Gå til innhold
Arkivverket

[#66751] Ole Olsen fra Nærøy


Gjest Berit Anne Munthe Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Jeg søker opplysninger om Ole Olsen Harstad av Nærøy prestegjeld som i 1857 ble far til Johan Olsen, f. 1857 i Buksnes.Han ble døpt 30.04.1858. Lenke Moren var ca. 35 år (iflg. KB var hun 40 år når hun giftet seg i 1863) Jeg kan ikke se at Harstad forekommer som gårdsnavn i Nærøy; derimot er Garstad en gård der. Ved FT 1865 bor det ingen Ole Olsen der og heller ikke kan jeg se at det er gift noen ved det navnet i Nærøy i årene 1858-1865. Vet også at det finnes en gård Horstad i Bindal, men ikke hvor den ligger. Har akkurat funnet ut at Sør-Bindal ble innlemmet i Nordland i 1858. Jeg har søkt lenge lenge etter denne personen uten resultat og lurer på om det er riktig navn i kirkeboken. Jeg håper noen kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Tusen takk! Dette er en mulighet. Håper noen som har kjennskap til Inderøy kan hjelpe meg videre. Har denne Ole Olsen vært i Buksnes? I KB for Buksnes 1854-1876 er det ikke ført inn- og utflyttingslister så der finner jeg ikke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Fant en losjerende fisker i 1865-tellinga fra Nærø se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61927&gardpostnr=85&personpostnr=708#nedre>Lenke i Tranø, Troms. Kan denne Ole passe dine søk.Han kunne ha hatt Harstad som bosted i tiden 1856 - 1857 og vært født i Nærø/Vikna. Konfirmasjonen Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke linje no 18. Anm.Presten har ført dåpdato som fødselsdatoDøbt Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Anne Munthe Lund

Takk for tipset. Det er selvfølgelig mange Ole Olsen som kan passe. Denne Ole Olsen var ikke fyllt 18 år når Johan Olsen ble født. Det er meget mulig at han var fisker, men i tilfelle han hadde bosted Harstad i så ung alder, må han vel ha hatt en tilknytning der. Til Morten: Mener du bygdeboka for Nærøy? I tilfelle står det noe om famielen på Lillevedde som peker på familie i Troms? mvh Berit Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.