Gå til innhold
Arkivverket

[#66912] Anders Hansen Gaarden (Gården) (?-1701)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Har søkt etter anene til Sagmester Fritzøe, Anders Hansen Gaarden lenge, men antagelig angrepet dette litt feil Ser at det er mange også i dag med navnet Gaarden/Gården, så det må også være noen etterkommere av Anders. Disse kjenner kanskj også til hans opphav. Anders var b l a far til Anna Andersdtr Gaarden (1695-?), som ble gift med Skipper Bertel Davidsen Rabe (1684-1744). En av dette parets døtre, Inger Bertelsdtr (1720-?) ble gift med Skipper Ole Enersen Glop (?-1760). Jeg har tidligere på dette nettet fokusert på Glop, men tror og håper at ett fokus på Gaarden heller kan føre frem til opphav for begge. Er det noen som kjenner til Anders Hansen Gaarden og hans opphav/familie så er jeg svært takknemlig for all hjelp. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da den mulige etterkommer du spurte om i en mail? LenkeDette ser jo ganske spennende ut med navn og yrker her.Håper noen har tilgang til opplysninger om forfedre til Lars Andersen her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Jeg har en følelse av at vi her kan være inne på de rette Gaarden folkene. Det skulle være rart om det ikke er samme familie. De øvrige med Gaarden navn, som synes å være i noe antall befinner seg i Romsdalen. Er enig i at mellomnavnet var noe pussig. Det høres tysk ut.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Lenken som Gunn peker til, innlegg 3, er intr. Kjenner noen til dette mellomnavnet, Kierche ? Min forståelse er at dette blir Kirke Gaarden? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser i skifter for Skien at navn Kirchetorp også ser ut til å være i bruk senere:-)LenkeSkulle jo tro det refererer til en plass nær kirken, men fra gamle gruvemantall fra Kongsberg finnes en den både tyske navn og ikke minst stedsnavn fra hele sør-Norge, som ser ut til å være brukt som etternavn..Om folkene flyttet til et nytt verk, fulgte gjerne disse navn med. Kan nevne i farten: BÆRUM , DØL, BÆVER , Sagen osv.Om en familie bodde nær kirkegården kan navnet ha oppstått?Håper lokale eksperter på Telmarkslekt kan hjelpe her.Lykke til med fortsatt leting .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja du har nok rett Gunn, dette er nok plukket opp fordi en har en nær bo tilknytning f eks til en kirkegård. Skal bli spennede å se om en kan føre dette videre til min Andreas og Gaarden navnet ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Dette er vrient å finne ut av.Lurer litt på hvem denne Anders Hansen som er nevnt som stesønn i dette skiftet, er? LenkeOppfatter han som en stesønn av Hans Andersen von Gaarden her i skiftet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er alder på den Anders Hansen som nevnt i skiftet etter Mette Søfrensdatter: LenkeHan passer ikke med alder på den Anders Hansen Gaarden som Jan Erling spør etter . Pussig med navnlikheten her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det som også er merkelig er at også i denne Anne Andersdatter Gaardens slekt er flere skippere.Håper noen kan finne en slektsammenheng her? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår det som om spørsmålet gjelder sagmester på Fritzøe Anders Hansen Gaarden som har en datter Anne fca.1695 For meg så ser det ut som om dette skifte etter Anders. Han kaller seg riktignok ikke Gaarden. Det kan jo være at det var datteren, Anne d.e., som begynte med det. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg vil gjøre oppmerksom på at det også finnes Gaarden i Sel i Gudbrandsdalen. Hvem som bodde der i den aktuelle perioden vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.