Gå til innhold
Arkivverket

[#66902] Ludvig Monsen Åmot


Gjest Hermod H. Monsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod H. Monsen

Iflg. Emigrantoversikten utvandret Ludvig Monsen Åmot fra Bergen 27. april 1892 sammen med sin kone Karoline Serine Steffensdtr. fra Stårheim i Nordfjord. Jeg har god oversikt over Karoline's slekt på Stårheim, og over deres slekt i Canada, men jeg er usikker på Ludvig's røtter i Norge. Han skal komme fra et prestegjeld som heter 'Indre Holmedal', og snakker vi da om Åmot i Gaular kommune ? Ludvig traff sikkert sin utkårne på Stårheim. Kanskje var Ludvig på Stårheim i smedlære, jeg vet at flere fra Stårheim gjorde det bra som smeder i Canada, ikke minst i forbindelse med utbyggingen av jernbanen der borte. (For ordens skyld, mitt Monsen-navn har ikke noe med Ludvig Monsen Åmot å gjøre, jeg har min slekt fra Høynes i Nordfjord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod H. Monsen

Dette høres riktig ut, men hvor er disse stedene ? Er det Åmot i Gaular kommune ? Jeg forsøker å finne frem i Kartbok for Vestlandet (Bergens Tidende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod H. Monsen

Veldig bra! Det avklarer det jeg lurte på. Ser at du holder til på Hamar. Kanskje kan du hjelpe meg litt med noe i min egen slekt også. Min oldefar Petter Martin Gundersen ble født på Stange 1. juni 1857 og døde i Porsgrunn (Gjerpen) 12. jan. 1937. Hans far skal ha vært Mons Gundersen på Stange, og moren tror jeg het Pernille. Siden jeg ikke har noen gårdsnavn å knytte dem opp til har jeg problemer med å finne noe mer om slektsgrenen min på Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod H. Monsen

Interessant informasjon fra Lars Ove Wangensteen på Hamar. Jeg har i mine slektsoversikter registrert 256 etterkommere etter Petter Martin Monsen, kanskje er det riktige tallet nærmere 300. Presten på Stange likte tydeligvis ikke 'uægte' barn, understrekningen hans tyder på det. Godt at ikke denne kanskje uønskede fødsel ble en abort isteden, da hadde mange av oss etterkommere ikke vært noe i det hele tatt. Finnes det kilder som kan spore anene til denne 'pige' Pernille Pedersdtr.? Jeg forsøker å lese skriften i dåpsboken, men jeg kjenner for lite til gårder og stedsnavn i Stange - Elverum traktene til at jeg får noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Uækte' betyr 'u'tenfor 'ækte'skap, og barnet må nødvendigvis ikke være uønsket.At presten streket under 'uækte' var helt vanlig i nesten alle de kirkebøker jeg har sett, ikke bare i Stange, men hvorfor han gjorde det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

'Uækte' betyr 'u'tenfor 'ækte'skap, og barnet må nødvendigvis ikke være uønsket.At presten streket under 'uækte' var helt vanlig i nesten alle de kirkebøker jeg har sett, ikke bare i Stange, men hvorfor han gjorde det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Til Hermod ( 7 ). Pernille Pedersdatter, f. 09.11. 1821. Foreldre : Marte Gundersdatter Hovind og Peder Olsen Kalstad. Har funnet en Marte Gundersdatter Lindberget, døpt 03.11 - 1799, av foreldre : husfolk under Engemoen : Gunder Olsen og Ragnild Jørgensdatter. Hvem denne Peder Olsen Kalstad var, har jeg ikke undersøkt. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.