andersen Örbäk. Han bodde på Skraarud og tok navnet derfra forsto jeg. Har fremdeles kontakt med slekten etter Peder, da han var bror til min farfar. Har du fler opplysninger så er jeg veldig takknemlig Hanne. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Har funnet en Agnes J. Johansen som sypige i syforretning födt i 1881 adressen er Totens Gade 15 i Kristiania, i 1900 tellingen. Födested står Vermland, faren hennes var jo födt der, men 'min' Agnes Johanne er födt på Eidsvoll. Det kan jo bare väre en skrivefeil.Om det er samme dame da?!! Hvilken menighet/kirke tillhörer denne adresse da? Hadde värt så artig og funnet disse to jentene! Noen som har flere råd/ideer til meg for videre sökning etter dem? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å holde denne debatten varm legger jeg inn denne lenken med Alma Josefines utreise fra Kristiania: LenkeHåper noen kan sjekke folketellinger i USA for deg. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved dåpen til Agnes ser det ikke ut til at hun har noe mellomnavn på E. som i er med i 1900 telling for damen med samme navn og ca fødselsår i Totengade ?LenkeDa spørs det om det er rette damen, hun kan jo riktignok være født i Värmland og likevel døpt i Eidsvold.Jeg får fortsatte leting. Har du funnet hennes konfirmasjon i Eidsvold?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det en Agnes J. født på Eidsvold som ansatt husjomfru her:LenkeRiktignok passer i alder helt, men det er vel innenfor marginer for feil i folketellinger?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk for all hjelp Gunn! Kanskje dette er mer riktig Agnes. Bare så rar tilfeldighet med at Värmland var med, og födselsdatoen stemte. hun er jo dfödt i 1881, mens denne damen er födt 1879, men det kan väre skrivefeil. Jeg mener å ha sett at Agnes ble konfirmert på Julsrud og hennes bosted da var hos Ludvig Hansen. Jeg finner ikke det documentet nå, men det går vel an å finne ut av. Sikkert er det at da min oldefar Anders Halvorsen döde, sto det i hans testamentet bare den ene datteren til Lina, nemlig Alma Josefine som var bosatt i USA i 1913. Tror Alma bodde på övre Ulvin etter at moren Lina döde 11/3-1889. Hans Ulvin var jo bror til Lina. Jeg lurer litt på om Agnes döde för 1913, da hun ikke sto oppfört i testamentet. Alle de andre var med. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ja, dette er Hans Andersen Ulvin, som var gm Mina Bentzen söster til Peder Bentzen. Solveig (datter til Mina og Hans) er mor til Hans Peder Ulvin som driver Ulvin med sin sönn Öystein idag. Her på Ulvin (hos sin sönn Hans som det står i kirkeboka)döde min oldefar Anders Halvorsen i 1913. Et lite tilleg: Her bodde Gerhard Munthe i flere omganger da han bla. malte 'Bondehagen' som jeg tror henger utstillt i Nasjonalgalleriet i Oslo. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter Agnes under døde i Eidsvold mellom 1900 og 1910. Har ikke greid å finne henne registrert under døde der. Kirkeboka for Eidsvold fra denne tiden er lett leselig, men jeg kan selvfølgelig ha oversett henne likevel.Vi reiser til Sverige i dag men jeg føger med på debatten derfra.Heftet til deg er sendt :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk Gunn! Nå har jeg lett i de som var döde etter 1910. Oldefar döde jo i 1913 og oppga kun ei av jentene til Lina som var i USA. Så jeg går ut fra at Agnes evt. döde för den tid?? Eller har andre noen annen opplysning til meg! I testamentet står det jo bare en av döttrene til Lina, altså ikke navn....jeg tenker om Agnes kunne ha reist over hun også..! Om Alma döde för 1913 så kunne det jo ha värt Agnes som var den ene datteren som var igjen...! Hvilken nött! Skal jeg måtte gi opp! Ha en fin uke i Sverige da Gunn! Klem og takk til alle som orker angasjere seg. Fra Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

På´n igjen! I innlegg nr. 7 skriver Hanne Line bekreftelse på at Agnes kom fra til USA og skulle til sin onkel. Hvilket år var det folketelling i USA etter år 1900?? Og evt. er det noen som har tilgang til disse listene??? Håper fremdeles...!Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg vet at det var folketellinger i USA 1910, 1920, og 1930.Du kan jo prøve å få hjelp gjennom Dis Slektsforum.Selv om du ikke er medlem i Dis , kan du legge inn spørsmål og sikkert få hjelp til oppslag i folketellingene.http://www.lailas.net/emigrasjon/Kan hende du finner noen gode råd hos Laila N. Christiansen ? Hun har hjulpet svært mange av oss gjennom årene.Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk Gunn! Håpet at noen av de som har tilgang til listene tittet inn, men jeg får pröve andre veier som du sier! Takk for all stötte! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Gunn, hvor var det du fant kirkeboka som Agnes Johannes dåp står oppfört? Pröver å lese hva som står over, men klarer ikke lese det.Inlegg 15 fra Gunn! Takk for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.