Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tor Rustad

[#66833] Kragerø: Rustad, Grøgaard og Bredsdorff

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Nils Oscar Rustad, født 22. januar 1853 i Kr.A., ble gift med Maren Johanne Grøgaard fra Kragerø. (har ikke funnet vielsen). Han deltok i den Tysk-Franske krig 1870-71 som frivillig på tysk side, oppholdt seg i Tyskland som forretningsmann og skipsfører fram til han flyttet til Norge i 1898. Kona Maren og datteren Signe (f. 1893 i Altona, Tyskland) hadde ankommet Norge året før. I 1900 finner jeg familien i Kragerø. Jeg finner Nils Oscar flere ganger i Emigrantlistene som både kaptein og passasjer, likeså i amerikanske arkiver.Han dør i Kragerø den 22. januar 1932 og ligger begravet samme sted (DIS Gravminner)Spørsmålet er om noen kan finne ut mer om hans liv i Kragerø, hans forretningsvirksomhet og hans virke som sjøkaptein. Kan det forefinnes nekrolger etter Nils Oscar eller Maren? Eller etter datteren SIGNE BREDSDORFF f. 1893, , begravet 13. okt 1976)? (Jeg har med hjelp av deskleder i Kragerø Blad Vestmar fått opplyst at microfilmer av gamle aviser finnes på Berg Kragerø Museum og Kragerø Bibliotek).For at dere skal slippe å lete etter det jeg allerede har funnet; legger jeg ved deler av en W-fil på denne familiegrenen. For ordens skyld: Samme etterlysning ligger også på DIS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.