Gå til innhold
Arkivverket

[#66731] Oppslag i BB for Svinndal, Våler, Østfold


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Er det noen som har mulighet til å gjøre et oppslag på Tveiterplass(?) i nevnte BB.Det gjelder Amund Evensen og hustru Inger Hansdtr. De døper sønnen Hans 7. mai 1758.Lenke(høyre kolonne høyre side)Jeg er interesert i all info om fam. som står der, også opphav om det står noe om det.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Hei!På hvilken Tveterplass i Våler bodde Amund Evensen (Erichsen)? Det var ganske mange plasser under Tveter og rent umiddelbart kan ikke jeg finne noene med navnet Amund Evensen (Erichsen).Imidlertid var det en plass under Tveiter i Svinndal, som står omtalt i det andre bindet av bygdebøkene i Våler, hvor det bodde en med navn Amund Evensen (sønn av Even Tostensen, Havold) fra 1730 til ca 1740. Han fikk en sønn med sin 3. kone i 1758 som het Hans. Familien flyttet fra Tveiterhytta og ut av bygda noen år, før de kom tilbake til en Skotvetplass i 1750-årene. Jeg kan imidlertid ikke finne noe om familien under Skotvet.Ta gjerne kontakt direkte på e-post.Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg vet ikke hvilken Tveterplass det snakk om, men jeg sender deg en mail Bjørn. Men for å få det helt klart, kan noen som er gode på teksten transkribere det som står om den dåpen linket til i innlegg 1. FS har tolket farsnavnet til Amund Erichsen mens bygdeboka sier Evensen.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.