Gå til innhold
Arkivverket

[#66733] grotle


Gjest Odd Kjetil Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Kjetil Berg

er det noen som kan gjøre oppslag ang. denne karen I boka Norske SkulefolkJevnaker folkeboksamling ble startet opp 1. september 1913. Initiativtaker var en mann ved navn E. Grotle. I ”Hadeland : bygdenes historie” står det: ”Opptaket kom frå millomskulestyrar E. Grotle”.Ett annet sted står at han hete H.E.GrotleDet er syreren ved biblioteket som gjerne vil ha litt opplysninger om hanOdd Kjetil Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var kanskje dårlig gjort av meg Odd kjetil, men jeg lenket inn temaet ditt i 55479, du får arrestere meg hvis det ble feil. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er vel, så vidt jeg vet, bare et sted i landet som heter Grotle, nemlig i Bremanger. Der er også en debattant her på forumet som bærer etternavnet Grotle. Kanskje han kan hjelpe deg videre.Jeg har også disse Norske Skulefolk. I den eldste utgaven er der en Grotle, nemlig Kristine Grotle. I den nyeste er der ingen med dette etternavnet.Jeg antar dessuten at denne E. eller H.E. Grotle var f før 1900-tellingen. Ta en titt på de som har Grotle som etternavn og som gårdsnavn i FT 1900, der er nok noen kandidater der som man bør følge videre for å se om de kan ha tatt seminaret et eller annet sted, f eks i Volda.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser ut som Grotle var bestyrer ved boksamlingen i 1913-1914 og at han antagelig kom fra Bremanger, i hvertfall stammer nå navnet derfra som Arnfrid nevner, og det er mye Grotle i FT men ikke akkurat noen som direkte passer med denne E. Grotle, men det kan hende jeg overser. mh Reidar Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Tusen takk til dere begge. Tror ikke noen blir oversett, trolig tar han navnet først senere, noe som gjør det ekstra vansklig og spore. Skal høre med gamlerektoren, han er 103 år, og husker mye, Kan hende han vet noe.Odd Kjetil Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Muligens er det undertegnede det refereres til over i (5)? Jeg kan ikke umiddelbart hjelpe deg med denne da jeg de nærmeste 14 dagene er langt borte fra mine papirer. Ut fra hukommelsen ringer det ingen bjeller angående E. eller H.E. Grotle. Men garden Grotle en av de største i kommunen og det er mange med dette etternavnet så jeg er nok nødt til å sjekke papirene for å se om jeg har noe.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bent Grotle

Jeg har ingen som passer i min database. Har også sjekket litt i Bremanger Bygdebok og kunne ikke finne noen kandidater der heller.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Denne karen var litt av en nøtt, og jeg tenker på om det kan være en feil et sted med navnet, så det kunne vært Grotli(Oppland og Møre og Romsdal) eller Grøtli(Hedmark og Akershus) men det er ittno som stemmer med det heller. Ellers tenker jeg litt på om han kan ha vært i Amerika så han har med seg navn derfra, men det er bare en sprø tanke. Ser det er flere med navn Grotle hvis en søker i Family Search men det er ittno som passer med E eller H.E, En annen mulighet er vel at han kan være adoptiv og fått et nytt etternavn, men har ikke greie på hvordan slikt funket. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.