Gå til innhold
Arkivverket

[#66763] Magnil Nilsdatter Bennerud døpt 3 mai 1750 i Biri.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kan noen hjelpe med hvem Nils Nedre Bennerud og hans kone var.Presten i Biri på den tiden var svært sparsommelig med bruk av patronomikon!Dåp nummer 10 - høyre side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Her ekstraskatten for Biri i 1766 - se på bruk nr. 50 Bennerud, der har jeg funnet Magnil Nilsdatter blant barn over 12 år: LenkeKanskje det er familien du leter etter?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er forresten mulig at det kan være to Nils på Brennerud og to Magnil Nilsdatter døpt i Biri som døtre av Nils 1 og Nils 2. Du kan eventuelt sjekke sidene ti slekthistorielaget, hvor du finner søkbare kirkebøker fra Snertingdal og Biri.Jeg skal se hva jeg eventuelt kan finne i en bygdebok.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I bygdeboka for Biri og Snertingdal er det kun Svend Pedersen og kona Åste Olsdatter som er nevnt under Nedre Beinerud. Han var sønn av Peder Nilsen, men det er ikke nevnt noen søsken av Svend Pedersen. Kanskje Nils Pedersen var en av dem, men ikke er nevnt, fordi han ikke er bruker?Her ser du de Magnhild jeg har funnet på Bennerud/Nedre Bennerud:Døpt: 28.11.1745Fornavn: MAGNHILDEkte/uekte: Far navn: NILSBosted: BENERUDMor navn: Merknader: 1. fadder: HANS BENERUD2. fadder: INGEBORG BENERUD3. fadder: SVEND BENERUD4. fadder: ÅSTE BENERUD5. fadder: OLE JOHANSEN STUVEÅste Benerud vil jeg tro er kona til Svend Pedersen, Åste Olsdatter. Her er to Magnhild døpt i 1750:Døpt: 3.5.1750Fornavn: MAGNHILDEkte/uekte: Far navn: NILSBosted: BENERUD, NEDREMor navn: Merknader: 1. fadder: HANS BENERUD2. fadder: INGEBORG BENERUD3. fadder: PEDER HOVDE4. fadder: SØNNEV HOVDE5. fadder: HANS PEDERSEN BENERUD ' ----------------------------------------------------------- Døpt: 11.10.1750Fornavn: MAGNHILDEkte/uekte: Far navn: NILSBosted: BENERUDMor navn: Merknader: 1. fadder: SVEND BENERUD2. fadder: ÅSTE BENERUD3. fadder: HANS ØVRE BENERUD4. fadder: INGEBORG ØVRE BENERUD5. fadder: HANS PEDERSEN BRENNUMGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei!Skifte på Benerud nedre 21/3-1768: Nils Pedersen og Marte Tomasdatter lever. Barn: Marte (25 år), Anne gm Jon Olsen Benerud, Magnhild (18 år). Videre står det: Nils er svak både på legemet og på forstanden eller sinnet. Martes verge er Arne Torgersen Kiendsetødegården. Ole Finbosen Korsvegen har tilhandlet seg garden av de gamle folk. Ole Bulbrandsen Berg fordrer for innestående tjenerlønn. Barnas farbror Svend Pedersen Benerud.Altså er Nils og Sven søsken, men det er skummelt å dra slike slutninger uten videre på denne tida i Biri. Presten gjorde en heller dårlig jobb akkurat disse årene, og man må støtte seg på flere kilder!Den 25/3-1773 er det skifte etter Svend Pedersen.Skifte 25/1-1730 på Benerud: Peder Nilsen er død. Han var gm Marte Svendsdatter. Barn: Svend (24 år) Nils (20 år) Jøran (ug) Skjøtebrev til Svend Jonsen (Svendsen?) Freng datert 9/3-1712 (her befinnes garden å være pantsatt for 252 rdl). Også nevnt avdødes eldste sønn med 1. kone Ole Pedersen Karlstad. For de 3 yngste barna verger deres morbror (mors søskenbarn; anmerkning Terje Tandsether) Siver Bjørnstad.Det ser ut til at Marte er fra Benerud ifølge et skifte etter hennes far 7/4-1684. Siver Larsen (død) og ukjent kone. Marte har to helsøstre, begge ved navn Berte, samt at faren har vært gift på nytt med Guro Henriksdatter og har 2 døtre med henne. Alle barna er umyndige.Dødsfall: Begravet dato: 15.6.1749 Fornavn: Magnhild Etternavn: Nilsdtr. Bosted: Beinerud Stand: Alder 3 år 6 m Merknader: Begravelsessted: Biri KirkeMagnhild Nielsdatter 1801 i Biri: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010525&gardpostnr=47&personpostnr=1100&merk=1100#ovre>LenkeDette er den samme so her:Nr på side: Kirke: Biri Forlovet dato: 27.05.1776 Vielsesdag: 31.10.1776 Brudgom fornavn: Torger Brudgom etternavn: Pedersen Karlstad Brudgom stand: Ungkarl Brudgom stilling: Brudgom oppholdssted: Brudgom født: Brudgom far: Brud fornavn: Magnhild Brud etternavn: Nilsdtr. Brud stand: Pige Brud oppholdssted: Brud født: Brud far: Frolover 1: Peder nedre Benerud Forlover 2: Ole nedre BenerudDen første Magnil, født i 1745 må være den som er død i 1749.Jeg vil anta at Magnil døpt 11.10.1750 er den rette. Der er broren og kona faddere, og ikke den som først er antatt. Lenke - se øverst til venstre.En Magnhild Nielsdatter Benerud er konfirmert i 1767 i Biri, 17 år gammel. Jeg har en avskrift her hjemme, og kan ikke se at flere er konfirmerte ved dette navnet. Det må være denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Kan legge til at Niels og Marthe gifta seg tidlig: Nr på side: Kirke: Forlovet dato: 18.04.1739 Vielsesdag: 29.10.1739 Brudgom fornavn: Nils Brudgom etternavn: Pedersen Brudgom stand: Brudgom stilling: Brudgom oppholdssted: Brudgom født: Brudgom far: Brud fornavn: Marte Brud etternavn: Tomasdtr. Hof Brud oppholdssted: Brud født: Brud far: Frolover 1: Ole østre Hegge Forlover 2: Svend Benerud Begravet dato: 5.2.1772 Fornavn: Nils Etternavn: Pedersen Bosted: Beinerud Stand: gift Alder 63 år Merknader: Begravelsessted: Biri KirkeBegravet dato: 9.7.1782 Fornavn: Marit Etternavn: Tomasdtr. Bosted: Beinerud Stand: enke Alder 69 år Merknader: Begravelsessted: Biri KirkeBarn:Døpt: 28.1.1740 Fornavn: MARTE Ekte/uekte: Far navn: NILS Bosted: BENERUD Mor navn: Merknader: 1. fadder: ANDERS SIGSTAD 2. fadder: JON HOVDE 3. fadder: PEDER OLSEN HUSKELHUS 4. fadder: ANNE SIGSTAD 5. fadder: INGEBORG BENERUDDøpt: 21.4.1743 Fornavn: ANNE Ekte/uekte: Far navn: NILS Bosted: BENERUD Mor navn: Merknader: 1. fadder: HANS BENERUD 2. fadder: SVEND BENERUD 3. fadder: OLE OLSEN SIGSTAD 4. fadder: LENE STUVE 5. fadder: ÅSTE BENERUDDøpt: 28.11.1745 Fornavn: MAGNHILD Ekte/uekte: Far navn: NILS Bosted: BENERUD Mor navn: Merknader: 1. fadder: HANS BENERUD 2. fadder: INGEBORG BENERUD 3. fadder: SVEND BENERUD 4. fadder: ÅSTE BENERUD 5. fadder: OLE JOHANSEN STUVEDøpt: 11.5.1755 Fornavn: PEDER Ekte/uekte: Far navn: NILS PEDERSEN Bosted: BENERUD Mor navn: MARIT TOMASDATTER Merknader: 1. fadder: SØNNOV HOVDE 2. fadder: MARTA TARALDSRUD 3. fadder: ERIK TARALDSRUD 4. fadder: OLE HAUGEN 5. fadder: OLE HANSEN BENERUDLegg også merke til dette barnet: Begravet dato: 15.6.1749 Fornavn: Berte Etternavn: Nilsdtr. Bosted: Beinerud Stand: Alder 1 år 4 m Merknader: Begravelsessted: Biri KirkeHun er gravlagt samme dato som dette: Begravet dato: 15.6.1749 Fornavn: Magnhild Etternavn: Nilsdtr. Bosted: Beinerud Stand: Alder 3 år 6 m Merknader: Begravelsessted: Biri KirkeHilsen Liv Marit Haakenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei igjen! Jeg skrev: 'Det ser ut til at Marte er fra Benerud ifølge et skifte etter hennes far 7/4-1684. Siver Larsen (død) og ukjent kone. Marte har to helsøstre, begge ved navn Berte, samt at faren har vært gift på nytt med Guro Henriksdatter og har 2 døtre med henne. Alle barna er umyndige.'Dette skal selvfølgelig ikke være Siver Larsen, men Svend Olsen (skifte før er etter Siver Larsen). Det andre er rett.Anerekke:1. Magnild f. 17502. Nils Pedersen Benerud 1710-1772, skifte 21/3-17683. Marte Tomasdatter 1713-1782, skifte 21/3-17684. Peder Nilsen Benerud, f. 1648/52, skifte 25/1-17305. Marte Svendsdatter Benerud 1671-17396. Tomas Olsen Hov, 1669-1731,skifte 19/1-17327. Anne Gulbrandsdatter Skarseth f. ca. 16658. ?9. ?10. Svend Olsen f. 1651, skifte 7/4-168411. Sissel Siversdatter Bjørnstad, skifte 26/10-167812. Ole Tomasen Hegge, skifte 25/10-167813. Sissel Olsdatter14. Gulbrand Bjørnsen Fåreng f. 1630, skifte 8/4-168415. Anne Olsdatter Skarseth d. 1684Sammenlignes dette med barneflokken, følges navnetradisjonen for det meste opp:1. Marte f. 17402. Anne f. 17433. Magnhild 1745-17494. Berte 1748-17495. Magnhild f. 17506. Peder f. 1755Magnhild er antagelig oppkalt etter Tomas Hovs kone Magnhild Bårdsdatter.Hilsen Liv Marit Haakenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen - jeg stusset litt først, men forsto raskt av det var feilskrift. Tusen, tusen takk for all hjelp.Siden det virker som du er ekspert på Biri, ville jeg sette stor pris på tilbakemelding om du har vært borti følgende: Det gjelder konen til Magnhilds og Torger Pedersen Karlstads sønn, Nils (døpt 13 mar 1785) Beret Pedersdatter Melby (de emigrerte til Amerika 12 mai 1852 med sønnen Christian døpt 6 des 1818). Jeg mener å ha funnet hennes foreldre, Peder Tostensen Melby viet 27 feb 1789 i Biri til Kari Eilertsdatter Honne.Jeg har problemer med å finne Peder Tostensen Melbys opphav - og lurer derfor på om du har vært borti ham, kan han være utenbygds fra tro? Dette er mitt første møte med Biri og føler meg på litt 'tynn is' mht gårdsnavn mv.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! I Utvandrerboka på s. 138 står det følgende: Torger Nilsen Neperud, 37 år, kona Eline Johnsdtr 27 år osv. Sammen med dem reiste Nils Torgersen Neperud, 68 år, innerst på Neperud, kona Berte Pedersdatter 58 år, og sønnen Christian 34 år. (Datteren Kari g.m. Nils Dagfinsen Skundberg utv. 1853.)Utvandret år: 1852 Fornavn: NILS Etternavn: TORGERSEN Sted: NEPERUD Født: 1784 Diverse informasjon: GIFT MED BERET PEDERSDATTER Side i boka: 138 Utvandret fra: BSide: 277 Nr: 18 År: 1826 Kirke: Biri Hovedkirke Konfirmasjon dato: 11.06.1826 Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Døpt Alder Konfirmant Maren Nielsdatter Undset K 17.10.1812 Far Niels Torgersen M Mor Hustru Berit Pedersdatter K Løpenr: 34 Kirke: Biri kirke Barnet født: 07.10.1815 Barnet døpt: 15.10.1815 Barnets fornavn: Torger Barnets etternavn: Nielsen Farens fornavn: Niels Farens etternavn: Torgersen Farens stand, stilling: Husmand u. Galtestad Morens fornavn: Berit Morens etternavn: Pedersdatter Morens stand, stilling: Husmandskone Foreldrenes bosted: Galtestad, øvre Faddere: Even og Berte Galtestad, Jens og Anne Galtestad og Jon Pedersen Gullord. Diverse: Hjemmedøpt 09.10.1815, stadfestet 15.10.1815Løpenr: 2 Kirke: Biri kirke Barnet født: 04.12.1818 Barnet døpt: 06.12.1818 Barnets fornavn: Christian Barnets etternavn: Nielsen Farens fornavn: Niels Farens etternavn: Torgersen Farens stand, stilling: Husmand u. Galtestad Morens fornavn: Beret Morens etternavn: Torgersdatter Morens stand, stilling: Husmandskone Foreldrenes bosted: Galtestadeie Faddere: Nils Neperud, Marte Gullord, Even Galtestad, Marte Galtestadeie og Ole Larsen Gullord. Diverse: Løpenr: 28 Kirke: Biri kirke Barnet født: 16.03.1822 Barnet døpt: 04.04.1822 Barnets fornavn: Peder Barnets etternavn: Nielsen Farens fornavn: Niels Farens etternavn: Tørgersen Farens stand, stilling: Husmand u. Galtestad Morens fornavn: Berit Morens etternavn: Pedersdatter Morens stand, stilling: Husmandskone Foreldrenes bosted: Galtestadeie, Øvre Faddere: Johane Undset, Engebret Paradis, Peder Moen, Anne Melbyeie, Amund Skomsrud. Diverse: Løpenr: 38 Kirke: Biri kirke Barnet født: 26.09.1824 Barnet døpt: 10.10.1824 Barnets fornavn: Kari Barnets etternavn: Nielsdatter Farens fornavn: Niels Farens etternavn: Tørgersen Farens stand, stilling: Husmand u. Brøndstad Morens fornavn: Beret Morens etternavn: Pedersdatter Morens stand, stilling: Husmandskone Foreldrenes bosted: Brøndstadeie, Lille Faddere: Gunnild Lille-Brøndstad, Hans Lille-Brøndstad, John Gullord, Hans Gullord. Diverse: Nils og Beret må ha giftet seg i den perioden da vi ikke har kirkebok i Biri (1790-1813).Ut fra alderen ved emirasjonen var Nils 68 år i 1852 (født ca. 1784) og Berte 58 år (født ca. 1794).Det finnes ingen ved navn Berte Pedersdatter i 7-årsalderen i 1801. De som er nærmest i alder er en jente i 12-årsalderen, nevnte på Melby.Død dato: 13-02-1830 Begravet dato: 21-02-1830 Kirke: BIRI KIRKE Fornavn: PEDER Etternavn: THORSTENSEN, Stand: HUSMAND UNDER MELBYE Sted/bopel: MELBYEIE Fødested: Foreldre: Født: 1746 Alder: 84 AAR Dødsårsak: NATURLIG DØD Linjenummer: Det finnes en Kari Ellertsdatter som er død i 1853, men hun døde i Snertingdal, så det er usikkert om dette er den rette. Det er kun en i 1801-tellinga.Dersom de er fra Biri, er dette rett, men vi må være åpne for at dette kan være feil, og at de kom utenbygs fra. Denne Kari Eilertsdatter må være datter av Eilert Jørgensen Honneeie dpt.7.12.1766. Peder Tostensen er ikke den som er født i Neraasen. Et skifte 17/6-1812 etter søsteren Marie Tostensdatter Stuve bekrefter dette. Han er antagelig ikke fra Biri.Hilsen Liv Marit og Terje Tandsether

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kjære begge to. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket dere for at dere har tatt dere tid til å dele all deres kunnskap og ekspertise på denne måten. Iom. at jeg er 'ny' i Biri, har dere spart meg for en masse tid, og jeg hadde sikkert ikke funnet frem til en brøkdel av imformasjonen dere har delt med meg.Tusen, tusen takk.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.