Gå til innhold
Arkivverket

[#66726] Desiderius Absalonsen, Reksten gift 1771 med Anne Iversdtr/Jensdtr


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Øren

Eg trur det må være slik at bestefaren til Absalon Anderson var Desiderius Anderson Foss (1645-1708), og at Desiderius var bror til Susanne Andersdotter Foss Hammarset (ca. 1660-e.1705).Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Kristine L.Andersen

Eg er innom på digitalarkivet ein tur og fatta interesse for temaet, då eg har prøvd å arbeide ein del med denne slekta då dei høyrer til mine forfedre. Eg har ikkje denne fulle oversikt, men såg det var nokre kjende namn frå mine ættetavler. Opplever vel at det er lett gå i surr i generasjonane her då bl.a.namna Desiderius, Anders, Absalon går i arv. I tillegg så trur eg nok at små variasjonar i skrivemåten av namna kan forvirra i somme tilfelle. I dei papira eg har fått står det bl.a. om Anders Desideriussen Foss, født på Floren ca.1682, død i Kinn 1759, begravet 10 søndag p. Trinitastis? 80 år.(Far hans skal være Desiderius Anderson Foss, 1657-1708 som var bror til Susanne Andersdtr.Foss, g. med Gregorine Olsen Hammerset'medhjelper til Kinn Menighed'og viet formedelst sin svaghed på sengen. Susanne ble senere gift med Mathias Endresen Reksten) Anders var gift med Sara Elisabeth Absalonsdatter Balchen, f.i Bergen ca.1680, døde i Sunnfjord, antagelig på gården Indre Rexten etter 1735, sannsynlegvis mellom 1739-43. Ho budde då angiveleg hjå faren si søster?, Magdalene(Malene)Berentsdatter Balchen, som var gjestgiverske på Indre Redsten. Det sies at Anders og Sara hadde 'tyvstartet' på ekteskapet og ble gift først 4 måneder etter at første sønnen Desiderius ble født. Sara ble således nevnt i kirkeboknecessitatis med Anders Desideriussen Foss.(gift av nødvendighet?) Videre står det at Desiderius ble gift i Askevoll 16/6 1735 med Susanne Jonasdatter Alden, og bosatte seg der.De andre barna som er nevnt i mine papirer er: Absalon(Indre Reksten) må ha vært gift, hadde datteren Mette, døpt i Kinn ,13/2 1752 og sønnen Martin døpt i Kinn 15/6-1754.Jørgen (ytre Reksten)hadde en datter Sara, døpt i Kinn 26/7 1755. Eg garanterer ikkje for desse opplysningane,då dei skriv seg frå ei gransking som ein E.Haarstad gjorde i 1948 for ein av mine slektningar J.W.Vallestad, men det kan kanskje vera til hjelp likevel?m.v.h. Anne Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Arne Hansen

i innlegg 35 er det henvist til en bok av Henry Pedersen: Slektsbok fra Rognaldsvåg. Hvor finnes den? Min oldemor Pernille Kaspersdatter f. 1834 på Klokkerneset på Reksen Indre bodde som gift med Andreas Hansen Leknessund på Storhaugane, Rognaldsvåg. Far til Pernille, Kasper Madsen f. 1800 var barnebarn til Thomas Klingenberg.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Henry Pedersen, er busett i Honningsvåg, men opphaveleg frå Flora og gav i 2006 ut to slektsbøker som omfatta slekter med opphav i Rognadsvåg i Kinn. Truleg må du kontakte Henry Pedersen sjølv for å få tak i bøkene eller det kan være mulighet for at dei har den på bibloteket i Flora og kan bestillast gjenno fjernlån.Dersom du kontaktar meg på haloba krøllalfa gmaildottcom kan du få epostadressa til Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.