Gå til innhold
Arkivverket

[#66797] Mor til Torsten Iversen Hellerud, Biri, Oppland


Gjest Johnny Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johnny Berntsen

Kan noen hjelpe meg med å finne moren til Torsten Iversen f.5/9 1811. Jeg vet at faren er Iver Evensen som 11/4 1815 giftet seg med Helene Marie Arnesdtr. Han var da enkemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Lenka virka ikke. Men søk videre på det du fikk opp. Jeg søkte etter far Iver Evensen. Der står som mor Hellen Arnesdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Takk for at du tar deg tid til å se på dette. Jeg er klar over at Hellen Arnesdtr. står oppført som mor ved konfirmasjonen. Men siden Iver Evensen var enkemann når han giftet seg med Hellen regner jeg med at det er han første kone som er moren til Torsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Tandsether

Skiftet etter føderådsmann Iver Evensen Hellerud 10.12.1855 oppgir at han var gift første gang med Berte Olsdatter og hadde med henne følgende barn:1. Torstein Iversen, død og etterlater en sønn Bernt 14 år på Lillehammer2. Eline Iversdtr. gift med Lars Rollefsby3. Margrete Iversdtr. gift med Andreas Børgen på Lien i FåbergSkiftet etter gardbrukerkone Berte Olsdtr. Hellerud ble holdt 18.8.1813 (hun døde 3.7.1813), Berte var gift med Iver Evensen og etterlot barna Torstein 2 år, Eline 5 år og Margrete 3 1/2 år.I panteboka for Biri 14.6.1809 finner vi at Iver Evensen Hellerud kvitterte for å ha mottatt sin kone Berte Olsdatter nedre Åsens arv etter hennes far Ole Arnesen ifølge skiftebrev av 20.9.1806.Iver Evensen Hellerud var altså gift første gang med Berte Olsdtr. Neråsen, Biri døpt 29.8.1784. Hennes foreldre var Ole Arnesen Neråsen (fra Dæhli på Brøttum, Ringsaker) døpt 19.5.1746 skifte 20.9.1806, og Marta Iversdtr. enke på Neråsen men fra nordre Hegge, døpt 19.11.1747 død 6.1.1824. Ole Arnesen og Marta Iversdtr. giftet seg i Biri 4.12.1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.