Gå til innhold
Arkivverket

[#66945] Døde som ikke står i kirkeboka? Ringsaker.


Gjest Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Olsen

Jeg har nå opplevd at jeg ikke finner 2 personer som døde i Ringsaker. Men jeg finder ektefellen som er i føderaad på gården, men ikke kona, og ut fra aldren så er det natulig at hun var på gården da hun døde,jeg har sett i begge kirkebøkene, 3 ganger og er nå sikker på at di ikke stå, og det er på 1800 tallet fra 1807 til 1865, er det mulig at di glemt og skrive det inn?. Og er det da noen annen mulighet til og finne dem?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Jan OveDet kan meget godt være tilfelle at de ikke er ført inn i kirkeboken, altså rett og slett glemt.Men det kan finnes klokkerbøker, har du sjekket disse? Det er også noen lensmenn som var flinke til å føre dødsfallsprotokoller i sitt distrikt, men jeg er litt usikker på når den ordningen startet og om lensmannen i Ringsaker førte slike, eventuelt om de er bevart.Det kan også være skifter etter dem, slik at du kan finne året de døde. Om kona levde en del lenger enn ektefellen kan hun jo også til og med ha flyttet til slektninger utenom bygda innen hun døde, og kan da være innført som død i en annen bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Jan Ove, jeg har samme erfaring som deg når det gjelder kirkebøker fra Ringsaker, og jeg har en rekke personer som jeg ikke finner i kirkebøkene - både når det gjelder ekteskap og dødsfall. Som bosatt i utlandet har jeg ikke adgang til de eventuelle alternative kildene som Rune henviser til, som vel ikke er tilgjengelig 'on-line', så jeg nevner noen av disse tilfellene under - i håp om at noen kan bidra med informasjon. Jeg er takknemlig for hver eneste dato som kan oppdrives:Hans Larsen Bratberg, f. 7/9-1855 i Ringsaker - gift? død? Hans hustru, Antonette f. Larsdatter 20/3-1858 Ringsaker - død ?Mathias Larsen Bratberg, f. 2/3-1859 i Ringsaker - død ?Mikel Hansen Smedstuen, f. 29/4-1834 i Ringsaker - død ? Johannes Hansen Smedstuen, f. 9/11-1836 i Ringsaker, død ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNår det gjelder dødsfallprotokoller, så blir det nesten håpløst å lete igjennom de når man ikke vet sånn ca når de dødeNår det gjelder skifter så er det noe lettere. På 1800-tallet (og før) så er skiftene sortert på gårdsnavn, så der er det lett å orientere seg. Fra slutten av 1800 tallet er skiftene registrert i protokoller, oftest med navneregister (faktisk sortert på fornavn på avdade), så her kan det bli litt leting. (Det var mange Ole Olsen som døde i en bygd i en 30-års periode.)Men hvis dere sender meg en mail om ønsket, så skal jeg se hva jeg finner på Statsarkivet i Hamar. Grunnen til at jeg vil ha en mail, er at det er lett å glemme et innlegg her på debattenlow1954@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Jeg kommer til og oppsøke Statsarkivet på Hamar selv men for Helge vil Lars sin hjelp komme godt med. Men takk for svarene, og den hjelp som er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har en her som jeg har lett etter i en årrekke.63026: Hans Olsen og Maria Larsdatter, RingsakerRett og slett forduftet fra jorden overflate, og ikke innført som død i Ringsaker. Jeg er i stor grad sikker på at denne familien aldri flyttet ut fra Ringsaker.Hvis noen skulle 'snuble over Hans Olsen, så meld ifra.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.