Gå til innhold
Arkivverket

[#66713] Nils Svendsen fra gården Marhaug, Steigen


Gjest Berit Anne Munthe Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Jeg søker opplysninger om Nils Svendsen f. i Steigen og datteren Johanna Serina Nilsdtr. f. ca. 1823 i Vågan. Jeg har funnet en Nils Svendsen f. 1788, FT 1801 og konfirmert i 1805, men ikke noe mer om han. Iflg. hans dåp er foreldrene Svend Nilsen og Malena Persdtr.,Marhaug, men får søskene Johan f. 1782 og Rachel f. 1785 er moren Malena Hansdtr. Skulle tro at faren hadde giftet seg på nytt før Nils ble f. i 1788, men i FT 1801 er Malena Hansdtr. i sitt 2. ekteskap og Nils og Rachel står som hennes barn. Om datteren Johanna Serina vet jeg kun at hun fikk en uekte sønn, Johan Olsen f. 1857 i Buksnes. Hun giftet seg i 1863 og døde i 1864 i Buksnes. Hun skal være f. i Vågan, men finner henne ikke der. Heller ikke om hennes foreldre var gift og om de bodde i Vågan. Jeg er takknemlig for all hjelp videre. Berit Anne Munthe Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Da Niels døpes i 1788 bor de på Marhhaugen( Marhouan)nest nederst v.sideMor: Persdatter Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16657&idx_id=16657&uid=ny&idx_side=-45>LenkeI 1792 døpes Svend som ikke lever lenge, de bor fortsatt på Marhaugen.Her står det Hansdatter på mor.Ca midt på v.sidePermanent sidelenke: Lenke Spørs om ikke Persdatter er feilskrift?Legger også inn fra FSLenke Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Tusen takk for svar. Det er nok sikkert at morens navn er feilskrevet som Persdtr. i dåpen til Nils i 1788. Jeg hadde ikke fått med meg det siste barnet, Svend f. 1792 og der står det jo moren som Hansdtr. Jeg hadde sett på dåpen til de andre barna og at det var mange Persen/Persdtr. som var faddere, men faren til Svend Nilsen var Nils Pedersen(muligens Persen). Jeg håper fortsatt at noen kan hjelpe meg med å finne mer om Nils Svendsen etter hans konfirmasjon i 1805. Johanna Serina Nilsdtr. fikk også et uekte barn til, Nils Mikal(Mikael), men har ikke funnet ut når han ble født. Lurer på om Johanna vokste opp i Vågen og når hun kom til Buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Takk for hjelpen. Da har jeg fått bekreftet at moren til Nils er Malena Hansdtr. Har også funnet at Malena og Svend Nilsen giftet seg 29. april 1782 i Folda, Nordland. Fortsatt leter jeg etter hvor det ble av Nils Svenden etter konfirmasjonen i 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenIflg. skiftet etter moren Malene Hansdtr. åpnet 7/5 1808 er han da 20 år og fortsatt i Steigen. Dette er virkelig en nøtt, blir nok ikke lett å spore han opp i Lofoten, siden så mange KB er gått tapt der. Finner han som sagt verken gift eller død i Vågan på denne hjemmesiden som viser Prestenes døde- og vigselslister 1809-50. http://www.trekilen.com/excel.html Har du sjekket KB for Steigen om han kan ha giftet seg der før han dukker opp i Lofoten, eller om han kan ha død etter 1850 i Vågan?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Jeg har nå snakket med en slektning som er helt sikker på at Johanna Serina Nilsdtr. mor het Nille, og hun mener at hun kom fra Kolvereid traktene. Jeg har sett på innflyttingslistene for Kolvereid/Nærøy, men finner heller ikke Nils Svendsen der og heller ingen Nille som skulle ha flyttet til Lofoten i tidsrommet 1818-1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.