Gå til innhold
Arkivverket

[#66772] Øverland med Einen, Bolsø


Gjest Beate Kjøsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Kjøsnes

I 1865-tell. står følgende husmann på Einen: Ole Olss. 59 år f. Bolsø og Marit Pedersd. 56 år f. Bolsø. Jeg ønsker å finne foreldre til begge. I bygdeboken står at eier av Einen, enken Mette Susanne Øwre, i 1802 bortforpaktet gården. Der var 2 husmenn-familier. Kan den ene familien være forfedre til mine slektninger? Hvordan finne navnene? mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Lette blant konfirmerte, da fødte i det tidsrommet ikke fins digitalisert. Fant to Ole Olsen i 1822, en Mauset og en Solemdal. Fant ingen Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Kjøsnes

Hei, Bjørg jeg er takknemlig for alle innspill. Har funnet dette, men det blir bare gjetning uten mer å gå etter. Tellingen 1965 sier Marit som konens navn, men i kirkeboken ved sønnens dåp i 1949 (Johan Mathias Olsen)kan det muligens leses som Berit. (dessverre vet jeg ikke hvordan jeg legger lenke....) mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Kjøsnes

Går ut fra at Berit da er rett. Ser jo at der er feilregistreringer ved avskrift. Har lett etter giftermål. Der skulle vel gjerne foreldre stå. mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Et aktuelt par kan være dette: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16057&idx_id=16057&uid=ny&idx_side=-145>LenkeHer er Ole 27 år og Berit 24 (om jeg leser rett) som skulle passe godt med folketelling 1865 og tre års aldersforskjell.Om det er rett så kan vi vel regne med at Johan er yngste og siste opplevende barn og det eneste som er hjemme.I kirkeboka er Ole fra Romuld og Berit fra Roaldset.På denne siden finner du Ole ca 20 linjer fra bunn. Men denne siden må tas for det den er og sjekkes mot primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Kjøsnes

Tusen takk til Helge og til Bjørg. Det ser rimelig ut at giftermålet i 1832 er riktig og også at Ole inngår i Romuldslekta. Fantastisk å finne så mye! Barnet Mali født i 1834 har en felles fadder med Johan Mathias (Anders Bergsjordet) så de er nok søsken. Står hjemmedøpt så hun overlevde sannsynligvis ikke. mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.