Gå til innhold
Arkivverket

[#66824] Birgitte Hiort født Sparre, enke i 1801


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ved folketellinga 1801 bodde den 79-årige enka Birgitte Hiort født Sparre på et bruk av Vestre Sætre i Sørskogbygda i Elverum ([url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010427&gardpostnr=80&personpostnr=2708&merk=2708#ovre>Lenke).Jeg lurer på når og hvor Birgitte var født, navn på hennes foreldre, ektefelle og evnt. barn.Ei enke Maria Hiort er gravlagt i Elverum 19. feb. 1804, 80 år og 7 mnd. gammel (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk for svar.Enig i at dette kan være en kandidat, ettersom hun er født Sparre og gift Hiort. Men jeg synes det er noe suspekt ved denne innførselen i FS. Ikke minst fordi det oppgis en dåpsdato, 24. oktober 1724 i Berg, Østfold. Så vidt jeg kan se begynner den eldste bevarte kirkeboka for Berg først i 1770.Er fortsatt mottakelig for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tar med en til, moren til Nils Eriksen (Sparre) Lenke Kanskje det står om Skattum i en av de Hølandsbøkene som har kommet ut.Enig med deg at at man skal være mistenksom ang. opplysninger på FS, men de er også mange ganger riktige. Kanskje det skulle stå fødselsdato i steden for dåp?Ang. dato og kirkebøker. Det kan godt finnes fødselsdatoer uten at det finnes kirkebøker. Jeg har flere av dem, men da er det ikke snakk om husmannsfolk. Gjerne prester, militære og andre høyt oppe på strå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Foreslår du sjekker med Rasch, Andreas Wilhelm: Den norske slegt Sparre. Oslo 1925/1960. Syns jeg har sett navnet før og Birgitte ble brukt i slekten.Mvh Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen!Jeg har bare noe av boka skannet og kan derfor ikke si helt hvordan Birgitte Sparre henger eller ikke henger sammen med den øvrige Sparrefamilien. Men i mitt skannede materiale fra boka står nevnt: Birthe Cathrine Sparre, sal Hiorth.Bodde i Lejret i Elverum 1797. Selv skriver hun jf boka: 'Mine Forældres Navne opgives tillige at have været Niels Eriksen Sparre og Christiane Gudmundsdtr Lejder, der Begge boede og døde på Gården Asach i Berg Pgld.' Født her 24.10.1724 og gift der med prokurator Hans Hansen Hiorth 6.2.1756.Du vil finne litt mer utfyllende opplysninger til slutt i Sparreboka.Mvh Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk, Gine!Da er det altså trolig fra denne boka at opplysningene på FS stammer. Jeg skal spørre om de har boka på Riksarkivet neste gang jeg er der.Hilsen Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Ronny!Jeg tror boka om familien Sparre finnes i bibloteket i Lakkegata. Mener selv jeg tok noen kopier av noen av sidene i boka der for noen år siden.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei, Morten!Takk for tipset. Skal på Riksarkivet neste uke. Hvis boka mot formodning ikke finnes der, får jeg ta meg en tur til Lakkegata etter hvert.Hilsen Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.