Gå til innhold
Arkivverket

[#66826] Sofie Rasmusdatter - hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Trine Barrusten Femtehjell
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei!Jeg er ganske ny her inne, men er fornøyd med så masse jeg har funnet allerede! Jeg har vært på jakt etter Sofie Rasmusdatter som skulle være født i Berg, 1835, men fikk et spor i telling for 1900 om at hun skal være født i 1837 istede. Mener jeg har funnet henne, men tror nok at presten har valgt en annen skrivemåte enn det som hennes foreldre brukte.Kan noen hjelpe meg å tyde kirkeboken vedr. fødselen? -jeg regner med at det må være henne, Sofie Rasmusdatter virker ikke som om det er en vanlig kombinasjon på denne tiden.Jeg er takknemlig for all tydehjelp!Er det noen som vet hvor jeg enkelt skal finne ut når hun giftet seg med Anders Jakobs. f 1835 Berg og hvordan jeg kan finne ut når de flyttet til Hankø, Onsø?LenkeMvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Sofie f den 12. mai,døpt ved Asak den 4. juni. Foreldre Rasmus Simonsen og Mari Andersdtr Lilleøen. Fadrar: Tormo Jensen Lillevig og kone, Ole Larsen Brekke og kone, Johan Olsen Næstangen og kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Lenken din virket ikke, men det er vel denne: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7435&idx_id=7435&uid=ny&idx_side=-62>LenkeSophie Rasmusd. - Foreldre: Rasmus Simonsen og Marie Andersd. Lilleøn.Opplysninger fra folketellingen 1865 kan gi en pekepinn på når eldste barn ble født, og når man kan vente å finne en vielse: LenkeJeg finner dem viet i 1857, nr 7:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Takk! Han hadde nok ikke jeg funnet igjen i kirkeboka! Jeg hadde han bare som Alfred, og han flyttet til Onsø og giftet seg der. Han var gift med Mathilde f. 1853 og var kjøpmann, vognfører og signalist ved Onsøknipen. Søsteren Elise Gundersen f. Andersdatter f 16.06.1879 i Berg var min tipp-oldemor og hun jobbet ved Hankø Bad på slutten av 1800-tallet med sin søster Anette. Jeg tror at det er den samme Anette som ble gift med broren til Elises Ektemann Ole Gundersen. Han het Sigvart Myrvold. Jeg har ikke funnet Anette enda (hun blir da barn nr 10) men jeg har fått greie på dette av forfatteren av boka 'Hankø Plads' Jeg har også bilde av Anette og tror de er nogenlunde jevngamle. Ifølge det min bestemor fortalte meg for mange år siden skal Hankø Plads være barndomshjemmet til Elise. Finner dessverre ingen informasjon om dette da det virker som om det er en 'død-perioden' mellom tellingen for 1875 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Takk for masse hjelp! Det må da være 14 barn ihvertfall, Valborg er født i 1879, så jeg skal se etter henne nå! Klarer du å se navnet på fadderene til Elise? -du har allerede en link til henne her. Jeg prøver å oppdatere meg med alt som er av opplysninger!Jeg laster ned bildene fra kirkebøkene til pcen når jeg finner det riktige- er det sånn dere drevne også gjør det?-du er flink til å tyde! ; )Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Foreldre: Forpakter Anders Jacobsen og hustru Sofie Rasmusdtr BunæsFaddere: Sofie Bunæs, Rikka ? Bunæs, Anders Jacobsen, Alfred Gundersen Bunæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei!Nå har jeg tittet litt på siste innlegget ditt, og det kan virke som om de kan ha hatt bunæs som stedsnavn-tilknytning. Hun har nemlig både Sofie, Rikka og Alfred som søsken og navnet er også brukt på mor. (Dette er Johan Alfred som nevnt over, og som tydeligvis bare har brukt Alfred)På folketellingen for 1900 står Valborg (barn nr 13?) oppført med fødselsår 1879 og fødselssted Berg. Jeg finner henne ikke i minestralboken for dette året eller de påfølgende. Har du mulighet til å se om du finner henne?Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Takk igjen! Det her er et tydelig tegn på at øya kan bli spilt et puss! -jeg titta jo så nøye!Ser at foreldrenes fødselsår er feil, men det stemmer overens med navnene på foreldrene og søsknene og evt. en utenfor søskenflokken som faddere. (hvis du nå ikke har funnet en søsknene jeg mangler! ; )Nå har jeg fått mange nye spor, aha-opplevelser og jobb! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Takk igjen! Det her er et tydelig tegn på at øya kan bli spilt et puss! -jeg titta jo så nøye!Ser at foreldrenes fødselsår er feil, men det stemmer overens med navnene på foreldrene og søsknene og evt. en utenfor søskenflokken som faddere. (hvis du nå ikke har funnet en søsknene jeg mangler! ; )Nå har jeg fått mange nye spor, aha-opplevelser og jobb! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei! Jeg har tydeligvis ikke funnet alle barna! Nå er vi oppe i 15 stykker!!Jeg har disse 11 barna;Rekke Emelie 1856 Rikka 1857 Johan Alfred 1860 (funnet i kirkeboka) Mathilde 1860 el 1862 Sofie 1862 Helmer 1864 Sofie 1864 (funnet i kirkeboka) Lenke Kristian 1871 Nr 12 Anette 1875 (funnet i kirkeboka) Nr. 13 Elise 1877 (funnet i kirkeboka) Valborg 1879 (funnet i kirkeboka) Inger 1881 (funnet i kirkeboka)Alle født Berg i Østfold. Det er et hull mellom 1864 og 1871, så det mangler nok noen der. Jeg er imponert over mengden barn!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Da er nok det samme jente, ja. Spesielt siden de giftet seg dette året. Årstallet til Rekke er tatt utifra folketellingen, så jeg visste at det ikke var 100% før jeg hadde funnet det i kirkeboka. Jeg holder på med 1864-1877 nå. Det må nok være noen barnedødsfall her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.