Gå til innhold
Arkivverket

[#66798] Slektsbøker som er tilgjengelige ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg lurer på hvor mange slekstbøker som er tilgjengeligfor almuen , på papir .Bøker som kan kjøpes fra forlageller privat utgiver ? Har bladd mye i Etterkommere til Anders Mikkelsen 1645-Aun--Trondenes--Harstad. En overraskende god slektsbok.En Selvik fra Aun i Harstad har skrevet den. Han har fulgtlinjene til ca. år 2000. Sør-og nord, inn-og utland. Han gir den ut igjen i løpet av 2009. Gir også utetterkommere av Jørgen Wang , fut på Kastnes-Dyrøy. Grunnen til spørsmålet er naturligvis at jeg er interres-sert i slekt og vil støtte lokale krefter som skriver omslekt. Alle tips om hefter - bøker tas imot med takk!hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slektsbøker blir ofte fort utsolgt. Hvis du i spørsmålet ditt sikter til hvor mange slektsbøker til er tilgjengelig for almuen *for kjøp*, så må svaret være noen ganske få, kanskje bare 100. Men siker du til tilgjengelighet for almuen også til lesning på bibliotek, altså at de godt kan være utsolgt, så dreier deg seg om omkring 2000 à 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hallo hr.Vigerust !Egentlig mente jeg vel hvilke slektsbøker som var til-gjengelig ? For kjøp og salg til almuen.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, da tror jeg at du finner forholdsvis få. Jeg vet egentlig heller ikke om det er noen egen samlet salgskanal for slike. Noen finnes i DIS-Norges Slektsforum under 'Salg' nederst på startsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Om forfatterne av slektsbøker skulle ønske å bevare ett eksemplar for ettertiden, er biblioteket til Norsk Slektshistorisk forening alltid villig til å motta ett eksemplar av slike bøker og på den måten gjøre det tilgjengelig i ettertid for alle som har anledning til å besøke vårt bibliotek i Lakkegt i Oslo. Biblioteket er åpent hver dag unntatt søndag og fullt tilgjengelig også for ikke-medlemmer. Det er riktignok ikke et utlånsbibliotek, men likevel vil dette øke tilgjengeligheten. Om ønskelig fra forfatteren kan vi også publisere skannet versjon på våre hjemmesider.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Ellers har Nasjonalbiblioteket i Oslo og Mo i Rana http://www.nb.no/ lovfestet krav på to eksemplarer av alt som trykkes i landet. Tanken er vel at det skal kunne forskes i. Hvorvidt det gjelder utlån til amatørforskere, står litt uklart for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Dersom noen er interessert i å finne tittel eller om det finnes slektsbøker som dekker en slekt dere er på jakt etter så kan 'Norsk slektshistorisk bibliografi - NOSLEBIB' anbefales. Informasjon om denne finnes her: LenkeFor utgivelser før 1963 henvises til boken 'Norske slektsbøker' av Morten Hansen.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

hr.Ljødal fra Moelv . Hvilke områder -- slekt omfatterdine verk ?hr.Pedersen fra Kongsberg. Hvis du ikke allerede harskrevet om Schjelderup , burde ikke du gjøre det . Duer jo flink på dem ! Hvis andre sitter på verker om slekt , så er jo detteet ypperlig forum å fremme disse verk. Til glede og nyttefor alle ! Generell historie er også interressant .Satt nettopp å bladde for første gang i Haakon Rønningsbok Harstad- Min barndoms by utgitt 1988. Der står detat en Ole Huseby født 1834 i Verdalen , dro først tilBerlevåg og senere til Harstad 1878-1880 . Startetgjestgiveri som het Nordstjernen . Selskapsrom og biljard.Bordet jeg sitter her på senge-kammerset ved har minbestefar laget toppen av. Beina var fra Harstads førstebiljardbord. På undersiden av bordet fant jeg nettopp nuinnskripsjonen : Benene er fra Nord--stiernen !Det jeg vil frem til er del alt med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Joda, hr. Tømmerås :-)Sysler med jobben, men slekten er gedigen og med 100% jobb og vel så det som krever sitt, så strekker ikke tiden til helt ennå. Det kommer heller ikke til å bli en bok, men trolig flere og slekten Schjelderup sine bøker må nok deles opp i en del grener. Også har jeg den store jobben med å finne de av slekten som har levd de siste 100-120 årene. Det er de som er vanskeligst å finne god informasjon om.Men som sagt, jeg håper bøkene blir realisert en gang, når vet jeg dessverre ikke noe om ennå.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.