Gå til innhold
Arkivverket

[#66801] Tema 66756 - videre, Ellef Olsen Schiops av Kragerø


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Denne mannen finner jeg ikke noe sted. Han kom aldri tilbake til kona og dermed giftet hun seg etterhvert med C.Olsen etter å ha født to barn for ham. Noen som kjenner til Schiops i Kragerødistriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

I folketellinga 1801 for Langesund /bambleChristopher Olsen Ung-karl 48 Ugift Skips tømmermand inqvartered, nu forlovet til ægteskab M 2283 Inger Kirstine Larsdtr Ellef olsen schiops enke 27 Enke efter 1ste ægteskab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Berit, du fortjener en blomsterbukett! Fadder er Tellev Jacobsen som også er forlover, så det må være riktig. Hadde ikke tenkt på å se på Sannidal engang. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hun har ingen datter ved navn Berte Carine når hun bor i Langesund. Mulig hun flyttet fra Sannidal uten henne? Far til Ellef heter jo Ole utfra etternavn og Rørvig er en plass i Sannidal. Rart med det navnet Sciops da, finner bare noen Schops i Bergen hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Sannidal 1782 tellingen har en farskandidat bosatt på Regevig som ligner Rørvig.Dessuten er Abraham Helgesen et spor iom at en av fadderne het Helge Helgesen.1160 Kragerøe Sannichedals Annex-Sogn 3. Kalstad Nordre, Land Lægd Regevig Ole Elefsen 3 Jordb. og Elvearbeide tilhører Grev Laurvig 13 1161 Kragerøe Sannichedals Annex-Sogn 3. Kalstad Nordre, Land Lægd Regevig Abraham Hellisen 5 Søefart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Det bor en Ole Ellefsen 62 år i Rekevika i 1770. Det er nok han som blir døpt i Sannidal 29.1.1708Gården Rekevik /Regevig ligger innerst i Rørvik midt i mellom Kammerfoss og Rørvik gård.I 1838 er det en enke som heter Inger Larsdatter som eier Lindvika som er en nabo eiendom. Vet ikke om det er den samme Inger. Kanskje???Jeg har sjekket både Rekevik og Lindvik i bygdeboka, men det er dessverre skrevet svært lite om de som bodde der i 1700 -1850 årene.Når det gjelder Schiops har jeg en mistanke om at det har noe med skip å gjøre.Hilsen Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg ville nesten trodd at navnet skrevet Schiops er en feilskrift? Kan det tenkes at det skulle stått Ellef Olsens skibsenke?:-) Eller noe med Ellef Olsen 'Schibs. af Kragerø'at dette henspeiler på at den avdøde var sjøman fra Kragerø.Siden navnet ikke er funnet i kirkebøker så ville jeg tro det er en forklaring.Litt pussig med hele innføringen i en folketelling?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei, beklager at jeg ikke har vært på nett. Så spennende å lese spor til Alaska! Og takk for alle innspill til alle. Schiops er nok noe med skip ja, det finnes overhode ingen annen forklaring. Jeg skal lese litt og se hva jeg finner så kommer jeg tilbake. Jeg kan gi deg familiespor Lill Ann dersom du ønsker det? Ta kontakt på k-bril@online.no som er min privatmail.Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Det er skrekkelig stor aldersforskjell på Inger Kirstine og Ellef, hun født i 74 og han i 08. Begynner å lure på om det kanskje er noe feil eller kan det stemme at første mann var så gammel? kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Det må være noe feil her. Hvis vi begynner med 5te tipp bestemor Johanne Erenstine Isaksdatter som var datter av Karen Christophersdatter og Isaac Jacobsen - så ble JE født i Brevik, dåp Feb 2 1851. Foreldrene IJ og KC vielse: 21/1-1830 Isak Jacobsen, Hegna, uk., 30. F: Jacob Johnsen. Karen Christophersd., Follaug, p., 18. F: Christopher Evensen. Forlovere: Johannes Hansen, Follestad og Peder Isaksen, Follestad.Karen Christophersdatter, hennes mor er den jeg lurer på om jeg har forvekslet med Karen født i Langesund. Her er folketelling 1865 og fødested er NÆS! Muligens i Gjerpen.Her er hun og foreldrene i FT 1865:Digitalarkivet: 1865-telling for 0804 Brevig. [3134/30] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 169 av 340/2163 totalt i databasen Listenrnr Side Gårdsnummer Bydel Kjøpstad Gårdmerknad 1 Antall i gården 169 68 346 300 Sæter Roden Brevig Underskrift: Isak Jacobsen 3 Personnummer Nytt hushold Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Trosbekjennelse 968 1 1 Isak Jacobs. Husfader Snedker g 66 m Gjerpens Sogn Dessenter Menighed 969 2 Karen Christoffersd. hans Kone g 54 k Næs Sogn 970 3 Elen Stina Jacobsd. Deres Datter ug 15 k BrevigSå jeg ber om unnskyldning for å be om hjelp til uriktig Karen Christophersdatter for det står jo NÆS SOGN og ikke REGEVIK/KAMMERFOSS i tellingen. Tror derfor jeg må se på Gjerpen.Ønsker alt godt til Alaska og dere andre og håper dere ler godt av meg - det gjør jeg! kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

jeg har ikke reflektert over at NÆS ikke er i Brevik eller Langesund, bare søkt på navnet Karen Christophersdatter og tenkt at jeg fant henne over sundet i Langesund når datteren ble født i Brevik, og på et vis blandet dette. FT 1665 hadde jeg skrevet ut i 2004 og dermed glemt hele Jacob Isachsen som giftet seg med Karen for i mitt nye program er det kun Karen Christophersdatter ukjent som står,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Så derfor er jeg ved start igjen og må finne ut hvem denne Karen er. Men da må jeg lage et nytt innlegg hvis jeg tør da å be om hjelp en gang til:-) hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Det er helt riktig det Anne, jeg fant først faren og moren på FS deretter gikk jeg inn i Holla Lundeslekt og fant de i Sauherad samt noen tipper bakover, så da løste det seg tilslutt. Jeg sletter dette tema nå for det er jo bare blitt helt feil! Men er nok tilbake snart igjen, håper du har det bra:-) kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.