Gå til innhold
Arkivverket

[#66830] HO: Hvor ble det av Even Johannesen Tysse/Jarland og kone Kristi Ellingsdtr?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det siste jeg finner om dem er deres giftermål i 1873 i Strandvik, Fusa: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11401&idx_id=11401&uid=ny&idx_side=-169>LenkeKristi Ellingsdtr var datter til Elling Johansen Håvik står det da de gifta seg.Johannes var fra Samnanger, her er det jeg har om han: De bodde på Jarland da han ble født: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Fødte og døpte 1845, side 75. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan er tjenestekarl på Molda sammen med sin søster Ingeborg i 1865: LenkeFinner ingen barn på dette ekteparet, heller ikke finner jeg dem i ft 1900. jeg undres på om de har emigrert, men jeg finner dem ikke i emigrantlistene.Even var bror til Ingeborg Johannesdtr nevnt i denne tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Om dette kan være til noe hjelp, så har jeg dette om Even og Kristi. Kristi Ellingsdatter f 1848 gift 1873 m sjømann,inderst Even Johannesson Tøss-Jarland fra Samnanger f 1845. De hadde sønnen Elling f 1879.Kristi var datter til Elling Johannesson 1819-1852 gift 1844 m Kristi Mikkelsdatter Tvedt f ca 1815 d 1900. bosatt Tømmervikjo i Håvik. Dette er fra Fusaboka IV.Mvh Anne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til dere alle tre. Hadde jeg ikke en misstanke om at de emigrerte, da var det nok denne onkelen det var snakk om i den andre tråden.Da er det mye mulig at flere av søskene hans emigrerte og, jeg har hatt litt problemer med denne familien.Har f.eks. funnet han søster Siri Johannesdtr gift med Thomas Johannesen Snekkevik: LenkeMen finner dem ikke igjen heller ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen, Carsten, så drog nå ikke han ut av landet!! Finner ikke kona blant døde heller ikke i ft der. Ikke i globalt søk heller verken med Siri / Sigri(d)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

To døtre døpt i La Salle (Illinois) i 1883 og 1885 Lenke Ingeborg Serine døpt 3. juli 1883 Gurine døpt 2. januar 1885I FT 1910 finner vi familien igjen i Pierce Co., Washington:Avon Jarland 63 Cristina Jarland 59 Ed J Jarland 31 Agnus Jarland 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk igjen til dere, dette var jo kjempebra! Dette er og etterkommere etter vårt prestepar! Men vi skulle jo ikke bry oss med dem som drog vekk da, dette var pga av Angela som leita etter sine forfedre. Bare rene flaksen at jeg såg det i går i tråden om 'Even Olsen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det vi kan lese ut av C 1900 er at Anna ca 1776 og Adde ca 1880 er f i Norge, Isabel og Julia i Illinois hhv ca 1884 og 1885, mens Agnus er f i Dakota ca 1889. Videre at Christi har f 8 barn og at 7 lever, noe som betyr at 2 av barna var utflyttet i 1900. Dette betyr at de trolig har bodd i Illinois (1884-1885) den første tiden etter immigrasjonen, siden en stund i Dakota (1889). De bosetter seg imidlertid før 1900 i Washington.I 1910 ser vi at det bare er Adde og Agnus som bor hjemme, og at 6 av 8 barn lever.I 1920 ser vi at Even er enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Veldig bra Arnfrid, jeg har kopiert alle tre og sendt dem til Angela. For noen dager siden hadde hun ingenting om disse forfedrene sine (hun stammer fra Even sin søster)og plutselig har hun fått en hel haug og presteparet på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Pussig med disse to Ingeborg Serine døpt 3. juli 1883 Gurine døpt 2. januar 1885. Det må jo da være andre enn Isabel og Julia som bor med foreldrene i 1900...Kristine skal altså ha født 8 barn. Av disse levde 7 i 1900 og 6 i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Cencus 1930: Name: Ed Jarland Home in 1930: Tacoma, Pierce, Washington Age: 53 Estimated Birth Year: abt 1877 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Race: White Household Members: Jennie Kennedy 61Henry M Casebolt 52George Olson 76Ed Jarland 53samme person WW1:

bilete6444.x4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Youngberg Family Tree på Ancestry.com: 'Ida's Second Marriage Added by caineyoungberg 77 on 2 Nov 2008 He was Aven Johanson Jarland, originally from Norway, who emigrated here in 1883. Sometimes he is listed as Avon. In the 1900 census, he lived at 2017 K Street with his wife Christiana, a father of eight with five kids at home; Anna 24, Adde (a son) 20, Isabel 16, Julia 15, and Agnus 11. His son Ed J. was already out of the house, it's unclear where the second child was, and the census indicates an eighth child had died. Aven was listed as a stonemason.According to the 1910 census, Aven then lived at 1945 South G or L Street in Tacoma, and most of the houses around him were empty. He was 63 and his wife Christina was 59 years old. They still had two sons living with them, Ed J. 31, Agnus 21, as well as a couple borders. This isn't very far from where Ida was. (In 1920, Ida lived as a servant at 1910 South J Street, about two blocks away, which, in turn, was only about six blocks away from Idolf and Olga's house on Ainesworth Avenue.)It appears that Christina died at the age of 62, on October 11, 1911. The next time I locate Aven, is in the 1920 Census. Earlier that year, in January, he appears as a widower, living with his daughter Julia in Seahurst, King County, WA. He is still working as a bricklayer. Five months later, he and Ida married on May 17, 1920, Aven was 73.Unfortunately, there is a death record listed for Aven J. Jarland, and though the age is off by ten years, if this is really him, then he and Ida had a very short married life. He died November 12, 1920. Ida does outlive him, as her death certificate lists her as a widow.' Aven Johanson Jarland Birth: 1847 Norway Death: 12 NOV 1920 Tacoma, Washington, USA Spouse & Children1) Christiana Jarland 1849 – * Anna Jarland 1876 – * Adde Jarland 1880 – * Julia Jarland 1885 – * Agnus Jarland 1889 –2) 17 May 1920 with Ida Charlotte Louise SamuelssonBirth: 20 Aug 1855 Andersbo, Vimmerby, Kalmar, SwedenDeath: 16 May 1929 1309 South 15th Street, Tacoma, Washington, USA 'Second marriage, they lived in the same neighborhood for many years and may have met that way, however, 1920 census showed he had been living with his daughter Julia in Seahurst shortly before marrying Ida.'*****OK, da ser vi at Julie og hennes mann og et barn står i C 1920 rett over Aven.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen, her var det mye info. Tror du at de muligens har amrikanisert navna på døtrene og, Hurine er jo ikke så lett å si for en Amerikaner!Den første dattera de fikk i Norge, Bornille, er vel død liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.