Gå til innhold
Arkivverket

[#66922] Lars Pedersen f ca 1720/Mali Larsdatter, Skogn/Åsen


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på mine 4 ganger tippoldeforeldre Lars Pedersen født ca 1720 i Sandberg i Skogn, og hans kone Mali Larsdatter. Jeg vet at far til Lars Pedersen var Peder Christophersen Sandberg, men mangler kone på han. Peders Christophersens søster var Elen Christophersdatter født ca 1678, og død ca 1786 da det var skifte på henne. Hun var da gift med Michael Haldorsen Lynum. De ble gift ca 1765. Elen hadde ikke barn, og hennes bror Peder arvet derfor. Siden Peder var død arvet hans sønn Lars som da var i Brakstad i Åsen.Det jeg ellers vet om Lars Pedersen er at han døde i 1773, og ble gravlagt på Vang kirkegård i Åsen pentacostes(30.05)1773. Skiftet etter Lars startet 11.09.1773(jeg har utskrift fra mikrofilm). Han var gift 1 med Mali Larsdatter som det var skifte på 28.08.1763. Deres barn:1)Berit Larsdatter født ca 1746-48, og hun døde 14.05.1814. Hun ble gravlagt på Vang kirkegård 30.05.1814.Hun ble konfirmert i Vang kirke 24.06.1768. Trolovet med Ole Trondsen Vedul 23.p.trinit(14.11)1773 i Vang kirke, og de ble gift i samme kirke 13.12.1773. De ble mine 3 ganger tippoldeforeldre gjennom datteren Barbro.2)Karen Larsdatter. Kan det være henne som er døpt her i Skogn med foreldre Lars Pedersen Skåråsen og Mali Larsdatter(midt på høyre side) 3.søndag i advent 1750):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at det står i bygdebok for Åsen at Lars antageligvis ble bruker i Brakstad på slutten av 1750-tallet, men ingen av de 6 første barna fra 1. ekteskap er ført som døpt i kirkeboka for Frosta/Åsen eller Skogn. Ellers finner jeg en Ingeborg Brakstad døpt 10.p.trinit.1766 som kan være datter av Lars i 2. ekteskap, men hun er uansett ikke nevnt ved skiftet etter foreldrene i 1773.Noen som vet hvor lenge den Lars Pedersen og kona Mali Larsdatter var brukere i Skåråsen, og nøaktig når ekteparet med de samme navn ble brukere i Brakstad i Åsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen, og sitter her nå med kopi av skiftet etter Mali Larsdatter Brakstad fra mikrofilm HF-1871(side 364b). Jeg har fremdeles ikke aner på henne, og stiller de samme spørsmål som tidligere. Det har kanskje kommet til noen nå som vet noe mer?Tar med noe fra skiftet: Den riktige datoen for skiftet var 2.august 1763. Det kan se ut for meg som om enkemannen Lars Pedersen ble verge for sine barn. Sum på boets utgjeld er ført til 25 riksdaler, 5 ort og 10 skilling. Boets gjeld og utgifter er ført til |6 riksdaler, 1 ort og 4 skilling.Ser ellers også at det har blitt feil år for skiftet etter Elen Christophersdatter som far Lars Pedersens farsøster i 1.innlegg her. Hun ble født i ca 1678, og det var skifte på henne i 1768(ikke i 1786).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å si at hvis noen har greid å finne noen flere av barna til Lars og Mali som døpt i Skogn,Frosta eller Åsen så hører jeg gjerne om det. Har også prøvd å lete etter Malis dødsfall i 1763, som må ha vært i perioden ca 02.05-02.08(yngste datter var 12 uker ved morens skifte), men det er jo ført veldig få dødsfall i denne perioden kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.