Gå til innhold
Arkivverket

[#66889] Mandal, Halse, Hartmark


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det finnes en historie for Mandal by: Mandal Bys historie av Finn Arne Eliassen. Den kommer inn på noen slektssammenhenger, men ikke totalt.Så har du boka om Kleven, Klevefolk av Dag Hunstad Johannesen.Endelig så skal Hartmarkdelen av en bygdebok for Halse og Hartmark være nær utgivelse. Halse-delen ligger vel litt lenger fram i tid.Jeg har selv en del opplysninger om en del eldre Halseslekter fra omkring 1700 og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hvem er ansvarlig for den utgivelsen? Skulle gjerne bidratt med noen småting.... siden min oldemor er f. hartmark og jeg har endel på hennes søskenflokk, giftermål, dødsfall osv utenfor hartmark. Kan tenke meg at det ville væree reelt å ta med i en slik bok.etendre@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Edith i Haugesund:Boka om Kleven og Klevefolk - handler om den gamle 'uthavna' Kleven, noen km sør for Mandal bysendtrum. Kleven var en av de viktige havner på Agder i seilskutetiden fra 1600-tallet til omkring 1900 eller så.'Klevefolk' henspeiler da til innbyggerne i Kleven. En del av boka er viet beskrivelse av husene i -kleven og de folk / familier som har bodd der.'Hvor kommer de fra?' Jeg har bare lest / sett litt flyktig i boka for å se om jeg kunne finne noen av 'mine' gamle der,- Mange av folkene der kom fra Halse-Harkmark sogn (inkl. Mandal), men også fra andre steder. Flere dansker, tyskere og noen med hollandsk bakgrunn ser det ut til (eller opprinnelig norske som hadde bodde i holland, og så kommet tilbake og slått seg ned i Kleven).Mvh Knut Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk Knut Inge!Jeg lurte bare på om det var fra Bakke kommune utenfor Flekkefjord. Der er det mine folk kommer fra. Kleven/Kleiva.De var bøkrere. Mange kom til Haugesund derfra rundt 1840/60Tusen takk igjen.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.