Gå til innhold
Arkivverket

[#66700] HO, Fusa, Hålandsdalen; Ellen Knutsdtr Eide & Engel Hansen Gjøn - Etterkommere?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Jeg vet ikke hvem som kom først ved oppkalling; den avdøde ektemannen, i dette tilfelle Elling, eller farfaren, i dette tilfelle Engel. Jan og Annes første barn ble i hvertfall kalt Engel iflg KB, så da får vi gå ut fra det. Samtidig at Annes første mann het Elling etter morfaren. Finner vi denne morfaren noe sted, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er vi kommet inn på min 4xtippoldemor Ingeborg Hansdtr, Dag var hennes første mann.Jeg har og notert at Annas første mann het Elling Johannessen, men har ikke notert foreldre for han. Er det mulig at du kan si hvem de var, Kjell-Arne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tipper på Johannes Nilsen Og Bottela Ellingsdtr begge Rongestveit som ble gift i 1734: LenkeElling har jeg født i 1748, men har ikke sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Elling Johannessen Rongestveit var nok født i 1746 (venstre side, litt uder midten) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1747, side 75. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Elen f 1784: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1784, side 88. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(26)(27)Fusa har Elling's foreldre: Johannes Nilson drept! (står ikke om det)i 1754 og Bodille Ellingsdtr. Rongestveit f. 1704. Hennes foreldre er Elling Svendson Åse 1663-1743 og Torbjør Albrigtsdtr. Hammersland f. på Helland 1673-1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ellens dåp i 1791 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMartas dåp 1793 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMartas dødsfall i 1793 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEngels dødsfall 1818 (druknet) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Elen f 1791: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1791, side 18. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Stusser på vielsen til Elen og Ingebrigt. Det står ca 1811 i Fusa, men de får første barnet i 1817. Stemmer det, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Såg ikke at du alt hadde funnet det da jeg hadde siden oppe og holdt på og lete. Engel f 1798 hadde du visst ikke: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1798, side 76. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager Kjellaug, men Ellen og Engel f 1794 og 1798 hadde jeg allerede i manuset (fra vi jobbet med denne familien i fjor) se (9).Det jeg mangler nå er evt dødsfallet til Ellen f 1791, trolig død før Ellen blir f 1794. Men siden det ikke er n i FUSA så er det sikkert ikke ført i KB.Ellers er jeg ikke kommet til dødsfallene til foreldrene Ellen f 1794 og Ingebrigt f 1791. De skal ha dødd hhv i 1875 og 1851. Sjekker du?Da er denne familien på det nærmeste klar også.Jeg skkriver i neste innlegg om neste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så mangler jeg dødsår, hvis det er mulig å finne på Elen og Ingebrigts bar;Jan (1824 - † ) og Anne Engele (1827 - † )Her fra FUSA: Jan f. 1824 g. 1. Ingeborg Larsdtr. Skåthun-Eikeland f. 1840, g. 2. 1875 søsteren hennes kari f. 1835 b. i Vikjo under Eikeland, Salbuviken, Eikeland.Anna Engele 1827 g. 1863 fetteren Johannes Andersson Dalland f. 1834. Hun g. 2. 1868 Torkel Larsson Svinastein f. 1839. b. Dalland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Neste familie er1.2.1.1.3.4. Marte Engelsdatter Gjøn 1749 √ - 1825 gm Lars Olsen Helland 1723 √ - 1815. Viet i 1769.Omtale:Martes dåp 14. februar 1749 √ i Hålandsdalen kirke. Faddere er: Niels Gjøn, Jan Bolstad, Kristi Eide, Anne Gjøn og Kristi Gjøn. Lars døpes i 1723 √ i Fusa kirke, som sønn av Ole Eikeland. ***Det er faktisk alt jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingebrigt Børgesen Skåtun d i 1852 (n° 11): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 16 (1851-1859), Døde og begravede 1852, side 247. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

45) Du har vel at Lars var enkemann da han gifta seg med Marta?Han var g1 i 1747 med Marta Hansdtr Helland: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2139&merk=2139#ovre>LenkeLars var f på Eikeland, men fødselen har du ser jeg, så da har du og foreldra hans. Han ble konfirmert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel dødsfallet til Anna Ingebrigtsdtr Skåtun? Jeg kom over det da jeg leita etter Marta Engelsdtr i 1825: Død: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Døde og begravede 1825, side 115. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.