Gå til innhold
Arkivverket

[#66831] Giftemål i Vestfold på 1720-tallet


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Jeg forsöker å finne giftemålet til Jon Andersen (Andersön) f ca 1686,d 1763)Antakelig fra Lund i Skee og Anne Persdatter (Pedersdatter)f ca 1695,d 1774 Problemet er at jeg ikke er kjent i området og slett ikke slik sognegrenser så ut på 1720-tallet. Jeg er takknemlig for all hjelp!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et par med disse navnene ble gift i Stokke i 1720, men jeg kjenner ikke til noen forbindelse til Lund i Skjee. Kan du fortelle hva du vet om 'ditt ektepar', dvs hvor de bodde, barn osv, samt hvorfor du tror Jon var fra Lund?Sognegrensene i Vestfold er så godt som uforandret gjennom de siste 400 år. Stokke, Skjee og Arnadal er sogn i Stokke prestegjeld, og kirkebøkene er felles for prestegjeldet til 1880. Det har bare vært foretatt mindre grensejusteringer mot Andebu, foruten at øya Veierland ble overført fra Stokke til Nøtterøy i 1964.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Om Anne Persdatter vet jeg lite.Jon Andersen er omtalt i Bygdebok for Nötterö,der antas det at han var fra Lund i Skjee.Han drev först bruk 2 på Övre Sem(i 30 år),solgte dette i 1756 og kjöpte en halvdel i Östre Nötterö samme år.Jon var da 70 år. Barn: Mari,f 1723,Rasmus,d 1786 og LarsMvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo GunnMange,mange takk. Gode opplysninger som vanlig! Jeg kan ikke få opp lenkene i dine innlegg 11 og 12. Kan du skrive teksten i innlegg 11 ? Jeg går ut fra at du viser til bygdebok for Nötterö i ditt innlegg 12Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!I dag får heller ikke jeg opp lenkene til Vestfoldslekt.Håper dette vil rette seg om noen dage? Ja, det var under Nøtterø , Jeg fant en del under Sem også.Håper lenkene virker igjen snart. Mulig de holder på med noen forandringer slik at vi ikke kan søke i dag?Skal følge med , men da fra Sverige fra i morgen og en uke fremover.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at denne lenken til en vielse mellom Jon Andersen og Anne Pedersdsdatter i Stokke 1720 , virker? LenkeHar ikke funnet noe om dette paret på dette gårdsnavnet? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå virker lenkene igjen hos meg, Jon Andersen Kongell og Anne Peersdatter samme sted. Gift 6/7 1720.Den digitale bygdeboka virker også.Vet ikke om dette hjelper deg ?.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lenkene i (8) og (9) er relevante, mens (7) vedrører Jon Taraldsen Søndre Nes' datter Mari.Det er rimelig å anta at paret viet i Stokke i 1720 kan være det rette, for dette paret har jeg ikke funnet spor etter i Stokke senere enn 1721. Bostedet de knyttes til, Kongel, var husmannsplass under Melsom. I 1721 døde den 3 uker gamle Anders Jonsen (sikkert deres sønn) på Kongel.I svenskemanntallet 1734 er Jon Andersen på Sem oppført (følgende tekst er hentet fra Lenke):'Joen Andersen. Boende paa Gaarden Sem og ernerer sig af samme Gaard, saa lade hand sig og undertiden forhyre till Søes. Er her til Landet indkommen i April Maaned 1704. Haver ingen Aarsage til hands andkomst her til Landet, ey heller nogen tilladelse at forblive her. Har i sidste Krig tient for Matros til Søes, og derved aflagt sin Allerunderdanigste Troeskabs Æed.'Jon Andersen 'kaldes Jon Lund', skriver Lorens Berg i bygdeboka, og derfor tror han at Jon Andersen var fra Lund i Skjee. Nå finnes det mange Lund, men uansett er det vesentlig å finne ut av når og hvor Jon Andersen kalles Jon Lund - kanskje er det en feillesning? Lunden (Øde Bærevar) i Stokke er ett alternativ, men Jon kan jo også ha tilknytning til et fjernereliggende Lund. Uansett; hadde han tilknytning til noen Lund-gård i Norge, var han altså ikke født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I den digitale bygdeboka fant jeg opplysninger både under Øvre Sem og under Østre Nøtterø( Store Nøtterø) . Under sist nevnte gård er navn på hustru og ektefellenes dødsår nevnt, samt ektefeller til datter Mari og sønnen Rasmus.På Dis-treff er det flere som har levert data om disse. En opplyser at Anne Peersdatter ( Pedersdatter) skal være f. Nøtterø. Fant ingen opplysninger om hennes foreldre .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg vet ikke hvor Anne kom fra. Anne Pedersdatter fra Søndre Nes (innlegg 21) ble ifølge Lorens Bergs bygdebok for Nøtterøy gift 1729 med Ole Simensen fra Borre, så henne er det ikke.Når DIS-treff opplyser Nøtterøy som fødested, men ingen foreldre - ja, da lukter det gjetting lang vei.Jeg ville nå i utgangspunktet tro hun var fra Stokke, siden hun ser ut til å ha blitt gift der. Det kan ikke utelukkes at hun var datter av husmannen Peder Hansen (ca. 1673-1732) på Kongel, nevnt der i 1711 (trolig også i 1703). Peder ble gift 10/11-1723 i Stokke med Maren Olsdatter, men hadde nok først vært gift med den Maren Kristensdatter Kongel som ble begravet 27/2-1723, 69 år gml. Det kan jo passe med oppkalling (Jon og Annes datter Maren).Men så lenge vi ikke vet om Peder Hansen hadde noen datter Anne, kan vi ikke trekke noen konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra igjen , Kristian! Jeg fant også den Anne Pedersdatter fra Søndre Nes gift i følge L. Berg med en mann fra Borre. Interessant teori om mulig far Peder Hansen og oppkallings tradisjon!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk til dere,begge to! Jeg forsöker å bearbeide det dere har klart å finne frem. Skulle dere finne mer av betydning for saken, er jeg takknemlig mottaker.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.