Gå til innhold
Arkivverket

[#66872] HO,Fusa,SKÅTUN; Berge Engels Gjøn og Anne Ingebrigtsdtr Hammersland - etterslekt


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Helt konkret mangler jeg nå: ****1. det som helst skal dokumenteres:*** 1.2.1.1.3.8.2. Ingebrigt Bergesen Sjo/Skåtun og 1.2.1.1.3.3.5. Ellen Jansdatter Ragnhildstveit VIELSE ca 1811, men her kan det være usikkerhet da 1. barn vi finner er f 1817, og da presetn var ustabil i denne perioden meh KB-føring.* 1.2.1.1.3.8.4. Torgils Bergesen Sjo/Vindenes hustru Magdele Hansdtr Vindenes DÅP ca 1780.* 1.2.1.1.3.8.5. Anne Bergesdatter Sjos DØDSFALL/GRAVLEGGELSE (Fjellberg)* 1.2.1.1.3.8.6. Marta Bergesdatter Sjo/Dalland og Anders Johannesen Dalland sin VIELSE.*****2. det som ikke skal dokumenteres, og som dermed godt kan hentes fra bygdebøker:** * DØDSFALL/GRAVLEGGELSE til Ingebrigt Bergesen Sjo/Skåtuns sønn Jan f 1824. * DØDSFALLENE til Marta Bergesdatter Sjo/Dallands barn Anne f 1831, Berge f 1836 og Marte Malene f 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er giftermålet til Berge Andersen Dalland og Kari Malene Engelsdtr Boge i 1865: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa, Ministerialbok nr. A 1I (1855-1879), Ekteviede 1865, side 285. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7007&idx_id=7007&uid=ny&idx_side=-287>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, hennes tippoldeforeldre er 1.2.6.6. Karen Hansdatter Bru & Sjur Andersen Koldal, så de er vi ikke kommet til enda i denne omgangen, men deres barn og ektefeller er lagt inn. Hva het de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK,minner om at det jeg trenger for denne slektsgrene står i (51), minus det som allerede er kommet i (52), (53) og (54).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

1.2.1.1.3.8.2. Ingebrigt Bergesen Sjo/Skåtun og 1.2.1.1.3.3.5. Ellen Jansdatter Ragnhildstveit VIELSE ca 1811Her tror jeg vi må bare godta at det ikke er ført opp, så de kan ha gifta seg og fått barn som vi ikke vet om.Den første konfirmant jeg finner fra 1826 og utover er Anne: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-144>LenkeHar de da fått barn før 1817, så må de ha dødd som små. 1.2.1.1.3.8.4. Torgils Bergesen Sjo/Vindenes hustru Magdele Hansdtr Vindenes DÅP ca 1780.Jeg har notert at hun var enke da hun gifta seg med Torgils, så da er det nok hun som gifter seg her i 1799: Lenke Hun er den eneste som har en forbindelse med Vindenes enten gjennom mannen eller seg selv. Her i ft 1801: Lenke Alderen passer altså.Problemet er at det er flere Magdele Hansdtr som blir født i 1779/80/811. Barbro Monsdtr og hans Tomassen Norvig får en datter Magdele som blir døpt 17/9-1779: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1778, side 171. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHenne kan vi for så vidt eliminere for enten døde hun som liten eller og ble hun gift med Knut Eriksen Rudne2. 14/3-1780 døpes Hans Ekeland og Giertrud Johannesdtrs datter Magdele: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1780, side 12. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHenne kan vi og eliminere for hun gifta seg i 1821 med Ole Olsen Ekeland.3. Hans Lundervik og Marta Haldorsdtr døper en datter Magdele 18/2-1781: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1781, side 38. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Bachen Dahle

Du spør etter bygdeboksopplysninger etter 'de to siste', regner med at du mener Hans Hansen Bjørndal og Rangele?Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik, bind III, side 633:89 Legland, Br.nr. 1 Hans Hansson Bjørndal Lægland, f. Nerhovda 1734, d. 1816, g. 1767 Rangela Torbjørnsdtr. Hauge, 1742-1785, g. II Guro Torkelsdtr. Bårtveit, 1759-1795, b. Bårtveit, Bjørndal, Legland. Hans var bror tl Christi Hansdtr. Nerhovda som var g. Haldor Sjurson Lægland, og til Agate Hansdtr. Lægland g. 1763 Jon Torbjørnson Hauge f. 1735 og b. Hauge. Hans skøytte dette bruket 1/5 1800 for kr. 3.810 og skøytte same dagen ein part av Br. nr. 2 til Engel Johannesson Håvik-Lægland for kr. 1.978. Den parten vart Br.nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Magdele Hansdtr fikk to døtre som ble kalt Martha, nå het jo Halvers mor Martha. Men Magdele fra Lundarviks mor het og Martha.1. døpt i 1803 med faddere:Haagne og Anders Nielsen Vindenes, AGATHE HANSDTR, Anna Johannisdtr, Christi Christophersdtr Vindenes [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-106>LenkeDa er det vel nesten unøvendig å leite mer, for Magdele Hansdtr Lundarvik hadde en søster som het Agathe!!Men sjekker likevel n° 2 LenkeFadderne er: ENGEL Hansen Vindenes, Martinus Larsen ibid, Giertrud Johannesdtr ibid, Anna Johannesdtr ibid, Agathe Vincentd ibidMagdele Hansdtr Lundarvik hadde og en bror Engel, hvor vidt han bodde på Vindenes er en annen sak, jeg har at han får barn på Berlandstveit.De får nok sikkert flere barn mellom 1805 og 1817, men de finner vi nok dessværre ikke!! (hadde jeg hatt den presten i nærheten!!!) Hans sin dåp i 1816: Lenke viser de følgende faddere: Knut Velumsen Skåthun, Sverke Sverkesen, Peder Villeiksen, Marthe og Anna Andersd. WindenæsHer fant jeg ikke noe av interesse. men som sagtDessuten tullet jeg litt da jeg sa at jeg ikke hadde info om Magdele hansdtr Bjørndal! Har henne oppsatt to ganger! Hun ble nok gift med Eyving Engelsen Jarland ca 1814. Da tror jeg vi kan konkludre med at 'vår' Martha hansdtr var datter til Hans Hansson Lundarvik (1739-1786) og Martha Haldorsdtr Dale (1743-1786) og døpt 18/2-1781: Permanent sidelenke: LenkeSønnen Børge med andre mann har du nok fødselen til: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

65) Takk for det, Berit. Men jeg tenkte nå mest på hva som skjedde med hans datter Magdele fra 1. ekteskap, men så hadde jeg det jo allerede! Jeg hadde bare satt henne opp to ganger og oversåg det!! Så da er hun eliminert. Og det gjenstår kun en kandidat og det er hun over i 66.Hans første kone døde 18/1-1785 og han ble gift opp igjen med Guro Torkelsdtr (som du viser til) 18/6-1786: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

1.2.1.1.3.8.6. Marta Bergesdatter Sjo/Dalland og Anders Johannesen Dalland sin VIELSE:Trodde jeg hadde lagt inn dette allerede:N° 35: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Ekteviede 1830, side 230. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-209>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Uffda det var jo ETTER at du hadde satt opp innlegg 51! Jeg får lære meg til å følge med i timene!!Så hva mangler du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Magdele Hansdtr og hennes første mann Halver/Halvor fikk nok og en sønn Engel som ble konfirmert 15 og 1/2 år gammel i 1827: Permanent sidelenke: LenkeEllers var hun i slekt med sin andre mann, dersom alt er rett:

bilete6575.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Bachen Dahle

Ad nr. (65). Det var ikke nevnt noe om barn.Trenger dere flere oppslag i bygdeboken for Fusa, er det bare å gi beskjed!Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 66: Halver Andersen Vindenes og Magdele Hansdatter fikk også sønnen Halver i 1820: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Fødte og døpte 1820, side 52. Permanent sidelenke: Lenke Faddere: Martines, Niels, Haldor, Anna og Johana Windenæs. Det er han du har i innlegg 3, Kjellaug, bosatt bosatt Tveit, Strandvik, g. 1854 m. Anna Ingebrigtsdatter Skåthun, 1817-1896, men det har du vel allerede sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hei Christian, det hadde gått meg hus forbi da jeg hadde satt han opp som Tveit! De ble gift 18/6-1855: Permanent sidelenke: Lenke Farens navn står der jo, så jeg må ha hatt et glipp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.