Gå til innhold
Arkivverket

[#66782] Finnmark o.1825 Israel Pedersen hustru Aanetsdtr eller Johnsdtr


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiJeg sliter litt med en Israel Pedersen Ruselvs opphav og hustru.Først vil jeg gjerne ha på plass hvem han var gift med og om det kan være en sammenblanding av navn:Inger Aanetsdtr. eller Inger Johnsdtr. ?Sønn Ole: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9760&idx_id=9760&uid=ny&idx_side=-65>LenkeSønn Israel: LenkeSønn Jakob: LenkeI 1801 har jeg funnet denne familien: LenkeBåde Beret Pedersdatter og Jacob Pedersen er navn som jeg finner igjen blant fadderne.Ole får en datter Inger og jeg går ut fra at det er hun som er her i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Israels fødsel. FS [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=700106966819&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke og denne. Lenke Jeg vet ikke om disse 2 er den samme.FT 1801 ser da ut som kan være Israel og moren. Det passer jo også med oppkalling av barn.Bare man holder på lenge nok så finner man stadig nye opplysninger. Trolovet 1/8 og viet 24/8 1818 Hammerfest Israel Pedersen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Berit.Summa, summarum - så har jeg jo de rette personene.Her er Ole som enkemann med de to yngste barna i 1865: LenkeSå må jeg igang med å finne Inger Aanedsdtr.'s opphav ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kristian Fors

Hei.Kom nylig til å se dette innlegget om Israel Pedersen og Inger Aanetsdatter.Israel Pedersen ble født 1785 i Alta. Moren Karen Pedersdatter ble døpt palmesøndag 1746 i Talvik kirke. Foreldre: Jacob Henrichsen og Berit Samuelsdatter. Berit var datter til Samuel Israelsen og Kirsten Pedersdatter. Israel hadde sitt opphav fra Haparanda, hvor faren var handelsmann i Torneå. De brukte navnet Reckhart.Jacob Henrichsen var trolig fra Skjervøy. Det var skifte 1. juli 1850 i Alten Skiervøe sogn etter Henrik Andersens hustru Anna Jonsdatter. Det opplyses der at deres eldste sønn Jacob var myndig og bodde i Finnmarken. Jacob ble brukt som tolk av myndighetene i Alta Talvik.Jacob er et ganske uvanlig navn i Altafjorden, og Peder Jacobsen er ikke født der. Han var trolig Peder Jacobsen Gaup, døpt 1760 i Kautokeino og sønn til Jacob Persson Gaup (f. 1721 - d. 1764) og Brita Persdotter. Peders alder i sjeleregistrene for Alta blir i 1786 oppgitt til 24 år og i 1788 til 30 år. Lærer Jon Nielsen som førte registrene, har helt nøyaktig alder, iallfall på yngre folk født i sognet. Men er noe usikker på alder til folk født andre steder.Karen Jacobsdatter ble gift 1. gang 1769 med skolelærer Peder Nielsen, som døde 26. feb. 1781 av spedalskhet. De hadde 2 døtrer: Berit f. 1771 og Karen født 1773.Peder Jacobsen og Karen Jacobsdatter ble gift i Talvik 17. p. Trin. 1781. De flyttet etter skatte manntallene 1792 til Hammerfest. Deres yngste barn Jacob ble født der 27. des. 1792. Peder Jacobsen ble begravet i Hammerfest 2. påskedag 1798.Aanet Mortensen er første gang i 1781 nevnt som springmann i manntallet for Hammerfest. Dette er litt rart, fordi han ble oppgitt til å være 70 år i 1801. Han skulle da betalt skatt før 1760. Hvis alderen er riktig, tyder det på at han er kommet fra svensk-finsk side, og har tidligere vært gift der.Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei Kristian.Hjertelig takk for informasjonen!Et lite spørsmål: Du skriver : Moren Karen Pedersdatter ble døpt palmesøndag 1746 i Talvik kirke. Foreldre: Jacob henrichsen og Berit Samuelsdatter.Slik det står tolker jeg setningen at disse er foreldre til Karen Pedersdatter og det stemmer vel ikke, for da burde hun vel hete Jacobsdatter? Er det jeg som misforstår noe?Vennlig hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei.Det skal selvfølgelig være Karen Jacobsdatter.Det står også at Israel hadde sitt opphav fra Haparanda. Det skal her være Samuel. Det er jamen snart å skrive feil.Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei.Det skal selvfølgelig være Karen Jacobsdatter.Det står også at Israel hadde sitt opphav fra Haparanda. Det skal her være Samuel. Det er jamen snart å skrive feil.Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.