Gå til innhold
Arkivverket

[#66760] Hans Bye som var skogsarbeider i Ringsaker 1900 gift og bosatt i Løten


Gjest Annar Steen
 Del

Recommended Posts

Gjest Annar Steen

Hans Hansen Bye var ved ft 1900 skogsarbeider og murer i Ringsaker og Nes Almenning. Bosatt i Løten, gift med Inger muligens f Jensen? bosatt på Nordli i Løten. Folketellinga sier at både Inger og deres felles datter Magda (f 1899.02.19) er født i Hamar. Jeg har ikke funnet ekteskapsinngåelsen. Magda er døpt i Løten. Hans Bye var født på gården Øvre Bye på Ring i Ringsaker 25 mai 1877. En bekjent har en venn i Amerika. Vennens bestemor er Magda. Magda utvandret 17 år gammel. Denne amerikaneren ønsker kontakt med nålevende slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Men etterslekt har det blitt lite av. Kanskje i Løten. Navn kunne være Nordli eller By, Bye, I Ringsaker Bye? Noen som har noe råd på mitt opprindelige spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger inn lenkene angående Magda Hansen Nordli/Bye.Konfirmasjonen til Magda Hansen Nordli i 1913(nr 50) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=20&idx_id=20&uid=ny&idx_side=-143>LenkeUtflyttingen fra Løten i 1916: LenkeEmigrasjonen til Magda Hansen Bye i 1916. Heimstad :Løten.: LenkeAngående navnet Bye. Finner en gård i Løten med dette navnet i 1900 tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Når det gjelder By og Magdas far, var han født 25/5 1877 på By østre i Ringsaker hovedsogn. Det er flere By-garder i Ringsaker kommune. Foreldrene levde enda i 1900 og bodde fortsatt på By LenkeMagdas foreldre, Hans Hansen By og Inger Beate Sy(e)verinsdatter, giftet seg i Ringsaker 9/12 1898.Inger Beates foreldre flyttet fra Løten til Ringsaker engang mellom 1888 og 1890. Jeg har ikke funnet noen flyttemelding. Magdas mor hadde i hvert fall 2 søstre. Den ene, Anne f 4/3 1878 ble 5/9 1902 gm Albert Oskar Ruud. De har etterkommere i Løten. Du kan få navn på kontaktperson av meg ved å ringe eller sende en e-post. E-postadressen finner du på hjemmesida til Løten historielag. Den andre morsøstra, Elise f 11/3 1876, ble 7/5 1897 i Ringsaker gift med Hans By sin bror Johan Hansen By. De bor på Rise i Ringsaker i 1900 og har ei datter, Anna Margit f 1897. Hva som skjedde videre med de vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.