Gå til innhold
Arkivverket

[#66865] Hvor kom presten Hans Dahle (Dale) fra? Hvor finner jeg han?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg undres på om noen kan fortelle meg hvor presten Hans Dale (Dahle) kom fra? En datter av han ble gift med Alfred Ådland, Fusa.Takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, det var jo et godt spørsmål! Jeg har ikke funnet det enda, men jeg vet når elste barnet til presten Dale sin datter ble født 30.12.1917. De bodde i Hålandsdalen i Fusa. Det er datteren til Dale som ble gift med Alfred Ådland, født 31.10.1906. Jeg undres på om denne prestedatteren hette Hilma, f. 12.6.1907. Jeg har funnet hennes dødsdato 28.7.1999. De bodde i Ådlansdalen. Fra naboene til disse har jeg fått opplyst at Alfred Ådland ble gift med datteren til presten Hans Dale (Dahle).Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Nei, det er noe som ikke stemmer her vil jeg tro. Jeg har en prestebiografi utgitt 1974 og der er det heller ingen Hans Dahle, men en Ingebrigt Dahle som ble prest. Han var f.24-5-1910 i Fræna som sønn av kaptein i Luftvernart. Hans Dahle (1882-1958) og Hanna Valde (1886-1924). Kanskje det kan være en bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det! Jeg har snakket med en fra samme sted som fortalte meg at Alfred Ådland ble gift med datter til presten Hans Dahle. Det er det jeg har. Jeg finner en Hilma Ådland som var født i 1907 og som døde 28.7.1999. Det kan jo hende at vedkommende som jeg snakket med tar feil med hensyn til fornavnet.Men han sa virkelig at hun var datter Hans Dahle. Kanskje er det datteren til Ingebrigt Dahle?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det Arnfrid Mæland. Uansett så tror jeg at det ikke kan være Ingebrigt fra Fræna. Men kanskje kom Hilma fra Fana. Jeg vil se nærmere på det. Hadde jeg funnet dåpen til Sigvald Ådland som ble født 30.12.1917 så hadd jeg funnet foreldrene, Men jeg finner han ikke døpt i Fusa.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er noe jeg ikke forstår her: Alfred Ådland f. 31/10 1906 ble gift med Hilma f. 1907 og de fikk sønnen Sigvald Ådland f. 30/12 1917. Det må jo væe helt feil. Jeg har enda til gode å høre om foreldre som var 10-11 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, jeg er helt enig, Berit Knudsen. Det som er sikkert er at Sigvald ble født i 1917, men jeg trodde det ikke selv at dette kunne være foreldrene.Beklager!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk for glimrende innspill! Jeg håper bare at jeg har klart å tyde rett den små skriften. Kan sønnen Sigvald som var født i 1917 være født i Fana eller Åsane?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sigvald var ikke sønn av Alfred i (11) og (14). Du må søke etter en annen Alfred, trolig en som er født før 1900 og som kanskje kan finnes i FT 1900.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som nevnt i en annen debatt eide Sigvald Aadland et bruk under gard nr 15 Søndre Aadland, Fusa, i 1950, bruk 22 Heiatun. I 1900 ser vi at der er 12 bruk på gard nr 15, Aadland, i Fusa. Bruk nr 22 er skilt ut senere enn FT 1900, men vi kan vel gå ut fra at Sigvalds familie var fra Aadland. Hvorfor tror du ikke Sigvald var f i Fusa? Hvorfor ber du ikke om et oppslag i bygdeboken for Fusa?Som en liten biting; Der er også personer med slektsnavnet Dale på Søndre Aadland i 1950.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha for det, Arnfrid! Hvem skal jeg henvende meg til for å få et oppslag i bygdeboken for Fusa? Jeg har vel ikke sagt at Sigvald ikke var født i Fusa, men at jeg ikke kunne finne han døpt der: Det jeg med sikkerhet vet var at faren kalte seg Ådland. Jeg har hatt kontakt med en datter av Ådland-familien og som bor i Stavanger. Jeg skal prøve å kontakte hene igjen.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fusa II. s. 250Ådland br. 8Mons Olai Asbjørnsson Ådland f. 1877 g. Kristine Serine Nilsdtr. Ådland 1879-1937.10 barn: Bl.a. Sigvald f. 1917.og s. 254Ådland Br. 22 HeiatunSigvald Ådland f. 1917 bygslet 1951, g. Anna H. Ådland f. 1910. De bygde hus 1952-53.Barn: Else Kristine f. 1949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, her er moren Kristine Serine Nilsdatter på gard 15 br 8 på Ådland i 1900 LenkeMons Olai er dreng på gårdenn, ser vi. Han kan vi nok finne om vi søker på Asbjørnsen i 1900 eller Asbjørn i 1865. Skal se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og da ser vi at der er Asbjørn og Asbjørnsen på Ådland gard 15 bruk 1 og 7. Så han er nok fra en av de gårdene.Kjell-Arne, står det noe om hvilket bruk 22 Heiatun ble skilt ut fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, her har det vært pause for meg, men mange nye innlegg er kommet. Nå har jeg funnet de rette folka. Det var Johan Ådland og Andrea vi var hos.Hjertelig takk for all villighet for å hjelpe!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Unnskyld at jeg spør, men hvilken forbindelse er det mellom Johan og Andrea Ådland og Sigvald Ådlands familie? Jeg ønsker å vite det siden jeg tross alt har gjort noen undersøkelser i sakens anledning.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.