Gå til innhold
Arkivverket

[#66856] Vadsø, Vardø, Grethe Magdalene Petersen Korva, f. 1868


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne fødsel til Grethe Magdalena? Faren er kven Hans Peter Korva. Grethe skal være født i Vadsø i 1868, hun skal også være konfirmert der. I 1890 flytter hun til Vardø, og 7. juni 1891 gifter hun seg med Martines Larsen Hvidsten. Den informasjonen jeg har, har jeg funnet i kirkeboken for hennes giftermål. Setter stor pris på all info, og også om noen tips til lokale museer el. lign. som kan ha informasjon omkring dette.Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Grethe Magdalena skal være født i Vadsø i 1868, og dessverre finnes det ikke kirkebøker for Vadsø for denne perioden (Vadsø by mangler for perioden 1853-1873). Kan heller ikke finne spor etter foreldrene i Vadsø/Nord-Varanger i folketellingene for 1865/1875. Moren heter imidlertid Suiki (Suikki), noe som er et heller sjeldent navn i Finland. Det fantes imidlertid noen Suikki-familier i Sodankylä-området. Sjekket derfor husforhør fra området, og fant da denne (samiske) familien i Sombio gingerlag: [url="http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sodankyla/rippikirja_1845-1858_ik369/316.htm>LenkeHer er altså Johan Suikki f. 1805 med hustru Christina f. 11/9-1802 og følgende barn:Greta Stina f. 24/11-1833Brita f. 31/7-1836Joh. Niclas f. 25/4-1840Caisa Sophia f. 20/11-1843Olof f. 11/5-1849La samtidig merke til at det fantes noen Korva/Korvanen-familier i samme området, og etter litt leting fant jeg også denne familien:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Her er Hans Petter Korva i husforhør 1859-1881 (Sodankylä): [url="http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sodankyla/rippikirja_1859-1881_ik369-370/107.htm>LenkeSiste kolonne: 26/11-65 Gm K S Suikki fol. 177Her er folio 177: LenkeHer finner du Kaisa Sofia Johansdtr Suikki under tjenestefolk i Sodankylä, og her bekreftes at hun gifter seg 26/11-65 med H P Korva.Det aller siste er uleselig, men jeg tror ikke det står noe om flytting. Siste gang Kaisa Sofia går til nattverd, er imidlertid i 1865.Vielsen til bondeson Hans Peter Johansson Korva og pige Kaisa Sofia Johansdtr Suikki den 26 Nov 1865 i Sodankylä:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette var jo helt fantastisk, Odd Villy! Mer informasjon enn jeg hadde trodd det var mulig å få til fra Norge. Kanskje det også finnes informasjon fra Finland som viser når de dro til Norge? Skjønner jeg deg rett når jeg tolker det dit at begge foreldrene til Grethe var samer? I kirkebokinnførslene står det at Grethes far var kven...! Betegnelsen samer i den tiden, var det samer som drev med reindrift? Og kvener? Dette er veldig spennende å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det er Suikki-familien som er samisk. I linken til familien (husforhør 1845-1858) finner du øverst 'Lappenkan Greta Suikki' f. 1765 og datteren Sophia f. 1814. Lenger ned hennes sønn 'Rehn-vaktar?? Johan Suikki (Caisa Sophias far) f. 1805 og hans bror Anders Suikki f. 1801.Her er familien i husforhør 1812-1823: LenkeRaid. Nils Suikki f. 1765?Hustru Margareta f. 1765Son Anders f. 1801Son Johan f. 1805Dr Maria f. 1808Dr Elsa Lovisa f. 1814Dr Sofia f. 1814Bak familien står det 'Raid i Sombio' og jeg antar at 'Raid' er betegnelse/forkortelse for reinkjører (reintransportfører).Korva-familien derimot antar jeg er finsk. Litt rart uansett at det ikke finnes spor av dem i norske folketellinger, undres på hva som skjedde med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Noen vielser i Sodankylä (kilde HisKi) som viser at Suikki-familien var samisk:Viet 3.5.1829, drg:uk: Anders Nilss: Suicki og p: Maria Anders.dr WärriöViet 20.3.1831, bd:s:uk: Johan Olofs: Locka og Lapp Raide d: Maria Nilsdr SuickiViet 22.4.1832, drg:uk: Johan Nilss: Suicki og bd:d: Christina Olofsdr LockaViet 26.12.1842, bd:s: Hans Hanss: Mudenia og Lappflickan Elsa Lowisa SuickiViet 17.4.1843, bd:enkl: Matts Rajala og Rhen Raid ea: Anna Sofia Suikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker og bukker, Odd Villy! Du har nok funnet begge slektene i Finland, og at morsslekten var av samisk opprinnelse (dvs. reindriftssamer). Etter slik jeg kan tyde lenkene kan det se ut som om familien flyttet fra Sombio til Vadsø rundt 1870? Da hadde vel Hans Peter og Kaisa Sofia med seg Grethe Magdalene og søsreren eller broren? født i 1870? Kanskje hans far og søsken også er med? Jeg er enig med deg i at det er rart at man ikke finner familien i folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fant flere barn til Hans Peter Korva og Caisa Sofie Suiki:Johan Sakarias, født 1/9-1872 i Sodankylä, konfirmert i Vadsø i 1887: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9970&idx_id=9970&uid=ny&idx_side=-95>LenkeKefas, født 6/9-1874 i Sodankylä, konfirmert i Vadsø i 1888: LenkeDa fant jeg hele Korvanen-familien i Vadsø i 1900 (skjønner ikke hvordan jeg har oversett den):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ser ut som Hans Peter og Kaisa Sofia bare var en kortere periode i Vadsø omkring 1868. Dåpen til Grete Magdalena er ført inn i kirkebøker for Sodankylä med kommentar om at dåpen er 'konfirmered i Wadsø' (øverst høyre side): [url="http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sodankyla/syntyneet_1850-1883_ik371/88.htm>LenkeHusforhør for Sompio (1872-1881) viser at familien bodde der helt frem til 1882:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.