Gå til innhold
Arkivverket

[#66834] Høyland, RO manglende bøker?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Det mangler en del kirkebøker fra Høyland. De eksisterer kanskje ikke. Det gjelder f.eks. 1831 og 1845.Et forslag: Er det mulig for at det kan bli utarbeidet en oversikt over alle manglende kirkebøker, og evt. årsaken til det. F.eks brent opp, forsvunnet, ikke innlevert o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det ligger ute kirkebøker for både 1831 og 1845, så vidt jeg kan se: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=11&idx_kilde=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=Høyland&js=j>LenkeEn oversikt over manglende kirkebøker blir fort et håpløst prosjekt, ettersom det er umulig å vite hvor mange kirkebøker som har gått tapt. Eksempelvis begynner den eldste kirkeboka fra mitt hjemsted, Hedrum, i 1751 - formodentlig fordi prestegården brant i 1750. Men hvor lenge man da hadde ført kirkebok i Hedrum, vil vi aldri få greie på.Det er mer hensiktsmessig å føre lister over hva som faktisk finnes, og da skal listene over kirkebøker på mikrofilm (Lenke) være dekkende - der er det jo også enkelte henvisninger til branner etc.Listene er imidlertid ikke komplette for de siste ca. 120 år, og da vesentlig pga ikke-avleverte kirkebøker. Kirkebøker avlevert etter at mikrofilminga opphørte, er heller ikke med.Full oversikt over hva som er avlevert skal i prinsippet kunne finnes i Felleskatalogen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for svaret. Jeg ser jo at 1831 ligger ute for Høyland, men kan ikke finne 1845. Ang. 1831 så er grunnen til at jeg mente den manglet at jeg leter etter en pike som skal være født 9/12 1831 i Høyland. Jeg har ikke funnet dåpen, og trodde kanskje at den kunne stå i bøkene som kun kalles Høyland. Konf. for 1845 finnes heller ikke, men nå har jeg funnet jenta konf. i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Men den gjelder jo Soma. Eller er det Høyland pluss Soma og ikke Soma i Høyland? Jeg tror jeg egentlig skal ha Sandnes i Høyland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Høyland / Høyland, Soma - betyr Høyland sogn og Soma sogn i Høyland prestegjeld. Se også bokas innholdsside: LenkeSandnes ble ikke skilt ut som eget sogn før 1880.Det må medgis at 'Høyland / Høyland, Soma' er unødig komplisert, da Høyland prestegjeld kun hadde sognene Høyland og Soma på det aktuelle tidspunktet. Følgelig burde vel boka helst vært benevnt kun 'Høyland'. (Med forbehold om at jeg har forstått sognehistorikken rett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.