Gå til innhold
Arkivverket

[#66700] HO, Fusa, Hålandsdalen; Ellen Knutsdtr Eide & Engel Hansen Gjøn - Etterkommere?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er ikke nok at vi trolig er degenererte gjennom utallige inngifter, vi sliter med spedalskhet også. Og jeg som bare trodde det skyldes dårlig ånde. :-))Dessuten lider vi vist av slektssyken også, og den er ikke å spøke med.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff! Ikke nok med det, men nå trodde min mann at det hadde rablet for meg alldeles! Jeg simpelthen knakk!!!Du kan få sagt det.Godt vi kom oss vekk fra området du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men Kjellaug, tenk på Rune, Kjell-Arne, meg m.fl. Vi har de rundt oss hele tiden.Ellers så ser vi at Rune garderer seg f.t. (148) og (149). Er det også noe...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tenkte nå mest på inngifte da og det at vi har dradd fra lokalsamfunnet -:) Dere er jo i Bergen og der er jo lufta litt anderledes!mht 148/149, ja, men han sliter jo med dårlig ånde!!Nei, nå må jeg visst slutte før dette blir for useriøst!! Jeg har ledd høyt i flere minutter nå!!Jeg må gå og ta medisinen min for slektsyken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Anders Haldorsen Legland Strandvik 109 A.b.4 1844-1850. 12. juli til 28. juli 1845, enke Elen Larsdatter og barn Haldor A., Lars A., 25, Christi A., g.m. Engel Andersen Femanger, Marte A., g.m. John Mikkelsen Tvedt, Eli Andersdatter, 38, Elen A., død, i ekteskap med Berge Torbjørnsen Tvedt Duro B., 7, og Elen B., 6, Kari Andersdatter, g.m. Berge Torbjørnsen Tvedt, Guro Andersdatter, 31.' 'Haldor Sjursen Legland Strandvik 179b A.a10a 1787-1790. Dato 6. feb. 1789, enke Christi Hansdatter, lagverge broren Hans H. Biøndahl, og barna Anders H., 25, Lars H., 23, Haldor H., 15, Eli H., 32, Kari H., g.m. Ole Olsen Solaas, og Christi H. , 20 år.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som vi ser var det nødvendig å dele opp i mindre enheter i det videre arbeidet. Vi har nå gående 4 tråder vedr Ellen Knutsdtr Eide & Engel Hansen Gjøn sine etterkommere; **1.2.1.1.3.6. Hans Engelsen Gjøn (1754 √ - † 1800 √) gm Marita Jansdtr Orra (1765 - † 1851) 6.6.1786 √ ** 1.2.1.1.3.7. Knut Engelsen GJØN (1757 √ - † 1815 √) gm Gjertrud Gudmundsdtr Årvik (1756 √ - † 1811 √).**1.2.1.1.3.8. Berge (Børge) Engelsen Gjøen (1759 √ - † 1824 √) gm Anne Ingebrigtsdtr Hammersland (1759 - † 1825 √ ) 27.6.1786 √ ** 1.2.1.1.3.9. Jakob Engelsen Gjøn (1766 √ - † 1844 √) gm Kristi Engelsdtr Håvik (1774 √ - 1857 √) 28.6.1795 √ Jeg vil nå måtte bruke noe tid på å klargjøre denne slekten slik at den kommer på plass i slektsboken før vi stratre med neste hovedgren. Jeg ber dere sjekke de 4 aktuelle debattene for å se om dere har noe mer av den dokumentasjonen som mangler.[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=66942&sok=&nr=1&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge skiftet etter Engel Hansen Gjøn må han ha giftet seg for andre gang på sine gamle dager med Ellen Jonsdatter. Vi fant tidligere (i en annen debatt) ut at Ellen Jonsdatter var Engels niese, enke etter Gitle Torgilsen Øvre Bolstad.Kan noen hjelpe meg med slektsskapet her?Har vi funnet dokumentasjon på at det var slik jeg har notert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

158) Var ikke hun en Johannesdtr og ble gift igjen i 1803 med John Johnsen Øyjord? LenkeFinner ikke hans ekteskap i databasen her, så da er det vel i de sidene som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg det selv:Det er i debatt [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=63616&sok=gjø&nr=21&antinnlegg=179&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenkefra(65) 'Ad 1.2.1.1.2.3. Elna Johannesdatter Nedre Bolstad 1739 - som ble gift med Gitle Torgilsen Øvre Bolstad, 56 år i 1801. Hans mor het Magdele Gitlesdatter, 72 år i 1801. Er dette en familie vi allerede har jobbet med? FT 1801 Lenke(92) '1.2.1.1.2.3. Elna Johannesdatter Nedre Bolstad 1739-d. 1833 på Sørtveit. g. 2. 1803 m. John Johnsson Aukland/Økland i Os,1768-d. 1822 på Sørtveit. 2. ekte. barnløst.'(113) '1.2.1.1.2.3. Elna Johannesdatter Nedre Bolstad 1739-1833 & Gitle Torgilsen Øvre Bolstad 1746-1801.Ingen livsarvinger etter han. Her er skiftet etter han.Dato 26. mars 1801, enke Ellen Johannesdatter, og hans arvinger, moren Madelle Gitlesdatter, enke etter Torkel Torkelsen Øvre Bolstad, og søsken Torkel T. Ivershuus, isach T. Ødejorden, Engel T. Dalland, Marite T., g.m. Jacob Johannessen Tørvigen i Hardanger, Johanne T., g.m. Svend Andersen Sævareid, Anne T., 47, og Synneve T., 36 år gamme'(114) 'Så det, men vi må ha skiftene etter de to Elen Johannesdatter Øvre Bolstad, for om ikke Engel Hansen giftet seg med niesen sin 1.2.1.1.2.3., så må det ha vært med tjenestepiken på Rongestveit (FT 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fra 1808 er det bare dåpshandlinger han har ført inn i KB.Ja, denne Elen Jonsdatter, enken etter Gitle, synes jeg også må være identisk med hun som ble gm Jon Jonsen Øyjord, og han døde vel ikke før ca 1822, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

John Johnsen øyjord/Økland døde i 1822, det var vel han som var gift med enka Elen Johanesdtr på Bolstad, da har vi denne tjenestejenta som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det som står i slektsboken om henne:' 1.2.1.1.2.3. Elna Johannesdatter Nedre Bolstad 1739 - 1833 & Gitle Torgilsen Øvre Bolstad 1746 - 1801 Elnas dåp i 1739. Elna og Gitle Torgilsen Øvre Bolstad inngår ekteskap 30. juni 1771 i Hålandsdalen kirke. Gitle er sønn av Torgils Torgilsen Leirstein og Magdele Gitlesdatter Bolstad. Her er Elna og Gitle ved FT 1801 på gården Øvre Bolstad i Hålandsdalen og vi ser at Elna er 62 år og Gitle er 56 år. Elna og Gitle er barnløse.Skiftet etter Gitle 26. mars 1801 nevner enken Elna, moren Magdele Gitlesdatter, enke etter Torgils Torgilsen Øvre Bolstad, søsknene Torgils Torgilsen Ivarhus, Isak Torgilsen Ødejorden, Engel Torgilsen Dalland, Maritte Torgilsdatter gm Jakob Johannesen Tørviken i Hardanger, Johanne Torgilsdatter gm Svend Andersen Sævareid, Anne Torgilsdatter 47 år og Synneve Torgilsdatter 36 år gammel. ** 1.2.1.1.2.3. Elna Johannesdatter Nedre Bolstad 1739 - 1833 & John Johnsen Økland 1768 - 1822Elna inngår ekteskap med John Johnsen Økland 12. juni 1803. Elna og John er barnløse.Skifte etter Elna 2. oktober 1822: Det ble lagt fram kongelig konfirmert testament av 21. mai 1814, der det ble bestemt at lengstlevende skulle beholde boet så lenge vedkommende ble sittende i ugift stand. Ved nytt ekteskap skulle boet skiftes, og det skulle skiftes til arvingene etter loven ved lengstlevendes død.Skifte etter Elna begynt 13. mai og sluttet 10. desember 1833: Elna var enke etter John Johnsen, og det var fellesboet som skulle skiftes. På hennes side var arvingene hennes søsken og deres barn: bror Knud J. Teigland, død, mange barn, bror Engel J. Tvedtnås, død, mange barn, Jan J. Birkeland i Østensøe, død, mange barn, søster Christi J., som hadde vært gift med Salomon Jacobsen Windenæs, død, etterlatt mange barn, søster Madella J. Hougervold, med lagverge Hans Lassesen Hougervold, halvbror Johannes Ommundsen Eide, død, barn, halvbror Poul Ommundsen Sørtvedt, og halvsøster Sophie Ommundsdatter, enke.Skifte begynt etter John Johnsen Økland: 13. mai og sluttet 10. desember 1833. Ingen arvinger kunne oppgis.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og tjenestejenten skal ha vært f ca 1776. Er der f noen Ellen/Elen/Elna/Elin elle Helene da som vi enda ikke har plassert? Far: Jan, Jon, John eller Johan/Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

1.2.1.1.3.8. Berge Engelssen Skåtun får nok en sønn Engel som blir begravd i 1805, 3 år og 20 uker gammel:Litt over midten på venstre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1805, side 122. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-125>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da får han nr 1.2.1.1.3.8.7. Engel f 1802 død 1805. Barnet før Engel, 1.2.1.1.3.8.6. Marta, var f 1799, men jeg antar at det ikke var noen barn mellom disse to. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.