Gå til innhold
Arkivverket

[#66750] Martha Andersdtr. Selvågan, Hitra, f. ca.1779


Gjest Arnulf Wahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnulf Wahl

Folketellingen 1801 for Hitra,S-Trøndelag, viser at Martha Andersdtr. var tjenestepike på Selvågan hos Henrich Jæger. Den 2. Mars 1803 gifter hun seg med sin husbonde Henrich, og i august samme år blir deres førstefødte sønn, Jacob, født. Etter hvert blir det flere barn, bl.a. Mette Elisabeth,f.1805 (min tipp-oldemor). Men hvor kom Martha Andersdtr. fra ? For vielsen i 1803 er hun i ' Kirkeboka for Hitra 1775 - 1817' innført som Martha Cathrina Grut. Gårdsnavnet 'Grut' finnes i Meldal, S-Trøndelag, men jeg finner ingen Martha Cathrina døpt der i det aktuelle tidsrommet. Henrich Jæger omkom på sjøen i mars 1822, og hans kone Martha døde like etterpå. Men, hvor ble hun født, og hvem var hennes foreldre? Mvh Arnulf Wahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Man skal ialle fall ta alder oppgitt ved FT 1801 med en viss klype salt.Kan nok være opptil flere år feil. At Martha er fra Meldal er godt mulig, da det var mye utflytting til kysten på den tida. Bør kanskje også sjekke Orkdal?Skal se hva jeg finner utDag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Wahl

Takk for nyttige innspill, særlig til deg Aud Sterten. Jeg har funnet Martha Cathrine,f.1775. på Tranøya i Jøssund ( under Åfjord Prestegj.)Hun var datter av Anders Andersen og hustru Lisbeth Margrethe Grube.Jeg har funnet dette i Åfjord og Jøssund Gårdshistorie, av lektor H.K.Hansen, Bind 1, side 620. Hennes far døde i 1785, og da har altså Martha tatt morens etternavn, Grue eller Grube. Jeg er meget takknemlig for at mysteriet ser ut for å være løst. Mvh. Arnulf Wahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.