Gå til innhold
Arkivverket

[#66913] Ingeborg Anna Olsdatter, f. i Hemnes ca 1784. Hennes opphav?


Gjest Frank Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Robertsen

Ingeborg Anna Olsdatter ble i 1824 gift med Hans Madsen fra Steinsvik i Bø i Vesterålen, par nr. 10 her : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16724&idx_id=16724&uid=ny&idx_side=-139>Lenke Permanent bildelenke: Lenke I giftemålet står det at hun er født i Hemnes med Ole Mastervigen som far. Jeg finner imidlertid ikke henne og denne Ole Mastervigen i skannede kirkebøker for Hemnes.Jeg mener også det er samme Ingeborg som nevnes som steddatter her i ft 1801 i Bø: LenkeHun nevnes også her ved konfirmasjonen i 1800: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfinn Småli

Siden Ingeborg Anna ved folketellingen oppgis som stedatter av Andreas Andersen tyder det på at hans kone, Ane Jansdtr. er hennes mor. Etter å ha saumfart kirkebøkene og gardshistoria for Hemnes sokn finner jeg bare en mulig kandidat. Ingeborg Anna, født 11. feb. 1786 som 'uægte' barn av Ane Johansdtr. ' i Straumen' og Ole Jensen 'i tjeneste i Straumen'. Hun blir da et par år yngre enn hva folketellingen tilsier, men med hensyn til hvilken tid det er snakk om ansees dette som bortimot fulltreff. Det er ingenting som tyder på at det kom noe mer ut av dette forholdet. Ole Jensen var i 1788 i tjeneste i Vågan. Jeg har også trålet Hemnes bygdebok, blant annet gården Mastervik og samtlige gårder i Straumbygda uten å finne noen mulig Ole. Heller ikke har jeg funnet noen Ane som passer. De kunne jo begge ha vært 'i tjeneste' og kommet annetsteds fra. Jeg fant en Ingeborg Olsdtr. født i 1784 men hun ble gift i Hemnes, fødte mange barn og døde i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Takk Arnfinn for ditt innlegg.Det er nok den rette Ingeborg Anna du har funnet. Farens etternavn er vel Joensen. I kirkeboka for Hemnes finnes det tre Ole Jonsen konfirmert i 1777 som kan være aktuell som Ingeborgs far, men det er vanskelig å gjenfinne noen av disse i ft 1801. Ser for øvrig at ved dåpen hennes er en Berith Joensdatter Dikestad fadder - kan det være en søster av denne Ole Joensen? Interessant at Ole i 1788 var i Vågan. Kom han tilbake til Hemnes etter 1788?Fra annet hold har jeg fått vite at Ane Johansdatter giftet seg med Andreas Andersen, Brendberg i 1792. Det stemmer også godt med at vi finner dette ekteparet i Bø i Vesterålen ved ft 1801 med Ingeborg Anna som stedatter. Andreas nevnes også i Hemnes bygdebok s.527 som flyttet til Vesterålen.Ane Johansdatter kan være datter av Johan(nes) Pedersen fra Østerdal og Elen Østensdatter fra Stillvasstrand. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette ? Finner ikke disse gårdene i bygdeboken jeg har for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Etter hva jeg har fått opplyst ble den Anne Johan(nes)datter du nevner gift med en Nils Monsen. En annen mulig kandidat er Anne, født 1761, datter av Johannes Jonsen og Malene Hansdatter fra Steinhaug i Utskarpen (Hemnes sokn). Kjenner ikke hennes skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.