Gå til innhold
Arkivverket

[#66768] Griffenfeldt Gjerstad knivstukket i 1906


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Den 19 Feb 1906 døde Andreas Johannesen Griffenfeldt på Brokeland gård i Gjerestad. Han døde desverre av et knivstikk i halsen. Er det noen som vet noe om hva som hente? Papirene fra saken finnes ikke mer. Så finner jeg ikke Andreas begravet. Lurer også på om han var i familie Anne Marie Griffenfeldt i Drangedal?? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Andreas f 1882 skal ha blitt drept av Oliver Ludvigsen på Asdal i Øiestad. Denne Oliver er antagelig identisk med Oliver Magnus Ludvigsen av Hartmann-familien f 1869, men dette må bekreftes. Andreas var for øvrig gift og hadde hatt 3-4 barn da han ble drept. Anne Marie er av samme familien hvis pikenavnet hennes er Griffenfeldt. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det stemmer med Oliver Magnus Ludvigsen. Han fikk 4 år, men han ble dømt etter paragraf 229. Det er legemebeskadelse.Men hendelsen er jo sørgelig.Skønte bare ikke hvor denne Andreas ble av så tusen takk. Står foresten at det enebarne Martha Johanne ble tildelt 500 i erstatning. Oliver er oldefar i huset her. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Anne Marie er et navn som går igjen i Griffenfeldt-slekta, Eilert Sunds Fantefortegnelse 1862 har Anne Marie Johannedatter f. 1840, Familytreemaker har Anne Marie Fredriksdatter Griffenfeldt g.m. Ludvig Fredriksen Hartmann, de fikk sønnen Oliver Magnus Ludvigsen Hartmann i 1860. I 1910 bodde Oliver Fredriksen Griffenfeldt og kona Anne Marie Olsdatter m/ 8 barn i Dalen, Brokeland. Det er svært sansynlig at Anne Marie G. i Drangedal er av samme slekt. Jeg har forøvrig en følelse av at medlemmer av denne slekta pleier å ha god oversikt over sine slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk Olav. Er nok mange med god oversikt der. Men det er mange av de eldre som ikke har fortalt videre til pga skammen. Så det sitter mange yngre uten kunskap også. Men igjen tusen takk. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei Hanne.Ja dette var et sørgelig kapittel. Oliver Magnus Ludvigsen (Hartman-Gripenfelt), var bror til min oldemor Maria Magdalena Ludvigsen.Har ikke hørt om dette før nå, Trist.Har sett bilde av Oliver Magnus Ludvigsen, blandt fanger på Akershus Festnig Arbeidsanstalt og Landsfengsel. 1901-1910 , som Tom larsen har lagt inn på Digital Arkivet. Han var fange nr.156 Prøver her å lage lenke, men har nok ikke fått det til.981 Oliver Magnus Ludvigsen 5/6-1906- 14/12-1908 156 .Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Tom Larsen: Register til fangealbum ved Akershus Festning Arbeidsanstalt og Landsfengsel 1901-1910 Digitalpensjonatet, DigitalarkivetFikk ikke til lenke, men her er adressa.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Unni Det er foto av faren hans der også. Har noen papirer om Ludvig og Fredrik du kansje er intresert i :) hanicka[a]start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det rare i saken er at Akerhus festning forberedte fangene før de kom ut, både med bolig og arbeid(sikkert ikke alltid). Er jo akurat som i dag. Men med Oliver fungerte det jo godt. Kansje Storberget skulle ta en titt 100 år tilbake å se på praksisen. Men det var vell mye tøffere inne. Oliver var blikken slager og skomaker på festningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Hanne.Ja du sier noe, bra at de ble hjulpet, så de kunne få roet seg ned, det var ikke bare, bare.Har sett at det er en fange ved navn, Ludvig Fredriksen der.Det er vel han her det, med fangenr. 153. Var ikke klar over at det var hans far.'Ludvig Fredriksen 5/5-1902- 15/10-1902 153' .Vil gjerne lese disse papirene du har, hvis jeg tør da.Ludvik var min Tipp oldefar. Har bare hørt heder og ros om han.Har du mail adressa mi?Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Hanne.Dette var både spennende og ekkelt, men såå er livet.Hvis du søker på fangebildene så ser du også Oliver Wilhelm Fredriksen Grippenfelt. Det er også slekta. Har du hvert inne på nettet og søkt etter fange protokollene??Lurer på om det går an å finne ut om Oliver i en fangeprotokoll.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Er det en link mellom denne Andreas Johannessen Griffenfeldt og Johanne Petrea Johannessen født 1873 i Holt?Her er hun i folketellingen i 1900, sammen med en bror Andreas:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00914&gardpostnr=772&personpostnr=4286&merk=4286#ovre>LenkeHun ble gift borgerlig i Tvedestrand 1899 med Adolf Stiansen (f. 1875) som også bodde sammen med familien i 1900.LenkeHun dør av Tæring den 25. mai 1902, og blir da nevnt som 'ugift Omstreiferske af familien Griffenfeldt' hun hadde da også tre uekte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Johannes Johannesen Gripenfelt, f.4-5-1850 i Holt, konf. s.s., død 1920, gift med Petrea Larsdatter Flintian, f.4-4-1850 i Sannikedal, død 1923 i Holt. Datteren Johanna er også kalt Hanna Petrea f 1873. Jeg er ikke overbevist om det borgerlige ekteskapet virkelig kom i stand. Hun hadde i alle fall to barn med Krøgernes'en - en reisende av Alting-følget, i 1894 og 1897. Disse to kom på barnehjem. Og i 1900 betegnes jo både hun og Adolf Stiansen som ugifte. Kanskje de planla å bli gifte og så ble det ikke til at de gjorde det allikevel. Der er for øvrig spørsmålstegn i kirkeboken. Hadde de barn sammen?Johannes Gripenfelt f 1850 er sønn til Johan Jakob Johannesen Gripenfelt, f.ca.1831. Andreas Johannesen Gripenfelt, f.25-3-1882 i Hole, dpt.31-3-1882 i Tyristranden, 'udsat', konf.11-10-1896 i Eiker, drept 19-2-1906 av Oliver Ludvigsen på Asdal i Øiestad og gravlagt 24-2-1906 i Øyestad, er sønn til Johannes Andreassen Gripenfelt, f.18-2-1859 i Gjerstad, dpt.13-3-1859 i Holt, konf.14-12-1885 på Akershus Fæstnings Slaveri, som igjen er sønn til Andreas Magnus Johannesen Gripenfelt, f.5-12-1835, dpt.23(25?)-12-1835 i Drangedal, 12/1845, konf.15-10-1878, død 7-5-1903 og gravlagt 14-5-1903 i Gjerstad.Johan Jakob f 1831 og Andreas Magnus f 1835 er brødre. Andreas og Hanna Petrea blir vel da tremenninger?Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Tusen takk for oppklaringen!Jeg har også satt spørsmålstegn ved om det borgerlige ekteskapet mellom Adolf Stiansen og Johanne Petrea Johannessen fant sted. De er innført i kirkeboken med spørsmålstegn, og samtidig med Reinert Johan Stiansen og (en navnesøster) Johanne Johannessen. Reinert og Adolf var halvbrødre.Jeg har inntil videre ikke funnet at Adolf og Johanne fikk noen barn. Men - det står ved hennes dødsfall i 1902 at hun hadde 'tre uegte børn'. Du spesifiserer to av dem - 1893 og 1897 med Krøgernes. Da skal det jo være ett barn til, muligens sammen med Adolf. Jeg skal lete litt nærmere.Vennlig hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, igjen! Ettersom jeg ikke ga dåpsdato var datoen i innlegg (16) hentet fra ubekreftede kilder. Jo da, det er rett Johannes som Tore har funnet :-) Dødsåret er også ubekreftet i og med at jeg ikke oppgir begravelsesdato. Og hvor han døde vet jeg ikke. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Fint Jonny. Jeg får ikke Andreas Johannesen Gripenfelt, f.25-3-1882 i Hole, dpt.31-3-1882 i Tyristranden til å være en 'Johannesen' heller. Lenke Eller Hadde faren dobbeltnavn som ikke er tatt med her? Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Tore (20): Faren til den Andreas du har i Hole (f. 1882) heter jo Andreas Johannessen - og da kan jo Andreas ha tatt hans etternavn? Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.