Gå til innhold
Arkivverket

[#66810] ole Gundersen og Mari Andersdatter Bamble


Gjest gunn nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest gunn nilsen

Søker opplysninger om ole Gundersen og Mari Andersdatter, har funnet de 1801 telling for Bamble.Der står det, ole Gundersen 36 år,Mari Andersdatter 44år og en datter Torborg Maria 1 år Finner ingen oplysninger om de etter 1802 kan noen være så snille å hjelpe meg Hlsen Gunn Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Vet ikke om dette kan være et spor men jeg har tidligere etterlyst opplysninger om en Anne Gundersdatter. Hun var gift med en Peder Andersen Bilet han mor het Torborg Andersdatter. Jeg ser av linkene her at Ole Gundersen skal være fra Drangedal. Peder Andersen Bilet var fra Elsbutangen i Drangedal og han har en søster Mari Andersdatter f. 1758 det stemmer jo bra med Mari Andersdatter nevnt her. Se tema nr. 58257m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg ser nå at Peder Andersen Bilet er fadder i barndåpen til Ellen Marie i 1795, så det er trolig familie. Her står det også at Ole Gundersen er fra Drangedal, men et annet sted her står det at Ole Gundersen er fra Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er det jeg har funnet om de 3 parforholdene til Peder Andersen:Peder Andersen ble gift 1. gang 1/5 1783 i Bamble med Karen Marie Hansdatter Grimsrød. Født 1/5 1756 i Gromstad, Bamble. Begravet (33 år gammel) 16/2 1789 i Bamble. Far: Hans Jonsen Gromstad. Mor: Anne Jacobsdatter Blegelien.BarnHans Pedersen Bråten. Døpt 29/6 1783 i Bilet, Bamble. Død 1847 i Bamble. Gift med Anne Larsdatter. Døpt omkring 1789. Død 1866.Anne Pedersdatter. Døpt 20/5 1787. Død 1861 i Bamble.Peder Andersen ble trolovet 29/4 1789 i Bamble med Anne Gundersdatter. Født omkring 1762. Død (49 år gammel) 12/1 1811 i Bamble. Kausjonister: Mads Arnoldsen Kier og Simen Nielsen Fesett NB ! Dette er trolovelsen som var 29/4-1789 i Bamble. Peder Andersen er oppført som enkemann. De giftet seg 20/5-1790. Far: Gunder ?.BarnInger Maria Pedersdatter. Født 28/1 1790 i Bilet, Bamble. Døpt 6/2 1790 i Bamble. Begravet 15/2 1790 i Bamble. Faddere: Even Thorsen Ringsjøs kone Anne Andersdtr, pike Siri Andersdtr. Bilet, Even Thorsen Ringsjø, Jørgen Caspersen Walserød, Hans Andersen Bilet.Karen Maria Pedersdatter. Født 16/7 1792 i Roslandsbråten, Bamble. Døpt 21/7 1792 i Bamble. Faddere: Mads Arnoldsen Feseths kone Ingeborg Gundersdatter, Karen Arnoldsdtr Rørholt, Ole Thorsen Rønholt, Even Thorsen Ringsjø, Hans Andersen Ringsjø. Gift 24/8 1821 med Erik Hansen Mansmyr. Født 25/11 1791 i Mansmyr (Nå Myrland) Bamble. Død 2/9 1808.Inger Marie Pedersdatter. Født 12/3 1795 i Bamble. Døpt 15/5 1795 i Bamble. Faddere: Even Thorsen Ringsjø's kone Anne Andersdatter, Sigri Andersdatter Feset, Ole Thorsen Rørholt, Even Thorsen Ringsjø, Casper Caspersen Walserød. Gift med Andreas Eliassen.Ingeborg Marie Pedersdatter. Født 8/12 1797 i Bamble. Døpt 25/12 1797 i Bamble. Faddere: Jacob Johnsen Hartvedt's kone Margrethe Jensdatter, Boel Maria Abrahamsdatter Rosland, Isak Abrahamsen Rosland, Even Torsen Ringsjø, Jacob Gundersen Høen. Død 1866. Gift med Gunder Thomassen Rosland. Født 1798. Død 1875 i Feset, Bamble.Ellen Marie Pedersdatter. Født 25/10 1799 i Braaten u/Rosland, Bamble. Døpt 3/11 1799 i Bamble. Faddere: Even Thorsen Ringsjøs kone Anne Andersdtr, pige Boel Maria Abrahamsdtr Hartvedt, Thomas Knudsen Gonge, Nils Evensen Ringsjø, Anund Gulbrandsen Wissestad. Gift med Knud Thorsen Hartvedt.Anders Pedersen. Født 20/10 1803 i Braaten u/Rosland, Bamble. Døpt 30/10 1803 i Bamble. Død 1885. Faddere: Isak Gregersens kone Aslaug Jensdtr, pige Anne Isaksdtr begge fra Rosland, Ole Thorsen Rønholt, Christen Simonsen Hafredal, Hans Andersen Braaten. Gift 1. gang med Anne Maria Jacobsdatter Bleikelia. Født 1806. Død 1834. Gift 2. gang med Aslaug Gurine Amundsdatter Bleikelia. Født 1811. Død 1885.Peder Andersen ble gift 3. gang 27/12 1814 i Bamble med Dorte Jørgensdatter. Født omkring 1781 i Braaten (Roslandeie). Død 26/2 1873 i Bamble. Begravet 6/3 1873 i Bamble.BarnJørgen Pedersen Braaten. Døpt 25/5 1816. Død 1866. Anne Pedersdatter. Født 1823. Død 5/11 1833. Begravet 12/11 1833 i Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mistet disse linjene som skulle vært med på toppen:Peder Andersen (Bilet). Døpt (1. påskedag) 1752 i Drangedal. Bosatt (bonde og gaardbeboer) 1801 i Rosland, Bamble. Død 1834.Far Anders Pedersen Elsbutangen. Døpt 8/11 1722. Død 1787 i Bamble. Mor Torborg Andersdatter Fagernes. Døpt 26/12 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

TAKK FOR HJELPEN TI DERE ALLE. GUNNAR DETTE VAR HELT UTROLIG,KAN IKKE SKJØNNE ANNET ENN DET ER RETT FAMILIE TUSEN TAKK GUNN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Dersom det er slik det ser ut til at Mari er søster til Peder Andersen Bilet så mener jeg at deres forfedre blir slik: (noen navn er noe forkortet her)

bilete6453.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bare hyggelig, Gunn.Skulle du komme bort i Ingeborg Gundersdatter som i annet ekteskap blir viet til Mads Arnoldsen Kier/Bilet eller Anne Gundersdatter (som jeg tror er søster) så er jeg veldig interessert i opplysninger om hvor disse kommer fra. Vi er i slekt gjennom Anders Pedersen Elsbutangen :-) Jeg fra Peder og du fra Mari.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Til Gunnar Aabøe.Hei. Finner dette: Ingeborg Maria Gundersdatter gifter seg med Mads Arnoldsen, 26 nov 1778 i Bamble kirke/Telemark.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Hei igjen Gunnar Har funnet dette i Bamble bygdebok nr 1,Kjær gård side 627 Ingeborg Maria giftet seg i Bamble 1778 med Mads Arnoldssøn De fikk barna Aslaug døpt 1779,Maren Kristine døpt 1780,Anne Margrethe døpt 1782,Ingeborg Maria døpt 1786,Anne døpt 1787 og Arnold døpt 1793. Det er ikke nevnt når Ingeborg døde, men jeg leter videre Hilsen Gunn Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mange takk for svar, Solveig og Gunn.Jeg har lenge forsøkt å finne hvor Anne Gundersdatter kom fra, men ikke klart det så langt. Derfor tenkte jeg at kanskje kunne man finne hvor Ingeborg kom fra og så se om jeg kunne finne ut om disse var søsken. (De opptrer i hverandres barndåper derfor antar jeg at de kan være søsken.) Siden det var Gunn som startet dette tema og saken han vært tatt opp under tema 66810 så velger jeg å flytte dette dit.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.