Gå til innhold
Arkivverket

[#66735] Et problem på Holmefjord, Fusa, Hans Engelsen, Hans Olsen?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Trodde jeg har funnet nok et barnebarn til 1.3.2.11 Johanne Pedersdtr Sønderborg gm Engel Engelsen Hope, men det var galt.Deres sønn Hans Engelsen Hope / Holmefjord var som enkemann gift med Christi Hansdtr Lundarvik og bosatt på Holmefjord: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2212&merk=2212#ovre>LenkeFant så denne gutten døpt i 1782, kalt Jon:Her trodde jeg presten hadde skrevet feil etternavn på faren, mora er Christi Hansdtr. Faren står som Hans Olsen Holmefjord: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1782, side 59. Permanent sidelenke: LenkeFadderne er fra Hope og Holmefjord, så det passer jo og.Siden fant jeg denne Hans Olsen Holmefjord som fadder og da begynte jeg å lure.Så oppdager jeg at en Christi Hansdtr Holmefjord er enke og gifter seg opp igjen med Hans Olsen Foer 22/6-1777: LenkeHans Engelsen skal dø i 1791 (skiftet etter han Lenke som vi har fått sjekket ), men kan det være Christis andre mann Hans Olsen som dør og at etternavnet er feil? Eller har det vært to med samme navn på Holmefjord?Og så finner jeg 22/2-1775 'kastet jord på Hans Holmefjord afdød dr. barn død 3 uker og 4 dager' (høgre side. Dette barnet fant vi f. i jan 1775. Hans død er mellom Anna og Karis dåp). Vil ikke denne setningen si at faren er død? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1775, side 110. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Etter å ha sjekket dåpshandlingene til deres barn etter 1777, står det Hans Engelsen for dem igjen. Så der må ha vært to Christi Hansdtr på Holmefjord og to Hans!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror jeg har funnet ut av det - det må være dette paret som har bodd på Holmefjord en tid. det passer og med en sønn Jon f ca 1782! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.