Gå til innhold
Arkivverket

[#66709] Tragedien i Vanse Kirke 21 Mai 1848


Gjest Tom Brubak
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brubak

Min kones tipp tipp oldefar omkom i denne ulykken. Er det noen som kan gi meg litt mer informasjon om hva som egentlig skjedde den gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg viser også til hva som er skrevet om dette under debatt 66671 - Lenke .Det ville være rart om det ikke finnes noe skrevet om dette, enten i tingbøkene eller prestearkivet fra Vanse eller i aviser fra den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, dette må definitivt være en hendelse som er omtalt i samtidige kilder. Det finnes en del presentasjoner av Vanse kirke på nettet, og der nevnes det stadig at koret og østveggen ble revet i 1848 og erstattet av et korsformet tilbygg - men merkelig nok ingen informasjon om hvorfor denne ombyggingen skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Jeg mener jeg har lest om hendelsen i bygdebok for Lista av Kåre Rudjord. Jeg antar det det første kulturbindet eller bind 3 i bygdebokserien som inneholder denne omtalen. Dette bindet har undertittel 'Bygdehistorie : fra istid til 1800-tallet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brubak

Jan Reidar Aase har sendt meg følgende; Vanse kirke på Lista i Farsund kommune. Her har vært kirke siden kristendommen ble innført. Communebestyrelsen etter formannskapslovene i 1837 ble snart forelagt kravet om at kirken måtte utvides da befolkningen økte, og etter mye om og men ble en utvidelse fra langkirke til korskirke påbegynt.De ville utvide og forlenge kirken mot øst., og på våren 1848 brgunte de å rive veggen med kor og alter i øst for å begynne utvidelsen. Kirken måtte brukes mens utbyggingen foregikk og derfor ble det kjøpt inn 'vragebord' som ble spikret opp for å dekke den åpne østenden. På den tiden var kallskapelan Walnum ferdig med sin tid i sognet og skulle holde avskjedspreken. Han var svært populær og kirken, men to trev (gallerier) rundt skipet var fullstappet og det var mange som ikke kunne komme inn. Mens kapellanen stod på prekestolen, begynte det å blåse, som det gjerne gjør på Lista, og dermed begynte det å knirke og knake i 'vragebordveggen' og ved utgangen var det en haug med kalkmel som begynte å blåse rundt og så ut som røk. Det ble ropt brann og noen var redde for at det var trevene som ga etter for folkemassen. Det ble panikk og folk strømmet mot utgangen, hvor dørene gikk innover og en masse folk stod på utsiden og ville inn. Resultatet ble at 8 ble trampet i hel (noen hoppet rett ned fra trevene) og 20 ble invalidisert for livet. Senere ble dsette omtalt som 'forstyrrelsen' i Vanse kirke! Takk til alle som tok seg tid til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.