Gå til innhold
Arkivverket

[#66869] Petronelle Christiansdatter (Hartman) f. 1829, døpt i Verdalen. Hvor ble hun av?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Petronelle Christiansdatter var født den 5. mai 1829 og døpt i Verdalen kirke. Foreldrene var omstreiferen Christian (Fredriksen/Pedersen) Hartman og kona Anne Marie Mikkelsdatter f. 2. okt. 1805 i Langfjorden, Alta. Ved Anne Maries andre giftermål i Værnes kirke den 15. nov. 1839 med koppersmeden Ole Andreas Andersen f. 1807 i Levanger, står det at Anne Marie er separert fra sin første mann. Ole Andreas Andersen døde som straffange på Trondheims festnings slaveri den 1. april 1858 av et 'mavetilfælde'. Ole Andreas ble kalt 'Gjømse-Ola', 'Kopper-Ola' eller 'Ol-Fark' og Anne Marie ble kalt 'Kopper-Anne'. Hun giftet seg en tredje gang i Stjørdalen og døde som innerstkone på Mindemo den 11. febr. 1868.MEN: Når det gjelder Petronelle Christiansdatter så vet vi veldig lite. Er det noen som kan vite mer om henne så hadde det vært veldig kjekt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Kan ta med at ved Petronelles dåp i Verdalen står det at foreldrene var 'En Fremed fra Holtaalen Christian Pedersen og hustrue Maria Mikelsdatter.' 'Mod(eren) blev introd., Barnet er fød hos Anders Andersen Revloe' står det. Det står også at de reiste videre til 'Sneaasen' (Snåsa) etter å ha fått påskrevet reisepasset sitt av presten.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Har Hartman i slekta mi, hvis det er den reisende Hartman-slekta du leter etter. Har ikke notert meg Petronelle Christiansdatter 5 mai 1829. Har en Christian Fredriksen Hartman, bror til Fredrik 'Nesløs', sønn av Carl Fredrik Hartman. Henviser til Fantefortegnelsen 1862. Christian Fredriksen Hartman gift/reiser med Lovise Glad. 'Loa'. Ser at du skriver Fredriksen/Pedersen, da er det vel ikke den Hartman jeg har, eller!!! Mulig at Christian Fredrik Hartman kan ha hvert gift med Anne Maria Mikkelsdatter først.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Jo, Unni, det er den same. Men Kristian kalla seg Pedersen som ung, etter stefaren Per hesteskjerar. Sjå elles artikkelen min i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind XLI Hefte 1 Oslo 2007: Kari med kjeften, Per hesteskjerar og slektstilhøva deira. Eg har heller ikkje funne den vidare lagnaden til Petronelle Kristiansdatter, så det hadde vore interessant om nokon visst meir om henne. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei til deg Arnvid, du er alltid så flink til å svare. Det var jo spennende at det var den reisende Hartman slekta.Har ringt Biblioteket her jeg bor for å bestille Tidskriftet. Desverre så hadde de ikke akkurat denne, men den kunne bestilles. Er det en annen måte å få det på.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei UnniTidsskriftet kan bestilles hos Norsk Slektshistorisk Forening. Det er jo også mulig å melde seg inn, så får du tidsskriftene hjem etterhvert som de kommer ut. Se www.genealogi.nomvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 bor det en Petronelle Peders., 38 år gammel og født i Østerdalen, i Oslo. Tenker på muligheten for at hun brukte farens etternavn, og at fødested Østerdalen er nokså vag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Her har det saktens vært aktivitet!:-) Jeg har det heftet som du, Arnvid, refererer til. Veldig interessant! Til Berit! Ja, jeg har også tenkt på muligheten av at Petronelle kan ha brukt Pedersdatter som patronymikon. Må sjekke henne!:-) Takk for tipset!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

HeiPetronelle Christiansdatter Hartman, f.1829, skal ha fått en sønn med Lars Gundersen:- Karl Mathias Larsen, f. 29.juni 1872. Konfirmert 14.april 1899 i Botsfengselet i Oslo (Foreldre: Omstreifer Lars Gundersen og Petronelle Christiansdatter).Ha en fin kveld alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Kai! Jeg kan heller ikke finne ham i botsfengselets kirkebok, så det hadde vært veldig kjekt å fått vite kilden til denne opplysningen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Dette var nok et blindspor. Ved søk på Lars Gundersen her på brukerforum kommer det jo opp en hel del om den karen, samt ei Petternella Christiansdatter f. 1842 i Elverum. Dermed er vi like langt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Fredly

For den som er interessert og for å avslutte saken så vil jeg ta med dette som jeg fant for noen måneder siden i Stjørdal kirkebok: 'Uægte barn Peternille Christiansdatter' død på Halsen i Stjørdal den 4. jan. 1833, 3 1/2 år gammel. At hun blir betegnet som uekte barn kan ha med det faktum å gjøre at hun ble født før foreldrene var gifte. Og det forteller oss at moren Anne Marie Mikkelsdatter var i Stjørdal allerede da, trolig helt siden hun skilte lag med Christian i 1831.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.