Gå til innhold
Arkivverket

[#66745] Piken Anne Iversd gift med enkem. Ole Andersen, Toten


Gjest Heidi Austad
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Austad

De ble gift 4/7 1818. Hun var da 24 år og fra Sukkestad. I FT 1801 finnes ingen Anne Iversd 6/7 år på Toten. Går derfor ut fra at hun har flyttet til Toten og gården Sukkestad. I landsdekkende søk finner jeg to som er 7 år og 6 som er 6 år. Har mest tro på en av de to 7-åringene siden det stemmer med 24 år i 1818, altså født 1794. Den ene er fra Christians amt, Ourdahl sokn, Skrut Vold annex pr.gj. gården Seeboe. Den andre er fra N. Tronheims amt, Størdalen sokn, Merager annex pr. gj., Merager gård. Hvordan skal jeg finne ut hvem av disse det kan være? Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg ikke har sett helt feil så var Ole Andersen 63 år da han ble gift med Anne i 1818. Sjansen for at hun gifter seg igjen etter hans død er jo stor. Da er det også en mulighet for at det står flere opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Finner ei datter Bolly f.12.10.1820 som er barn av Anne og Ole som blir konfirmert i Østre Toten 6.10.1839. Eva:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Her er hun født,29 mars 1819 står det her.Permanent sidelenke: Lenke De bor i sukkestadstuen. Kikkket på vielsen, Anne er tjenestejinte på Sukkestad da, og Ole er fra Sukkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Er en fadder Even fra Staboe, som er en Totengård, men kan det være noe sammenheng med den Seeboe i Aurdal som Heidi nevner innledningsvis?Ønsketenking,men dog...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

1. september 1816 døpes i Aas kirke, Toten, Maria, datter (utenfor ekteskap) av Anne Iversdtr. 'GjestadEjer, Walde nu i Knappen' som det står. Dette må - etter all sannsynlighet - dreie seg om den Anne du etterlyser. Barnets far Even Nielsen Hagen fra Urdal, Skrutvolds Anex (altså Skrautvål i Valdres).Knappen ('nu i Knappen') er en gard i V. Toten, der Anne tydeligvis bodde i 1816. Hva 'GjestadEjer, Walde' refererer til er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Dere har helt rett! Bare en liten opplysning: den første 'Bolly' f i 1819 dør like etterpå. Har sett litt på når Ole døde og tror jeg har funnet den rette Ole Andersen død 25/9 1822 (passer med alder). Har så sett litt på om Anne giftet seg igjen, men har ikke funnet henne igjen som brud 1823 - 1828. Bolly gifter seg med Niels Frederiksen i 1846 og de får datteren Frederikke samme år. Frederikke gifter seg med Ole Pedersen i 1868 og de får datteren Otilie i 1880. Otilie er min manns mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Etter noen raske søk ser det ut til at det (overraskende nok) dreier seg om Snippen (av Froknestad) i Østlia. Den Anders 'Sniben' som nevnes omtales også bl.a. som skoleholder og fadder for et barn født utenfor ekteskap med far fra Valdres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Finner ikke Anne hverken gift igjen eller død på Ø.Toten før 1865.Var ei enke med samme navn som ble gift på Kise på 1850 tallet men hun var oppgitt 39 år såvidt jeg husker,det blir for ungt.Men det kommer dager etter denne,og mange letemuligheter!Nattinatt fra Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hjertelig takk for god hjelp fra dere alle! Har nå kommet til samme konklusjon som Rune (innlegg 8) at Anne Iversd. kom fra Skrautvål i Valdres. Sikkert gravid da hun dro derfra siden barnefaren til hennes uekte barn i 1816 var fra Skrautvål også.Har i lengre tid grublet på hva som hendte med Ole og Annes datter Bolly f 1820. Hun giftet seg i 1846 med Niels Fredriksen f. 1823. Han er registrert i 1865 på Alfstad nedre, men som ug og har en husholderske. Fant ham igjen på Alftad nedre ved hans død 11/12 1872, men da registrert som umgkar (i klokkerboka)?? Hvis Bolly var død før 1865, ville han vel vært registrert som enkemann? Har gått gjennom kirkebøkene fra 1846 - 1865, uten å finne noen Bolly som død. Kan de ha skilt seg?I FT 1865 finner jeg Bolli Olsd, 43(?) år, fødested Østre Toten g m Henrik Johnsen, 49 år fra Sverige på Østre Aker, Grorud nedre. Sammen med dem bor Ole Nilsen, møllerarb., 17 år, hennes sønn, og Nikoline Henriksd, 9 år og Julius Henriksen, 6 år, deres barn.Det må være denne Bolli som var gift med Niels Fredriksen og som senere har skilt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Niels Fredriksen Lieseie, som gifter seg i 1846, er ikke den samme som sitter som ungkar og gardbruker på Alfstad nedre i 1865. Sistnevnte er født i 1824 som sønn av Fredrik Torsteinsen Alfstad, mens den førstnevnte født i 1823 som sønn av Fredrik Knutsen Lieshagen.De sosiale klasseskillene på Toten var ganske enorme på denne tida, og her er det snakk om et gap mellom tjeneste-/husmannsfolk og en gardbruker på en større gard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hjertelig takk for god hjelp fra dere alle! Har nå kommet til samme konklusjon som Rune (innlegg 8) at Anne Iversd. kom fra Skrautvål i Valdres. Sikkert gravid da hun dro derfra siden barnefaren til hennes uekte barn i 1816 var fra Skrautvål også.Har i lengre tid grublet på hva som hendte med Ole og Annes datter Bolly f 1820. Hun giftet seg i 1846 med Niels Fredriksen f. 1823. Han er registrert i 1865 på Alfstad nedre, men som ug og har en husholderske. Fant ham igjen på Alftad nedre ved hans død 11/12 1872, men da registrert som umgkar (i klokkerboka)?? Hvis Bolly var død før 1865, ville han vel vært registrert som enkemann? Har gått gjennom kirkebøkene fra 1846 - 1865, uten å finne noen Bolly som død. Kan de ha skilt seg?I FT 1865 finner jeg Bolli Olsd, 43(?) år, fødested Østre Toten g m Henrik Johnsen, 49 år fra Sverige på Østre Aker, Grorud nedre. Sammen med dem bor Ole Nilsen, møllerarb., 17 år, hennes sønn, og Nikoline Henriksd, 9 år og Julius Henriksen, 6 år, deres barn.Det må være denne Bolli som var gift med Niels Fredriksen og som senere har skilt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Når det gjelder Anne Iversdatters opphav, ville jeg prøvd å få bekreftet det via ei bygdebok fra Toten på den tida. Sukkestad er såpass stort gårdskompleks, så de står sikkert omtalt.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Dessverre finnes det ingen bygdebok med gards- og slektshistorie for den delen av Toten dette dreier seg om. Riktignok kan en finne litt om Sukkestad som embetsgard, bl.a. i bd. II, men ingenting om husmanns- og tjenestefolk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Legger inn hennes første vielse med Niels Frederiksen Lieseie også,nr 39 Permanent sidelenke: Lenke antar han døde før 1857,men kan ikke ved lett gjennomgang finne ham på Ø.Toten. Kan heller ikke finne konfirmasjonen til Frederikke der,så de har nok flyttet på seg. Dena døde juli 1828, så ingenting å finne via henne. Synd med de bygdebøkene. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Funnet litt tilleggsopplysninger: I 1833 hadde Frøken Sommerfelt stevnet husmannen Ole Andersen Grinden til fravikelse av plassen Grinden under Sukkestad. Da dommen falt 11.8.1834 var Ole Andersen død, og enken Anne Iversdatter ble frikjent, da Ole Andersen hadde bebodd plassen i over 20 år uten kontrakt (Toten, Vardal, Biri tingbok 48, 27).I 1838 flytter husmannsenken Anne Iversdatter til Nittedalen. Der har jeg funnet henne igjen da hun gifter seg 8.12.1839 med ungk. Ole Svendsen. Hun omtales da som enken Anne Iversdatter fra Toten, 42 år gml. Dessverre oppgis hennes far kun som Iver, uten patronymikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.