Gå til innhold
Arkivverket

[#66764] Ansattelister NFDS 1910-1915


Gjest Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Slike lister vil eventuelt være å finne i rederiets eget arkiv. Så vidt jeg vet ble selskapet kjøpt opp og så splittet opp. Fra Wikipedia: 'Rederidelen ble omdøpt Nordenfjeldske Shipping, og ble i 1985 solgt til Kosmos AS og formelt underlagt BDS. Det som var igjen av Nordenfjeldske Shipping fulgte med på lasset da BDS ble solgt til RoNoTro i desember 1988.'Jeg kan ikke finne arkivet etter NFDS nevnt i Arkivverkets Felleskatalog.Det som vil finnes i statlige arkiver er materialet etter sjømannskontorene, der det er ført oversikt over hver enkelt sjømanns fartstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei yngve...er på leting etter en potensiell oldefar i disse arkivene... oldemor jobbet i nevnte selskap, og fikk barn med tre forskjellige menn, og alle var beskrevet som sjømenn...så det kunne kanskje vært intr med arkivmateriale etter sjømannskontorene...mvh anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom du har navn på sjøfolk, skulle disse kunne finnes i registrene til sjømannsrullene. Framgår det hvor disse sjøfolkene var mønstret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen...har mine informasjoner fra kirkebøker, så det framgår desverre ikke hvor de er mønstret på, men min oldemor hadde adresse i trondheim, så det er naturlig å anta at ho møsntret på der. Hennes navn var Magda Schelvan, og hun jobbet som 'damskibspige'. Når det gjelder oldefar, så vet jeg faktisk ikke hvor han kom ifra. Alt jeg har av opplysninger er at han skal være født i 1885, at han var matros og at han het Martin Øien (øyen)(øen)... Oldemor hadde også to andre barne, med andre fedre, og begge disse var også sjømenn (bl.a. en som var ansatt på D/S TORE JARL i 1914...tror derfor at en oversikt over mannskap på båter min oldemor jobbet på kan føre meg nærmere denne matros Martin Øien... finner nemelig ingen 'høvelig' kandidat bosatt i trondheim på den tiden...mvh Anders Rofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.